For medisinske publikasjoner er mitt sterke inntrykk at det er langt flere publikasjoner fra Kina nå enn tidligere, men denne skalaen over viser primært publikasjoner i i high impact tidsskrifter og det er enda ikke så lett for kineserne å få publisert high impact. Folk, inkl meg selv dessverre, har en skeptisk til ting når det bare er kinesiske forfattere og dette gjør at deres arbeid ikke aksepteres like lett i høye tidsskrifter.
I biotek derimot så man at omlag 33% av deals som ble gjort i 2024 var på medikamenter som var utviklet i Kina…slik at forskningen deres kommer seg igjennom farma og VC due dil
Går fort unna…
Kraftig advarsel til trump i fra kina.
Taiwan har forstått at det umulig og stole på trump.
Men da sier jeg som Hoola Bandoola band gjorde back in the day:
Vem kan [Taiwan] lita på?
Hvem skal være Taiwans venn? Japan, Sør-Korea, og Australia holder liksom ikke.
Som kombo er de nok ikke til å kimse av.
USA holder jo heller ikke. De kan ikke ha krigsskip nær Kina hvis det bryter ut krig, dagens missiler er altfor bra. Med satelittovervåkning, så er det ikke akkurat som man kan gjemme seg på havet lengre.
Føler meg litt kverulerende i dag, men Trump har selv sagt at han verken har noen spesielle han stoler på eller forventer at andre stoler på ham. Nettopp derfor mener han at mineralavtalen er nødvendig i Ukraina – den skaper en felles interesse.
Jeg så også en video med Trump og lederen for TSMC, hvor førstnevnte rett ut sa at han ikke var sikker på om TSMC-lederen likte han: “Jeg tror han liker meg litt, da.” Men det var ikke så viktig – det handlet om business.
Når jeg leser denne artikkelen, tolker jeg det ikke som at de mener de ikke kan stole på Trump, men snarere at de ikke kan stole på hans velvilje. Med andre ord: De trenger en økonomisk binding for å sikre felles interesser.
Ser det ikke er kommentert her så poster dette.
Ser ut som Kina begynner å backe ut fra Panamakanalen og selger seg ut til Blackrock (som jo eier det meste, og kommer ikke den nye forbundskansleren i Deutschland fra dette systemet også?).
Var vel ikke verdt alt hassle
Fra et nasjonalt sikkerhetsståsted så forstår jeg hvorfor USA tenker som de gjør, særlig når man forstår at Trump-administrasjonen følger Monroe-doktrinen, men anerkjenner at de som vil bedømme dette som en “pick your poison situation” har et poeng.
Stemmer vel det, så regner med at han er en god kandidat til å “do the right thing”.
Ja, Blackrock eier jo allerede 60% av TikTok også. Media «glemmer» å nevne det når de sier at dette er en Kinaeid app
Men ja, jeg er enig. Amerika er USAs interessesfære så de løste dem greit. Er bare glad lille Panama ikke ble straffet. De har fått gjennomgått nok
Ja det virker ikke særligt gennemtænkt…
Men det er vist den nye normalitet fra vores tidligere allierede.
Det er nok ikke lenge før kina tar Taiwan når trump stadig nå snakker om og ta Panama kanalen og Grønland sier det seg selv at det er en gavepakke til kina.trump kan umulig være med sinne fulle fem .
XI har vel bedt militæret være klart til en innvasjon i 2027.
Og de jobber for å få til det. Taiwan er forsåvidt et ekstremt vanskelig mål å ta fordi det er en øy med få strender som er egnet til massiv innvasjon.
Kina har jo noen utfordringer i egen økonomi.
Overskriften her sier sitt. Xi Jinping har også sagt de skal være klare til å invadere innen 2027.
Har hørt endel fra Sarah Paine, veldig interessant. En av tingene hun sier er at man må høre på hva diktatorene faktisk sier. De må nemlig få ut budskapet sitt på hva som kommer til å skje. Mao, når Xi sier at militæret skal være klare til å ta Taiwan innen en dato, så er det et klart signal. Når Xi sier at Taiwan skal bli endel av Kina igjen, men dropper at det skal skje fredelig, så er det et signal.
Det er forresten interessant, hun sier også i en av videoene at hangarskipene til USA basically bare er brukbare i en ikke-near-peer konflikt. Dvs at USA ikke kommer til å bruke disse i en situasjon hvor Kina angriper Taiwan. Så kan man spørre seg hva USA kan bruke, og svaret er jo egentlig fint lite hvis det stemmer. Ubåter er vel egentlig det som står igjen.
Det hun drar fram som (eneste?) mulige reaksjon er at Kina kan bli hevet ut av det gode selskap, dvs komme under sanksjoner.
Hvordan vil det slå ut for Europa? Katastrofalt, 23% av importen til EU er fra Kina.
Litt mindre ille for USA, men fortsatt svært ille med 14%.
Det verste er at 70-80% av verdens high-end chipper produseres av TMSC på Taiwan. Mao, å sanksjonere Kina som har tatt Taiwan vil si å kutte seg selv av fra high-end chipper. Dette vet jo Taiwan også. Mao, er de i ferd med å bli tatt over av Kina og ønsker at Kina skal komme under sanksjoner, så må de sprenge sine egne fabrikker, ellers kommer det ikke til å skje en dritt.
Taiwan har jo gått for å være en uunnværlig chip-produsent for å få støtte fra vesten mot evt angrep fra Kina, men jeg tenker jo at det på en måte har utspilt sin rolle, da Kina er på vei til å bli en peer til USA militært. USA kan ikke forsvare et land på andre siden av Stillehavet, logistikken blir helt umulig.
Det blir slut med det vid en kinesisk invasjon.
USA kan ikke gjøre/mye. Hangarskip er uteslutet ettersom de blir senkt dag 1 hvis de kommer før nære. Hangarskip fungerer bra mot en motstandere som ikke har avancerte misiler og/eller stealth bomb-fly. Kina har begge deler.
En kinesisk invasjon av Taiwan kommer at få omfattande ekonomiske konsekvenser, også før kina seleve. En ekonomisk kollaps i kina kan førventes og massiv minket import fra omgivelsen.
Europa sitter også brunt til ettersom vi har outsourcet veldigt mye industriell produksjon. Vi kan bygge opp egen på ny, men det tar tid og det kommer at oppstå bristsituasjoner.
Dagens tips: Satse på återbruk og opppussning av industrikomponenter. Kunnskaper i gamle styrsystemer kommer at bli mye vert ettersom nye ikke kommer at finnes at kjøpe eller vare ekstremt vanskelig/dyrt at få tak i.