Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Her er kilden til @holmes sitt søylediagram: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Edit: SCB er det samme som SSB i Norge.

3 Likes

Også jeg ser nok med mine briller. Jeg skremmes f eks av denne fra samme regneark fra SCB:

image

For å unngå misforståelser: kurven faller ned til null for juli 2020 pga etterslep i rapporteringer.

Søylediagrammet som holmes viste, underdriver etter min mening dødeligheten. Vi bør strengt tatt ikke se på dødeligheten fra januar til juni, men fra godt ute i mars. Forskjellen er med andre ord større enn den søylediagrammet ga inntrykk av.

1 Like

Ser ikke problemet med ta data fra og med januar. Slik det ser ut vil vi nå ligge lavere enn normalen i noen måneder. Dette er nok på grunn av at de utsatte døde i mars, april og mai av korona. Derfor vil de nok i mindre grad bli spredt utover året slik som vi ser i ett normalt år.

Jeg er ikke sikker på at denne tolkningen fra videoen passer så godt med utviklingen i New Zealand og Chile.

Forskjellige land vil ligge på forskjellige smittesituasjoner, men reproduksjonstallet vil øke når det blir tidlig mørkt om kvelden. Så grunnen til at vi nesten ikke har smitte i Norge nå er ikke at vi er så flinke til å hindre smitte, men at vi har sollys døgnet rundt nå om sommeren.

Tok ikke med siste uke pga dette

I perioden 16/3 - 28/6 blir det konkludert med 5900+ ekstra døde i forhold til normalen i Sverige. En overdødelighet på 24%.

New York Times tar egentlig for seg underrapportering blant landene, men det er ikke så ille i Sverige.

image

image
image

Nå er jo ikke 24% all verden, så sånn sett kan nok grafene dine stemme greit @holmes.

1 Like

Sverige er flinkere til å få med flesteparten av covid dødsfallene enn mange andre land, så når man sammenligner f.eks på worldometer kommer Sverige dårlig ut sammenlignet med disse andre landene som kanskje ikke får med seg 50% av dødsfallene, mens Sverige får med 90%. Men det er heldigvis en del slike kilder, slik som den du har limt inn over, NY Times, economist osv som ser på excess deaths og ikke de offisielle koronatallene.

1 Like

Sweden is hit by Covid19 like a severe flu season. Some of the flue seasons of the '90s have clearly outclassed Covid19. And nobody was interested: No daily deaths counts. No media coverage from ICU. No shortage of toilet paper or coffins.

2 Likes

Grunnen til at ingen brydde seg på 90-tallet var at folk døde kjapt av den influensaen, mens korona sender folk på intensiven i 14 dager før de dør. Dermed ropte helsearbeidere alarm, og siden vi i dag har sosiale medier sprer informasjonen seg raskt. Folk har derfor blitt kollektivt hjernevasket inn i ett voldsomt hysteri. Vi sliter nå i større grad med dette enn selve sykdommen. Flere vil dø av sult og andre årsaker enn korona.

Edit: Noe å tenke på neste gang man bidrar til hysteriet.

Vel, det er ikke over enda, og det viser seg at mange av de som er blitt smittet sliter med ettervirkninger i form av blant annet nevrologiske plager og hjerteproblemer. Til nå er over 600K døde, og uten “hysteri” som du kaller det, ville dette tallet vært langt større. På verdensbasis estimeres det mellom 250-500k døde pr. år fra influensa.

Det er bra at det blir tatt alvorlig. Enkelte land var sent ute, og også WHO kom med mye feilinformasjon i starten.

4 Likes

Spørsmålet er om det er ettervirkninger fra virus eller ettervirkninger fra å låse seg inne uten mosjon, frisk luft og sosial kontakt, men med potetgull, øl og Netflix. Jeg har ikke fasit, men vi vet at det over er svært ødeleggende for helsen.

steike så for det snur…

https://www.nettavisen.no/nyheter/smittetallene-oker-i-deler-av-europa---under-overflaten-skjer-det-store-bevegelser/3423995505.html

2 Likes

Betalingsartikkel, men undersøkelsen finnes her:

Ser også ut til å ha fått litt internasjonal oppmerksomhet

sett denne før?

1 Like

Dette er jo måten Sverige har rapportert på fra dag 1 og fortsatt gjør nå.

1 Like

Er nok best å forholde seg til overdødeligheten ja…

1 Like

Smart det ikke er en felles målemåte i regi av “the WHO”, blir jo kjempeenkelt å bruke statistikken til noe fornuftig senere :champagne:

Birger Sørensen fikk også litt nasjonal oppmerksomhet da han gikk ut i media primo juni,

Birger Sørensen har økonomiske interesser å pleie, han søker finansiering av sitt vaksineprosjekt.

1 Like