Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Alt tyder på det at man får lavere R0 hvis alle i samfunnet bruker munnbind.

1 Like
1 Like

Tipper situasjonen er at en pasient har gått amok.

Jeg kunne spekulert enda litt til rundt dette men skal la være.

Var en på en tur på Kalvøya i Bærum i går ettermiddag. Der var vi ikke alene, ikke at jeg hadde forventet det heller i finværet. Men det som slo meg var hvor mange ungdomsgjenger som plutselig hadde fått helt frislipp. Møtte flere grupper på vei hjem som jeg antok hadde vært samlet. Og venninner som holdt hverandre i hånda, hvisket hverandre i øret og gutter som tok handshakes når de møttes. Når denne aldersgruppen får lov til å ferdes som de vil igjen så tror jeg nok ting kan spre seg fort.

1 Like

Vanlige munnbind gir veldig begrenset beskyttelse ja. Men noe effekt kan det jo ha.
Men som du også nevner så kan det beskytte andre hvis man selv er smittet.
Jeg tror også det kan ha en effekt med tanke på hvor mye smitte man eventuelt får i seg. Har vel vært noe snakk om at dette kan påvirke alvorlighetsgraden på sykdommen, uten at jeg har sett noen vitenskapelig rapport på dette.

09:18Angelica Hagen

[

40 ansatte i karantene ved UNN:

](https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=31408)

En pasient som har vært innlagt ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) Narvik i rundt en uke, testet i går positivt for Covid-19.

Pasienten ble først innlagt på UNN Narvik grunnet annen alvorlig sykdom, og ble deretter overflyttet til UNN Tromsø. Etter noen dager ble han overført tilbake til lokalsykehuset i Narvik. Under innleggelsen i Tromsø ble pasienten testet for Covid-19, med negativt prøvesvar.

En uke etter at han ble overflyttet tilbake til Narvik, utviklet han symptomer på coronavirus, og pasienten ble på nytt testet. Denne gang var prøvesvaret positivt. Før dette var mange ansatte i kontakt med pasienten, opplyser sykehuset i en pressemelding.

UNN har igangsatt smittesporing av ansatte. Lokalsykehuset i Narvik er et lite sykehus med få ansatte, og det at mange medarbeidere nå må ut i karantene, gir utfordringer for driftssituasjonen ved sykehuset.

De cirka 40 ansatte i Narvik som har vært i kontakt med pasienten er satt i karantene i en uke fra onsdag, og følges opp med hyppig testing.

Øyeblikkelig hjelp-pasienter som ikke må til UNN Narvik, ivaretas av UNN Harstad og UNN Tromsø. Pasienter som kan skrives ut til eget hjem eller andre institusjoner, blir skrevet ut i løpet av dagen.

I tillegg må andre pasienter overføres til UNNs øvrige driftsenheter i Harstad og Tromsø.

1 Like

«Jeg tror også det kan ha en effekt med tanke på hvor mye smitte man eventuelt får i seg. Har vel vært noe snakk om at dette kan påvirke alvorlighetsgraden på sykdommen, uten at jeg har sett noen vitenskapelig rapport på dette.»

Har lest og hørt det samme, Men har ikke sett noe forskning på det.
Leste også at noen ansatte ved en Webasto-fabrikk i Tyskland hadde blitt smittet via en saltbøsse som en kinesisk kollega fra Wuhan hadde tatt i.
Hjemmelagede munnbind av tøy, har 40 prosent mindre beskyttelse enn et kirurgisk munnbind, En maske av ffp1 kvalitet filtrerer omkring 80 prosent av partiklene man puster inn. Det betyr at Covid-19 viruset vil passere fordi det er så lite. Det er derfor helsearbeidere skal bruke n95-masker eller bedre.
Er usikker på hvor mye de gjenbruksmunnbindene som Janus nå er i gang med å produsere slipper i gjennom. De første testene lå mellom 80 og 90 prosent. Disse munnbindene kommer i salg om to uker, har jeg lest. Men det sto ikke noe om kvaliteten på dem.

Med tanke på vårslepp og russetid…

09:39Angelica Hagen

[

Røykerne fjernet fra risikolista:

](https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=31411)

Fra 1. april har røyking vært oppgitt som en risikofaktor for alvorlig coronasykdom. Dette punktet er nå fjernet fra Folkehelseinstituttets liste.

Lista ramser opp risikofaktorer som kan føre til alvorlig sykdom med blant annet lungebetennelse og pustebesvær.

• Vi har tatt røyking ut fra lista fordi dette i seg selv ikke peker seg ut som en risikofaktor for alvorlig forløp av Covid-19 i tilgjengelige data fra utbruddet. Det er heller ikke tydelig at for eksempel KOLS peker seg ut foreløpig, skriver overlege Sara Watle ved Folkehelseinstituttet på e-post til Dagens Medisin.

På FHIs liste fremgår det nå at tre grupper har økt risiko for alvorlig forløp. Dette gjelder eldre over 65 år, personer med hjerte- og karsykdom, inkludert høyt blodtrykk, og personer med diabetes.

3 Likes

Virker ikke som det var helt innertier:

3 Likes

Merkelig hemmelighetskremmeri de skulle ha da.

1 Like

Kanskje lurt å være litt mer ydmyk rundt dette når man ser utviklingen i vesten vs asia? Til og med helsemyndighetene i vestlige land har begynt å innrømme at de har tatt feil, men dere tviholder på samme mantra.

2 Likes

Hva mener du med det?
Ser du ikke snev av at det har vært eksistensiell vekst?
image

Hva tror du er hovedårsaken til at veksten har flatet ut?

1 Like

Refererte til de norske forholdene jeg.

Var ikke måte på hvor mye snakk det var om “eksponensiell vekst” og “bare vent to uker”. Jaja. Ikke vits i å gni det inn.

Nei det er lineær vekst nå

Skjønner ikke helt hva du mener.
Jeg mener munnbind hjelper. Synes @F-Tosca er litt for kategorisk til å avvise det fordi det ikke gir en 100% beskyttelse. Men er jo et rimelig og enkelt tiltak så effekten behøver ikke være veldig stor før det er verdt det.
Må bare passe på så det ikke fører til mangel på utstyr hos helsevesenet da.

2 Likes

Ja etter ekstreme tiltak ja. Men før det var det eksponensiell.

1 Like

Kanskje jeg misforsto, i så fall beklager jeg det. Jeg mener man bør være tydelig på at det hjelper om alle i samfunnet har munnbind, det er det svært gode indikasjoner på.

2 Likes

Ja og hva gjorde man for å forhindre det?
At tiltakene virker er da positivt. Gir ikke lol @pablo rett i noe som helst det.

2 Likes

Ja egentlig er det ikke veldig overraskende at dråpesmitte begrenses med munnbind :slight_smile: Hadde vært veldig rart om det ikke hjalp i det heletatt.
Jeg tror hovedandelen av effekten kommer av begrenset smittespredning fra smittede. Og med den lange inkubasjonstiden vil jo det særlig forhindre at de som føler seg friske men er smittet ikke smitter så mange andre.

3 Likes
3 Likes
1 Like