Du glemte å nevne E-postene til Hillary. De er omtrent like relevante i dagens situasjon.
Koreansk forskning viser at at barn under fem år har mye Covid-19 virus i nesen, og kan spre viruset videre …
https://www.nationalgeographic.com/science/2020/07/coronavirus-infection-spread-in-children-cvd/
Måten Trump-tilhengere og motstandere kommuniserer med hverandre gjør at jeg mister troen på menneskeheten. De snakker konstant forbi hverandre!
Jeg trodde kritikken mot Trump da han stengte grensene gikk på(?):
1, han gjorde det for sent og hadde allerede sluppet inn mange
2, han gjorde det og la samtidig all skyld på andre og mente selv han gjorde en utmerket jobb
Selv synes jeg at Trump har gjort en helt elendig jobb med å håndtere corona. Jeg bryr meg ikke om demokrater og hva de sier og mener. Det eneste jeg sier er at det er rimelig tydelig at Trump hsr gjort en dårlig jobb, men det er tydeligvis enormt vanskelig for mange å innrømme uten å forsvare han ved å blande inn andre.
20 år og sliter med pusten etter korona…
“Per 31. juli har Sverige hatt 80.100 smittetilfeller og 5.739 dødsfall relatert til coronaviruset. Norge har 9.208 smittetilfeller og 255 dødsfall.”
Kan ikke fatte at noen ved sine fulle fem kan tro og mene at vi til høsten skal få så mange nye dødsfall at vi tar igjen Sverige!
Vi får nok en ny smittebølge til høsten.
Myndighetene har sagt at det ikke blir aktuelt å svare med samme lukning av samfunnet som i vår, ergo må vi anta at neste bølge blir større enn den første.
Hvor stor den blir vil avhenge av hvilke smitteverntiltaksom iveksettes og hvordan publikum følger disse.
Den vil også kunne påvirkes av en tidlig vaksine.
Hvor stor den neste bølgen blir vet ingen.
Tiden vil gi svar.
Det man må se på er per capita, altså må du dele de svenske tallene på 2 om du skal sammenligne med Norge.
Selvsagt må man dele på 2, men de blir da ikke gode for det??
Ser det er flere “fagfolk” som bestrider at dette viruset vil gå i bølger slik som f.eks. spanskesyken.
Er vel ingen grunn til at det skal bli en eksplosiv økning. Det er jo fortsatt en del tiltak, og økt bevissthet blant befolkningen, som vil hemme spredningen sammenlignet med i vår.
Det er knapt immunitet i befolkningen, så neste bølge kommer nok.
Vi kan selvfølgelig slå den ned igjen, men det blir for kostbart.
Spørsmålet rundt Sverige er hvor stort ansvar bedriftene og privatpersoner tok på tross av politikken. Skulle gjerne sett tall for Teams-bruk i arbeidslivet i Sverige og hvordan skoler og barnehager håndterte situasjonen.
Kort er egentlig det jeg lurer på om nedgangen i smitte kommer fra endret adferd eller om det har skjedd fordi befolkningen har blitt immun. Noen som har data for noe av dette?
Jeg bor i Stockholm og det er betydelig mer aktivitet nå enn da det sto på som verst. Folk er mindre forsiktige nå
Samme i Oslo, men de var forsiktige i Stockholm også da det sto på som verst? Tenker at svenskene selv, på tross av alle svenskevitser, er smarte nok til å tilpasse seg situasjonen som var og at det førte til lavere tall. Ikke nødvendigvis at “flokk-immunintet”-planen fungerte.
Alternativt at covid-spredningen i et “lukket” land, som ikke får mange tilreisende, får en slik graf naturlig, men usikker på det.
Den største forskjellen er at Sverige ikke stengte barnehager og skoler (bortsett fra videregående og universitet). Samt at det ikke var generell karanteneplikt for de som kom fra utlandet. Norge har innrømmet at det var feil å stenge skoler, men det burde kanskje vært mer debatt rundt karantene fra utlandet også for de uten symptomer - jeg personlig tror det hadde vært smart .
https://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(20)30600-7/fulltext
Undersøkelse fra Italia, publisert for et par dager siden. 539 pasienter ble inndelt i 3 grupper. Median for når medisin ble gitt var 1 dag etter sykehusinnleggelse.
- Hydroksoklorokin = 197stk
- Hydroksoklorokin + Azitromax = 94 stk
- Ingen av delene = 92
Prosentandel i disse gruppene som døde var som følger:
- 27%
- 23%
- 51%
Etter å ha justert for en rekke faktorer (som alder, antall underliggende sykdommer, varighet symptomer etc.) konkluderer de med at bruken av HCQ og AZI var assosiert med 66% reduksjon av dødelighet.
De viser til at resultatene er bemerkelsesverdig like resultater vist av Arshad et al (kontrollgruppe 2541 pasienter).
Hvorfor er det stille rundt dette?
Synes det er litt lite informasjon, men det virker som de har ekskludert pasienter som går på annen medisin fra gruppen som har fått hydroksoklorokin, men ikke fra kontrollgruppen.
Hvis det stemmer vil det være langt fler med underliggende symptomer, og sannsynligvis langt høyere alder i den gruppen.
På generelt grunnlag så kan vi drite i hva alle “fagfolk” sier, det er så mye idiotiske meninger og antakelser fra så mange at det blir som å prøve å finne EN perfekt slankekur i kvinnemagasin. Forholde seg til avstand, hygienen, alternativt implementere maske når det stormer som verst og bruke hodet, samt høre på FHI så blir det bra.
Nå eksluderte de dem som tok annen medisin fra den gruppen nettopp for at disse medisinene ikke skulle kunne påvirke resultatene i positiv retning, teoretisk sett. Hvis de ikke gjorde dette, ville de ha fått kritikk for det.
Den første fra Arshad et Al hadde en del mangler, og her prøver de å adressere dem. Men kommer altså til omtrent samme resultat.
Svært lite informasjon om pasientene ja.
Og ingen opplysninger om hvordan de har justert for forskjell i alder, sykdommens alvorlighet og comorbiditet.
Og som aee skriver, at de fordelte pasiente uten tilleggsmedikasjon i hydroksyklorokingruppen og de med tilleggsmedikasjon( altså med høyere risikofaktor ) i kontrollgruppen, gjør jo undersøkelsen nærmest verdiløs.
koes kommentar om hvorfor de gjorde så er kun merkverdig.
Ellers er det å bemerke at mens heksedoktoren fra white coat summit anbefalte hydroksyklorokin
profylaktisk eller som terapi med en gang man får symptomer, men her det her snakk om dødssyke pasienter.