Som han sa, du tilfører ikke noe nytt utover å hamre på det samme budskapet.
Her gjør du det nok en gang. Det er begrenset hvor mange ganger vi ønsker å høre deg si akkurat det samme, du har repetert dette 10.000 ganger (for å bruke dine egne tallbegrep) nå.
Mutasjoner pågår hele tiden så lenge det finnes virus i en vert, så hvor mange muligheter det har til å mutere har vel mer med antall smittede personer og hvor lenge viruset replikeres i de.
Viruset får ikke like god tid til å muttere når det er få ledd. Det kan selvfølgelig muttere likevel, men ikke like mye som det kan når det får mer tid på seg.
Hvis jeg smitter deg, så er det ett ledd. Hvis du etter det smitter moren din, så er det to ledd osv.
Når man setter igang diverse tiltak som begrenser spredningen, så hemmer man fremveksten til viruset, men man gir det samtidig mere tid til å muttere.
@Pablo: Det holder nå ja, det er ingen som ikke har fått med seg hva du synes. La det ligge. Og vær grei å slutt å skrive ting med STORE BOKSTAVER. Vi kan lese.
Egentlig helt fair. Men se til New York. Tallene der viser helt tydelig at dette er verre enn sesonginfluensaen. Ja - N.Y. er kanskje feil å sammenligne med men samtidig viser det hvor viktig det har vært å være føre var - inntil man har mer kunnskap og fakta. Som nå begynner å komme frem og spre seg. Da kan vi ta bedre valg med mindre risiko.
Igjen - å sitte her og i praksis si «jeg hadde rett» er ikke spesielt verdifullt. Ingen er interessert og jeg er usikker på om det vil gi deg noe. Og ikke er det gitt at du får rett til slutt heller… når både Elvis har forlatt bygningen og den feite dama synger…
Skal være forsiktig med å bli påståelig nå som det beveger seg inn på detaljer, men slik jeg forstår det er en mutasjon en kopifeil i genomet som kan oppstå på vilkårlig tidspunkt. En smittet person har milliarder av virus som hele tiden kopieres og det vil derfor være antall personer med smitte og hvor lenge replikasjonen pågår som har noe å si.
Altså totalt antall terningkast med mulighet for at kopifeil kan oppstå. Om 5 milliarder mennesker blir smittet over en periode på 3 måneder eller 2 år burde ikke ha noe å si.
VG har endret grafikken og oppsettet sitt. Merk at grafikken ikke er blitt oppdatert siden kl 15.15
Skjermdump er tatt like etter midnatt.
Fem meldte dødsfall i dag, det er et mindre enn i går. 98 nye smittede, det er nitten flere enn i går. Ellers forteller jo de nye pilene mye om utviklingen.
Grafen om smittede sykehusansatte er ikke med. Det var 511 i går.
Ja, jeg mener det har noe å si. Det vil selvfølgelig være x ledd internt i en person også, la oss si at det er 7 milliarder virus i en person også, da får vi 22 ledd pr person, og da får vi 22 * 450 versus 22 * 35, som er en faktor på over 10. Jeg vil tro det har en god del å si for virusets mulighet til å forandre seg steg for steg.
Jeg tror du glemmer at mutasjonene overføres til neste ledd, så kan den forandre seg litt til i neste osv.
Når du får få ledd vil viruset fra start til slutt være tilnærmet uforandret.
Jeg satt opp et enkelt regnestykke, men jeg tror faktoren egentlig er større enn 10, kanskje 100 in real life.
Mutasjoner kan forsåvidt også være positivt da det ofte medfører at viruset blir mindre dødelig. Men det kan også gjøre at man ikke lenger er immun mot det selv om man har hatt sykdommen.
Forstår tankegangen din litt bedre da, du tenker på at det sannsynligvis må flere mutasjoner til før det oppstår en så stor endring at det får betydning for hvordan viruset påvirker en vert eller hvor lett det smitter. Det stemmer sannsynligvis, men etter den første mutasjonen i en person vil de muterte virusene fortsette å replikeres i samme person helt til denne er frisk eller i verste fall død, fra virusets ståsted er det ikke noen forskjell i hvilken vert det kopieres i.
