Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

The three military indicators, meanwhile, suggest that Zhang and Liu fell from power because their results in force building and war preparation failed to meet expectations and may have jeopardized Xi Jinping’s requirement that the PLA be capable of invading Taiwan by 2027.

Xi’s greater haste can be seen in his aim to achieve joint operational capability for a Taiwan invasion by 2027, whereas Zhang clearly placed this goal closer to 2035.

2 Likes

Det flyttes militært materiell internt i Kina, og da inn til hovedstaden. “uro” innad i militæret. “Major incident could occour within the next 10 days” Det sies og at det skal ha vært skuddveksling ved arrestasjonen av Generalen Zhang Youxia.

Min tolkning El Presidente Xi sine purges innad i militæret, har ikke fått generalene til å føye seg, men heller stå imot.

10 Likes

Historien om skyting er sannsynligvis bare oppdiktet.

DK

“A secret letter said to be written by top Chinese general Zhang Youxia before his arrest is released to Chinese media outside China. In it, Zhang describes his long-time relationship with Xi Jinping, their growing rift inside the military, and why he believes China is being pushed toward dangerous decisions on war, Taiwan, and power. This program walks through the letter, the system behind it, and what this internal clash could mean for China going forward”

5 Likes

Er vel derfor kina søker tettere samarbeid med russland. Det er det siste vi trenger nå at kina angriper Taiwan.Men det går fort mot 2027 ,

2 Likes

Blir tatt opp her, (altså den noen år gamle “grenseløst” samarbeid med russland)
https://www.youtube.com/live/95AyrNmoEYg?si=iiNL8wkdZjkuz0KS&t=1232

2 Likes

Decoding Politics: Something Has Changed in Beijing. Xi Believes Now Is His Final Chance on Taiwan | Yun Sun

35 minutter lang

5 Likes

DK

Dette hele ser mye mer kaotisk og forvirret ut en alle verdens yt videoene jeg har funnet. Men det tegner seg et bilde.

på den 20 partikongressen hadde PRC totalt 42 generaler i tjeneste. Pdd har de igjen 4 generaler. 2 av dem gått gradene militært, 2 av dem akselleret forfremmet (politiske oppnevnelser?)

Alle militær kolonnene det har gått rykter om, og finnes endel video og foto av på motoorveiene er langt mer omfattende enn jeg hadde trodd. Det ser faktisk ut som de ulike armeene beveger seg mot hver sin provinshovedstad.

Når det i tillegg går rykter om at XI har gitt militære ordre som stilltiende ikke utføres. Så kan dette se ut som forhandlinger med maktmidler før en borgerkrig eller mer sannsynlig, å premptivt sørge for at ingen setter igang protester og revolusjon. (som i verste fall ender i utbryterprovinser/militærkupp/borgerkrig) Jeg tror ikke de er helt der ennå.

Men jeg tror og dette er en følge av at Xi har navigert veldig ambisiøst og nå prøver å finne land i sikte.

Så et politisk og militært jordskjelv, hvor kinesiske kommunistpartiet nå knaker i sammenføyningene.

En gøyal og enkel tolkning jeg ikke tenkte på før nå: Nå jeg ser media basert i Taiwan, som prater om disse arrestasjonene og fallouten som har oppstått. De har noen brede nesten lattermilde smil når de prater om “diktatordillemmaet” som utspiller seg

8 Likes
2 Likes

Det store spørsmålet er om de ikke er for sent ute med og ruste opp for og stoppe kina ?

1 Like

Det er vel typ 15-20 år før seint. Særlig med tanke på den lange utviklingstidene som er i amerikansk industri.
Enn verre med skip. USA har nesten ikke noen egen kapasitet at bygge skip. Særlig ikke i store antall. Mange av båtene marinen har i USA er +30 år gamle. Kina har byggt mye nytt og har masse kapasitet.
Dette har blitt varnet før i USA under lang tid. Flere decenier. Men til skillnad fra Kina finns i USA ikke noen sentral plan. Ingen som tar ansvar eller et helhetsgrep. alt skall gjøres så billig som mulig akkurat der og da og ingen tar styrning over bygging av handelskip (noe som er mer eller mindre nødvendig før at ha kapasitet også til militære båter). Man kan si mye om Kina, men just denne typ av planerning kan de, og det ger dem et stor førsprång da det kommer til produksjon.

Edit: Vert at notere også er at Kina er på andre siden jorden vs USA. Så det er veldigt langt at åka, hvis de skall bedrive kriget på Kinas hjemmebane. I praksis umulig at bedrive noe storkrig. En del besvær kan de nok lage før Kinesene, men ikke mer enn så.

4 Likes

Det kan bli kritisk for Taiwan nå som USA bruker opp våpen på iran,de må da snart ha lave beholdning av det meste bomber og missiler,raketter.

4 Likes

Jeg stusser litt. Gidder jeg lese en artikkel som fokuserer på drone kapasitet på en øy med mye terreng. fokuset sanns er å holde alt av jagere og bombere unna og å senke så mye skip og gjøre landgang så uspiselig at “Folkerepublikken” ikke prøver.

(Keiser Xi har forøvrig ingen generaler og nesten ikke militære generalløytnanter etter å ha purget hele hurven. Og nå ser det ut til å ha ført til intern ganske hard knuffing i kommunistpartiet. )

5 Likes

Jeg stusser litt. Gidder jeg å lese når folk snakker om at Kina skal krige, mens det er Europa og USA som stadig er opptatt med kriger…

1 Like

Hmmm, hvorfor går tankene i retning av Sovjetunionen 1937-38 her? :thinking:

3 Likes

Kommunismen har en iboeende avansert form for slapstick/selvskadings humor? (sorry den er litt stygg med tanke på hvor hardt til verks Stalin soviet gikk)

Husk xi har lovet og gjenforene Taiwan om så med makt. Han får nok ikke en bedre mulighet en og gjøre det nå.

Nope, dette blir hans “best shot”.

Men han må gjøre det med de som er med ham på det. Så da blir det B-laget.

For A-laget har han jo purga. Trolig fordi de ikke vil være med på det. Og nok også fordi de de er en trussel for makta hans om han prøver på det. Kanskje en trussel uansett.

Når man vedvarende er nødt til å rydde trusler mot egen makt av veien, så blir man til slutt omgitt av folk som ikke er spesielt kompetente. Og det får konsekvenser igjen når man må deale med folk fra andre land som er mer kompetente. Hilsen Captain Obvious.

9 Likes