Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Stadig flere koronasmittes i Spania

Spania har det siste døgnet registrert 1.772 nye tilfeller av koronasmitte, det høyeste tallet siden landet ble gjenåpnet 21. juni.

Antallet nye smittetilfeller i Spania har steget jevnt siden den tre måneder lange nedstengningen av landet ble opphevet, med over tusen nye tilfeller i døgnet siden slutten av juli.

Over 60 prosent av de nye smittetilfellene det siste døgnet har vært i Madrid og Aragon-regionen.

Over 350.000 mennesker har til nå testet positivt for koronaviruset i Spania, og blant dem er det registrert 28.500 dødsfall. Det gjør Spania til Europas hardest rammede land.

Synes det er helt greit å kalle det en ny bølge hvis det blir en ny høy topp i smittegrafen siden vi har vært så lavt siden siste. Men om man kaller det bølge, oppblomstring eller økning så så er det jo samme formasjon i smittekurven man ser etter så synes ikke det er så nøye hva man kaller det egentlig. Heldigvis er smitteøkningen i all hovedsak knyttet til to “caser”. Så hvis man nå greier å spore opp de som er smittet av disse to opprinnelsene så burde økningen stanse rimelig kjapt.
Menspesielt Hurtigrute casen vet man jo ikke omfanget av enda så ting kan selvsagt komme ut av kontroll også. Jeg tror fortsatt ikke grafen kommer til å gå veldig mye opp i denne omgang men vi får se. Er jo mange på vei hjem fra ferie også.

Er egentlig nå Smittestopp appen kunne vært gull verdt for sporing av hvem som burde testes.

Er det noen her som bruker smitteappen fortsatt? Jeg avinstallerte vel på forsommeren.

De har stengt appen inntil videre. pga lav smittespredning i landet. Go Norway!

Tror jeg må dobbeltsjekke dette, de har slettet all info om meg i alle fall.

Grunnen til at det er viktig å forholde seg til hva som menes med smittebølge, er at mange har ment at vi vil ta igjen Sverige når den nye “smittebølgen” slår inn. Siden dette viruset ikke går i bølger, men er like aktivt hele tiden, vil en ny “bølge” kun stå i forhold til hvordan vi lever og opptrer samt grad av immunitet. Det betyr at det kommer ingen ny bølge dersom vi forholder oss likt hele tiden når det gjelder isolering, testing og hygiene.
I senere tid har vi sett et oppsving i smitte som følge av mindre aktpågivenhet og reiser. Når befolkninger igjen tar dette inn over seg og skjerper sine rutiner, vil smitten gå ned igjen.
Når man snakker om virus som går i bølger, så menes virus som i seg selv svinger opp og ned i aktivitet uavhengig av hvordan folk ellers oppfører seg.

1 Like

Men Norge har jo sagt at man ikke skal gå tilbake til de strenge tiltakene man hadde sist?

2 Likes

På fhi så det ut til at tallene var lave de siste dagene, men de henger litt tilbake i tid ser det ut til.

Virker som det er helt vanlig å bruke ordet bølge om det vi snakker om her:

After relaxing social distancing measures, San Francisco faced a long second wave of deaths

Tja det var datatilsynet som stengte appen. Mulig begrunnelsen er på grunn av lav smitte da selvsagt. Men da får man jo ikke fanget opp ting tidlig og brukt den på best mulig måte. Jeg er uenig i forbudet. Kunne krevd at man opplyste på nytt om betenkelighetene datatilsynet har og latt brukerne selv bestemme om de uansett ønsket å bruke appen eller ikke. Har jo hele tiden vært frivillig å bruke den så jeg ser ikke det enorme problemet. Folk legger jo frivillig igjen enorme mengder informasjon på masse plattformer.

“Datatilsynet har vedtatt et midlertidig forbud mot å behandle personopplysninger knyttet til appen Smittestopp. Som varslet tidligere, mener vi at Smittestopp ikke kan anses som et forholdsmessig inngrep i brukernes grunnleggende personvernrettigheter.”

1 Like

Ja det er noen som har innvendinger mot applikasjonen. At vi ikke skal kunne velge å ta i bruk en slik type applikasjon fordi det kan bidra til en global aksept for at slike apper kjøper ikke jeg.
Nå håper jeg forsåvidt at de har forbedret applikasjonen siden den kritikken kom i april men jeg mener uansett de som øsnker burde få kunne velge å ta den i bruk.

1 Like

Ingen endringer for Danmark

Selv om de to danske regionene Sjælland og Midtjylland torsdag gikk over smittegrensen, er hele Danmark imidlertid fortsatt markert grønt.

Det nevnes ingenting om Danmark i FHI sin oppdatering heller.

Merkelig forskjellsbehandling når man Samtidig stenger Skåne og Kronobergs län som ligger såvidt over grenseverdiene

1 Like

Litt misvisende det du skriver her. Et virus gjør ingen ting «av seg selv», men er avhengig av å smitte nye verter kontinuerlig for å overleve. Og folk blir smittet i større eller mindre grad som en følge av hvordan de oppfører seg. Det som skjedde med spanskesyken var en vesentlig mutasjon som gjorde den mer dødelig. Det er ingen indikasjoner på at det har skjedd med SARS-CoV-2. Selv om alle virus muterer litt hele tiden. Vietnamesiske helsemyndigheter har de siste dagene rapportert om en mutasjon som smitter lettere, men det pleier vanligvis å bety lavere dødelighet.

1 Like

Kan hende jeg var på litt tynn is der, men det har jo blant mange vært en oppfatning av at dette viruset f.eks. spres lettere i kjølig vær. Dermed en bølge i vinterhalvåret slik som influensa
Hovedpoenget er i alle fall at det er ingen forutbestemt skjebne at dette viruset skal komme tilbake for fullt igjen i flere bølger. Det er det faktisk vi selv som i stor grad avgjør gjennom våre egne beskyttende tiltak.

1 Like

Nei. Helt umulig å ha “kontroll” et luftbåret virus.

“Not only is it a good thing for young people to go out there and become immune, but that is almost their duty. It’s a way of living with this virus. It’s how we live with other viruses.”

-Sunetra Gupta, epidemiologist at Oxford University

https://reaction.life/we-may-already-have-herd-immunity-an-interview-with-professor-sunetra-gupta/

Som var forskeren som mente at 50% av britene var smittet, og dermed immune i april… :roll_eyes:

Artikkelen hun publiserte da, ble sablet ned av et samlet vitenskapelig miljø.

3 Likes

A Brief 2-minute look at Viral Seasonal Dynamics - Very Interesting!

1 Like

At sesong skal på på påvirke spredning i vesentlig grad er jo et svinnende håp når man ser hvordan det sprer seg på den nordlige halvkule nå.

Sollyset tar livet raskere av korona på overflater og i lufta. Dette gjør at reproduksjonstallet går ned på sommeren og opp på høsten/vinteren.