Mutasjon nummer 2 kan like gjerne oppstå i den første personen som i den neste som blir smittet slik at jeg fortsatt ikke er helt med på at antall ledd skulle ha noe å si, kun totalt antall replikasjoner av viruset.
Ja da jeg er med på det, det kan være 100 mutasjoner i første person, men når man øker antall ledd øker man samtidig sannsynligheten for videre mutasjoner. Mutasjoner trenger ikke forandre virusets oppførsel eller dødelighet stort, men kan gjøre at immunforsvaret har vanskeligere for å kjenne det igjen, altså kan det hende det trenger å lære å finne det på nytt.
Under sin daglige pressekonferanse om coronaviruset, sier USAs president Donald Trump at han har beordret USA til å stanse støtten til Verdens helseorganisasjon (WHO) mens de gjennomfører en gransking av deres håndtering av coronapandemien.
– Støtten stanses mens vi går gjennom saken for å se på deres rolle i den dårlige håndteringen, og å dekke over spredningen av coronaviruset. Alle vet hva som foregår der, sier Trump, og legger til at amerikanske skattebetalere betaler mye mer penger enn Kina til Verdens helseorganisasjon.
– En av deres farligste beslutninger var den om å gå i mot beslutningen om reiserestriksjoner fra Kina. Heldigvis var jeg ikke overbevist, og stoppet innreise, noe som reddet tusenvis av liv. Men se på resten av verden, deler av Europa som fulgte WHO og holdt grensene sine åpne, sier Trump og peker på land som Italia og Spania.
USA er landet i verden med flest coronarelaterte dødsfall.
– WHO feilet i sin håndtering, og det er på tide at de holdes ansvarlige, etter alle disse årene, sier han.
Du trenger ikke å gi deg på det, men kanskje prøve å finne nye innfallsvinkler som bygger opp under det du mener, og kanskje være litt rundere i kantene når det gjelder de som er i risikogruppen slik at ikke noen føler seg støtt. Mange føler det blir litt overfladisk og kaldt når du sier ting som “Det er jo bare gamlinger som dauer av det likevel.” De er jo mennesker de også.
Er stort sett aldri enig med Trump men WHO har vært alt for trege med å reagere.
Er rett og slett skuffet over WHO i denne saken. Får håpe dei får inn bedre folk til å styre WHO.
Hm, det er vel ganske mange som har vært treige her…
Her er WHOs egen oppsummering:
Summary
• A pneumonia of unknown cause detected in Wuhan, China was first reported to the WHO Country Office in China on 31 December 2019.
• WHO is working 24/7 to analyse data, provide advice, coordinate with partners, help countries prepare, increase supplies and manage expert networks.
• The outbreak was declared a Public Health Emergency of International Concern on 30 January 2020.
• The international community has asked for US$675 million to help protect states with weaker health systems as part of its Strategic Preparedness and Response Plan.
An overwhelming, record-high 93% of surveyed fund managers expect a recession in the next 12 months. At the same time, investors think cuts to global gross domestic product projections are largely behind us, while reductions to earnings per share are just starting.
Nok nå. Jeg tror absolutt alle som er bittelitt aktive her har fått med seg hva du mener!
Hva med å bruke energien på å skrive debattinnlegg i landets aviser hvis du ønsker påvirke?
Her får du i praksis ikke påvirket en dritt.
Og jeg tror ikke du får mange fans…
Det er nok av folk her inne som har skrevet mange,mange flere innlegg enn meg. Ettersom jeg var en av de ytterst få stemmene som prøvde å motvirke et svært overdrevent hysteri, så har jeg faktisk følt et visst ansvar for å skrive her.
Men virker som det verste hysteriet er blåst over nå. Kan bli moro å besøke disse trådene om et par måneders tid.