Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Nei, det er en vanlig misforståelse, t celler kan gi immunitet i minst 17 år

1 Like

Jeg tenker vel at det bør vi overlate til dem som kan gi gode svar på slikt. Arrangementer hvor mange står tett i f eks stadium, uten vinden, tror jeg forskningen sier kan føre til smitte. Og så er det vel valg man må gjøre med gradvis åpning for å prøve seg fram (og ikke overbelaste helsevesenet om smitten går opp igjen).

Men vanlig omgang utendørs gir lite smitte, sier forskningen. Jeg mener å huske at kineserne kunne identifisere én person som var blitt smittet utendørs i vanlig sosial omgang, vedkommende møtte en venn som hadde vært på reise og de to ble stående sammen lenge, ganske tett, ansikt til anskikt, og snakket (med tilhørende spytting).

Uansett, jeg tror vi gjør best i forholde oss til forskning på feltet, og helst den som er blitt fagfellevurdert. Vi hadde akkurat en katastrofal studie her i Norge (ikke fagfellevurdert). Den sa i realiteten ikke annet enn at vi ikke får smitte på trensingssentre om de som besøker senteret ikke er smittet… Likevel trakk forskerne sterke konklusjoner, med oppslag i media og selv NYT og Science!

Jeg er ikke overbevist. SARS-CoV-2 er et annet virus enn noe annet vi kjenner fra før og ikke som andre corona-virus. Mange av oss blir jo også forkjølet igjen og igjen (vet ikke hvor mange typer corona-virus det er snakk om her, men immuniteten ser ikke ut til å vare veldig lenge med forkjølelse).

Uansett, SARS-CoV-19 er helt annerledes enn andre Corona-Virus. Det ser til åføre til koagulering av blodet i store deler av kroppen hos noen av dødsofrene, og til hjerneskade hos noen få av dem som knapt var syke. Det er vel ikke kjent fra forkjølelsesvirus.

Og… jeg venter til flere enn én studie gir liknende funn. Men jeg må få takk deg for å gi lenke som gjør det mulig å finne artikkelen i Nature.

1 Like

Fikk du med deg at det var kryssimmunitet med sars?

Mer her

1 Like

Rykende fersk artikkel i NEJM med interimavlesning hvor Modernas mRNA vaksine viser meget lovende resultater.

2 Likes

Jepp. Noen funn gir spennende resultater der. Men denne speed-forksningen kan lett gi feil funn, noe vi også så med BCG. Jeg tror de har gått fra håpet om at den vaksinen øker motstandkraften mot Covid-19.

Takker for spennende lenker og konsktruktive innlegg.

1 Like

Når det gjelder BCG: Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

2 Likes

Ufattelig at det er mulig å definere Sveriges strategi som vellykket! Når mener du da at mannefallet skal starte i Norge, slik at vi kommer verre ut??

1 Like

Til vinteren.

Kan du virkelig tro på noe slikt??

Vi har lært mye nå når det gjelder testing, isolering og smittesporing. Også når det gjelder riktig behandling av de mest syke. I tillegg er det stor sannsynlighet for at flere medisiner som tar brodden av de tyngste tilfellene vil komme på markedet.
Jeg er overbevist at Sverige sin kyniske strategi for å spare penger på bekostning av de svake i samfunnet i ettertiden vil stå frem som en fiasko og stor skam!

1 Like

Norge har ifølge statsministeren brukt et kvart oljefond på dette og har bygget opp null immunitet, så lenge det ikke finnes en vaksine som er tilgjengelig må jo Norge enten gjøre det samme som Sverige ved neste bølge eller bruke et kvart oljefond til.

1/25 oljefond.

1 Like

Hvis immuniteten varer, er den ikke null i Norge (og etter all sannsynlighet fortsatt lav i Svrrige).

Vi har spart mange menneskeliv i Norge. Noen land har vært bedre, men Norge har klart seg eksepsjonelt bra.

Nå vet vi mer og kan gjennomføre mer målrettede tiltak, også ved midlertidig å stenge ned begrensede områder i stedet for hele landet.

Jeg er blant dem som tror Sverige har feilet, på samme måte som UK. Men den som lever, får vel svaret om ett eller to år.

2 Likes

Mulig det stemmer, jeg leste det i en av tabloidavisene så det kan være det var en talemåte.

UK har det verste fra begge strategiene siden de byttet ganske sent, men så hadde en lang hard lockdown. De har også mange flere døde per capita enn Sverige.

2 Likes

La inn en rykende fersk artikkel fra New England Journal of Medicine ang Modernas mRNA vaksine mot covid19, men det er ikke mulig å trykke like på denne i likhet med andre kommentarer. Har jeg gjort noe galt?

Jeg gjorde det for deg.
Vi har nok ikke anledning til å like egne innlegg.

1 Like

Vil være mye slike nyheter om vaksiner fremover. Det betyr ikke at de er rett rundt hjørnet og klar til bruk.

Her kan man se antall døde totalt i Sverige fram til 3.juli for hvert år, ja noe høyere enn normalt, men står tiltakene rundt omkring i verden i stil med realiteten og kunne de samme pengene blitt brukt til å redde enda flere liv (og kanskje unge mennesker liv) på andre måter? Hvor mange kommer til å få et dårligere og kanskje kortere liv på grunn av at samfunnet stenges ned over lang tid?

2 Likes

Covid-19 har også andre skader enn død.
Et annet poeng: Det er vanskelig å sammenlikne tallene uten gode beregninger. Tiltakene mot sykdommen har redusert dødelighet knyttet til andre sykdommer (f eks forurensing), og kan ha økt andre problemer, som utsatt behandling eller pyskiske promblemer (og suisidalitet?) knyttet til ensomhet. Noen steder har man vel sett at dødeligheten har gått ned under tiltakene?
Husker du å ta med kilde?

1 Like