Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Alle ønsker jo å unngå lockdown. Og med langt bedre testkapasitet på plass er jo sannsynligheten for å kunne holde situasjonen under kontroll med langt lavere tiltaksnivå også langt større.

Jeg håper de får utbedret Smittestopp appen slik at den kan tas i bruk igjen også snart. Sammen med bedre testkapasitet kan den bli et nyttig verktøy for å forhindre større smitteutbrudd.

Når folk nå avslutter sommerferien og antallet folk som tar kollektivt øker igjen håper jeg man innfører bruk av maske der også. Slikt utstyr er det jo også bedre mulighet til å få tak i nå. Om ikke de mest effektive/sikreste maskene så i hvertfall bra nok til å begrense smitte. En smittet som hoster i en maske smitter i hvertfall langt færre slik jeg ser det.

Behandling med antistoffer er en av de tingene jeg har stor tro på. Så spennende å se hva som kommer ut av denne testen.

Ellers ser det ut som utbruddet i Moss og på Hurtigruten, samt FHIs kommende revurdering av bruken av munnbind har gitt en effekt. Folk begynner tydeligvis å forberede seg.

1 Like

Får håpe at den mutasjonen har lavere dødelighet

Hvorfor skriver ikke media om dette? :thinking:

Han hevder i intervjuet at dette har vært WHO sitt syn hele tiden, det har ikke kommet veldig godt frem i så fall.

Tja her er fra WHOs “briefing on COVID-19 - 16 March 2020”:

“But we have not seen an urgent enough escalation in testing, isolation and contact tracing – which is the backbone of the response.”

“But the most effective way to prevent infections and save lives is breaking the chains of transmission. And to do that, you must test and isolate.”

"We have a simple message for all countries: test, test, test.

Test every suspected case.

If they test positive, isolate them and find out who they have been in close contact with up to 2 days before they developed symptoms, and test those people too. "

https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---16-march-2020

Så dette er ikke noe nytt nei.

At WHO mener at testing er viktig er ikke nytt, at man bør unngå lockdown har jeg ikke sett at de har vært veldig frempå med? Media har i hvert fall vært svært dårlig på å rapportere dette.

Litt sent å komme med dette nå? Bedre sent enn aldri kanskje.

WHO would invite countries is to do everything possible to not have these complete lockdowns

Her er en artikkel fra 29. april som også viser at WHO er imot lockdown. Dette er ikke informasjon som kommer frem i det venstrevridde medielandskapet vi har i Norge. De på venstresiden elsker jo stort sett lockdown.

Edit: Grunnen til at de på venstresiden er for lockdown i mye større grad er at de setter sikkerhet fremfor frihet. Også derfor du finner flere kvinner på venstresiden, og flere menn på høyresiden. Kvinner har mer fokus på sikkerhet, og vi menn fokuserer mer på frihet. De som har satt seg inn i fakta rundt lockdown ender nok opp med å være imot, selv om de har en bias for sikkerhet. Hjernen trumfer instinktet.

1 Like

Lockdown gir sikkerhet først og fremst til øvre middelklasse og velstående, rart at det ikke er mer empati til svake og utsatte grupper som rammes av konsekvensene av lockdown

1 Like

Naturlig at mennesker setter seg selv først. Svært få som viser empati når det betyr en stor kostnad for seg selv.

Det er en konsekvens vi er klare over nå, men som kanskje ble litt oversett i Norge ihvertfall da det ble innført. Vi tenkte at vi kunne hindre mye av problemet gjennom trygde-systemet og støtte til bedrifter, og det har delvis fungert, men ikke godt nok fra det jeg har sett hittil ihvertfall. Tror vi fortsatt må vente en stund for å se hele bildet.

Har fått vite at kommunene har fått inn-strammet budsjett på områder som ikke direkte er knyttet til Corona. Det skaper nok også konsekvenser det er vanskelig å få oversikt over med redusert tilbud til mange utsatte grupper.

1 Like
1 Like

Ja, det kommer an på definisjonen av en bølge, Det vi så i i Norge i mars var vel egentlig en liten krusning.
Så vil vi til høsten få flere tilfeller enn i mars. Ny bølge eller ikke? Kall det hva du vil.

3 Likes

Det er i hvert fall tendenser til en ny “bølge” om man ser på 7 dagers snitt over antall smittede

Kan ikke se at artikkelen kommer med et alternativt ord vi kan bruke for dette fenomenet med økende smitte?

2 Likes

Poenget er vel at det er ikke selve viruset som kommer i bølger, men at smitten øker og minker i forhold til hvordan vi lever og opptrer.

1 Like

En økende og så minkende smittesituasjon synes jeg er lettest å forklare med ordet bølge, men hvis noen har et bedre ord så kom gjerne med det.

Dette viruset er i seg selv like aktivt hele tiden i motsetning til det som spanskesyken var.

i dag 07:41

Bendik Zinedin Gran Johnsen

Danmark: Høyeste daglige smittetall på tre måneder

Onsdag ble 112 bekreftet smittet med koronaviruset i Danmark. Det skal være den største daglige stigningen i antall smittede på tre måneder, ifølge danske DR.

Kanalen melder at det de siste syv dagene har vært 616 smittede, hvorav 42 av de smittede skal være registrert i Århus.

NRK har beregnet at det 5. august var 14,1 smittede per 100.000 innbygger de siste 14 dagene og at tallet forrige uke var 8,9. Det betyr at Danmark nærmer seg grensen for å bli endret til «rødt» land av norske myndigheter. Hvilket i så fall vil si at man må i karantene ved hjemreise til Norge.