OK, det er ikke min feil at myndighetene overdrev.
Uansett har vi en vanvittig overkapasitet.
OK, det er ikke min feil at myndighetene overdrev.
Uansett har vi en vanvittig overkapasitet.
Du fikk ikke med deg at du møtte deg selv i døren?
Det er jo gode nyheter at tiltakene fungerte mye bedre enn forventet.
Da kan man veldig snart starte opp samfunnet igjen:) Det burde jo feires, ikke slaktes.
Det kan man kanskje si, og man burde nå åpnet umiddelbart.
Men i stedet skal man forholde seg til hysteri og avvente i et par uker til.
Dette kan være godt nytt.
Hvilke mutasjoner er det? Jeg har hørt så mye forskjellig angående mutasjoner. Oppfattet ørsmå endringer som at det ikke er mutasjoner i den forstand vi snakker om det. At et virus som er 99,9% likt et annet ikke er mutert, men bare endret litt. En mutasjon kan endre et virus ganske betraktelig. Det er vel det vi er bekymret for. At de som f.eks. er blitt immune ikke lengre vil være immun etter mutasjon. Eller at egenskapene endres vesentlig. Eller dødeligheten. Symptomene.
Må innrømme at jeg ikke har satt meg inn i det. Men kanskje noen av dere har?
En mutasjon er en endring i arvematerialet uavhengig av om folk flest forstår ordet slik at viruset har fått nye egenskaper. Virus muterer hele tiden, men kun en brøkdel av mutasjonene vil ha noen funksjon i forhold til egenskaper opp mot verten.
Dette ble kjent i dag, men prøven var tydeligvis tatt i januar så her er det noen som har glemt å publisere informasjon som mange forskere kunne hatt nytte av:
Vet ikke nok om dette Morti, men jeg velger ihvertfall å vektlegge det positive i denne artikkelen. Tenker også att det er mer hold i det som kommer fra Island enn det som kommer feks fra Kina.
Noe må gjøres for å sikre D vitamin til de med mørk hud eller som dekker seg til og bor i nordlige strøk.
Ikke nok med at de i utgangspunktet tar opp mindre D-vitamin gjennom huden som følge av genetiske forhold, de dekker seg til i tillegg.
Betyr det at de skal ha 17. mai tog andre steder?
Det vet jeg ikke. Tipper det er oppe til vurdering i de enkelte 17.mai-komiteene rundt omkring. Men dette er jo noen sterke signaler, da.
Ganske fascinerende hvordan du alltid hopper glatt over de som er i risikogrupper, Pablo. Det er mange mennesker som har havnet i disse gruppene, uten å ha levd lange, forhåpentligvis gode liv i forkant. Mennesker som på ingen måte bør utsettes for denne typen sykdom, uavhengig av hvor bagatellisert noen ønsker å gjøre denne sykdommen. Det vitner om liten forståelse for andres lidelse. Jeg er enig i at vi må finne en måte å få fortgang på økonomi og “hverdagen” igjen, men la oss ta vare på de svakeste av oss, som ikke har fått en sjanse og som kun har vært uheldige, i samme slengen.
Heh, den kurven for dødelighet går jo bra opp i det du passerer 50 da…
Jeg følger deg egentlig i mye av det du skriver Pablo - samfunnet vil måtte snart finne et balansepunkt hvor man veier nedstenging og videreføring av tiltak (og beskyttelse av de svakeste) opp mot en gradvis (evt. mer brutal - slik som Sverige) gjenåpning av samfunnet for å få folk tilbake i arbeid og unngå tilleggslidelser for ellers friske og arbeidsdyktige folk og andre aspekter som egentlig ikke har noe med COVID-19 å gjøre - men snarere nedstengingen i seg selv.
Feilen du gjør er å fokusere kun på de gamle/eldste og derfor er det lett å la seg provosere. Jeg kjenner selv flere som har barn, søsken, foreldre og besteforeldre (unge som gamle) som er i risikogruppene uten å være 80-90 år gamle. Folk med astma, lungeproblemer, hjerteproblemer, som går på immundempende, har hatt kreft (og blitt frisk av kreft), osv., osv. Arbeidsfriske, dyktige folk som har et langt og samfunnsnyttig liv foran seg. Men som trenger litt hjelp av oss andre en periode. Uansett - effekten av postene dine er at det blir kynisk, kjedelig, repetetivt og lite nyansert. Du tilfører ikke noe nytt utover å hamre på det samme budskapet.
I verden er det idag 7,8 milliarder mennesker. Dersom vi lot viruset spre seg fritt, ville hele befolkningen blitt smittet etter ca 22 ledd (2,8^22>7.8 milliarder) Spredningen vil selvfølgelig ikke være perfekt, så la oss si att verden kunne vært immune etter 35 ledd. Med tiltakene vi har idag, hvor viruset kan leve i 1.5 år, og spre seg til en ny person la oss si hver dag, så vil viruset bevege seg kanskje 450 ledd.
Dvs at vi øker sannsynligheten for store mutasjoner dramatisk.
Det er et faktum at snittalder på dem som dør av corona er 80++.
Så er det alltid noen statistiske avvik. For noen måneder siden døde to ungdommer av helt vanlig influensa her i Norge.
Det har aldri vært snakk om å stenge ned samfunnet tidligere, selv om man kunne spart samfunnet for hundrevis av influensadødsfall hvert år om vi hadde gjort det.
Men nå er plutselig ingen tiltak strenge nok. Uansett hvor lite hensiktsmessige de er og hvor mye de koster samfunnet i ettertid. Det er et massehysteri man aldri har sett maken til.