Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Spørsmålet er hvorfor smitten falt samtidig som folk ble mindre forsiktige, enten immunitet eller sesongvariasjon, trolig en kombinasjon.

2 Likes

som svar til Christian så er vel all smitte importert, bortsett fra i Kina. @holmes : herd immunity nåes vel ikke før 70% av befolkningen er smittet? Med så lave smittetall i Norge vil jeg tro sesongvariasjonen står for det meste.

1 Like

“Kontrollere” og “begrense” betyr det samme i denne sammenheng.
Selv om Sverige har latt tusenvis av mennesker dø, ser det ut for at de økonomisk blir like hardt rammet som de fleste andre.

1 Like

Nei Norge har ikke flokkimmunitet, der er vi enige. Det er usikkert når flokkimmunitet oppstår dersom det skjer naturlig, dersom de mest aktive og mest sannsynlige smittebærere smittes først og blir immune, de som er mer forsiktige er ikke immune, men det er også de som har minst sannsynlighet for å bli smittet. Dersom man også har lavere R tall ved “soft lockdown” som Sverige med mange på hjemmekontor osv så kan man få R tall under 1 selv ved en lavere andel immune.

2 Likes

@rockpus Det er klart de blir like hardt økonomisk rammet, når alle andre land i hele verden shutter ned blir det dårlig med business for svenskene.

1 Like

Smittemessig er det vel ikke de enorme forskjellene kanskje. Man ser jo at influensaen døde veldig fort ut i forbindelse med de strenge tiltakene også. Men sykelighet og dødelighet er jo en god del høyere. Sykehusene bruker vel ikke å slite med kapasiteten og hatt intensivavdelinger overfylt i influensasesonger?
For min del er den alvorlige sykeligheten som en ganske stor andel opplever minst like viktig som dødeligheten. Er jo fortsatt litt usikkert hvor mange senskader alvorlig syke vil måtte slite med.

Når det gjelder diskusjonen om Sveriges tilnærming eller Norges var den riktigste så er det for tidlig å si mener jeg. Mye kommer an på hva som skjer på medisinering og vaksinefronten. Hvis man finner en effektiv medisin eller det viser seg at bruk av antistoffer gir veldig gode resultater vil jo en ny smittetopp håndteres langt enklere og med langt lavere sykelighet og dødelighet.
Nå er det vel åpenbart at det er forbedringspotensiale på begge sine fremgangsmåter men slik vil det jo alltid være når man prøver å håndtere noe man ikke helt har vært borti før og ikke vet så mye om.
Jeg mener begge tilnærmingene har sine fordeler og ulemper. Selve beslutningene må bedømmes ut ifra det man viste på beslutningstidspunktet, men så får man bare bruke ny lærdom til å ta bedre beslutninger fremover. :slight_smile:

Du tar opp noen gode poenger :blush:

Noe som forøvrig interesserer meg mer er hvordan bølge to kommer til å påvirke porteføljen min. Kommer FED til å printe seg ut av krisen? Kommer det til å bli en shutdown runde to i alle land igjen hvilket fører til et nytt fall i oljepris?

Kommer Norge til å kjøre en mykere versjon av 13. mars lockdown i runde nummer to?

Det er spørsmål jeg sitter med nå, nå som jeg ser at smittetrenden i Norge igjen er økende.

Bare for å ta det med dødelighet så fulgte jeg med New York en god stund. Laget nå en oppdatert versjon av en av grafene med oppdatert tall fra worldometers for COVID-19 dødsfall. Synes den viser litt forskjellen på dødelighet. Og COVID-19 2020 er jo ikke hel ferdig der heller selv om de har relativt pene tall nå.

image

Når det gjelder håndtering av ny bølge så tror ikke jeg vi får noen ny bred shutdown igjen. Blir nok mer lokal håndtering av smitteoppblomstringer tror jeg. Men det fordrer at man fortsetter å være på ballen og tester og isolerer kjapt, samt tar nødvendige beslutninger om bruk av munnbind feks.
Heldigvis er man nå en god del bedre rustet til å håndtere en ny oppblomstring. At man har fått på plass bedre testkapasitet er helt avgjørende. Utstyrsmessig er det vel nå også litt enklere å få tak i munnbind. Det var jo helt umulig ved forrige utbrudd. Kan sikkert fort bli vanskelig igjen men jeg regner med det nå er langt flere munnbind rundt omkring i Norge enn i mars.
Desinfeksjonsmulighet er jo nå på plass de fleste steder.
Så får vi ta lærdom av d-vitaminens positive effekt og sørge for at folk får i seg godt med det også når dagene blir kortere.

Hvordan markedene kommer til å gå fremover er jo umulig å spå. Selv tror jeg det vil komme et fall. Men etter å greid å unngå å bli med på fallet i starten på året har jeg også greid å gå glipp av oppturen som har vært på grunn av mitt syn på markedet. Så jeg skal ikke være bastant på retningen fremover. Har jo lært at logikk og matematikk ikke alltid gir svaret på hvordan ting går. :flushed:

2 Likes

Har du noen tall på overdødeligheten i New York?

Her er en graf på det fra 27. April:

Den er fra: https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/27/upshot/coronavirus-deaths-new-york-city.html

3 Likes
1 Like

Gode gamle BCG!

3 Likes

Bak betalingsmur så får ikke sett innholdet og hvordan de har beregnet. Har du tilgang?
Eller link til underliggende data?

Du kan se litt i “Private Window” i nettleseren.

Fant denne:

Interessant oversikt men problemet med slike oversikter er at de ikke i det hele tatt ser på hva som ville skjedd uten lockdown. Man sammenligner liksom i forhold til en normalsituasjon. Det er jo ikke et alternativ.

2 Likes

Hva slags samfunn og verden ønsker vi, en slags ny middelalder?

Skulle vært innført i Norge. Ihvertfall brennende sol!:sweat_smile:
Her hadde en endt med frostskader i juli måned.

1 Like

Viruset er det samme som ramte oss i marts, og det skal bekjempes på samme måte, testning og isolasjon/karentæne. De der bryter reglene må straffes, fester med over 20 personer, 10000,- pr deltager…
Lockdown kan vi unngå, hvis alle skjerper sig litt.
Tror rutinerne med håndvask og litt avstand, har sparet mange liv, og vil fortsatt gjøre det.
La oss gjøre det lille vi hver i sær kan, for at komme oss best muligt gjennom dette.
Lykke til😀

3 Likes

En annen faktor med lockdown og smitteberedskap er jo at dette sannsynligvis har redusert smittespredning av en rekke andre sykdommer også.

4 Likes

De som argumenterer for å leve som om alt var som før kan umulig ha satt seg inn i de siste covid-funnene. Det gjelder også Tegnell.

Covid er mye mer enn en luftveissykdom. Flere mener den bør forstås som en vaskulær lidelse. Det viser seg at også unge med tilsynelatende asymptomatisk eller svært mildt forløp kan få seinskader. I en studie viste det seg at 55% av covid-pasienter fortsatt hadde nevrologiske symptomer og strukturforandringer i hjernen etter tre måneder.

Dere som er så rørende bekymra for økonomien, har dere gjort dere tanker om hvilke konsekvenser det vil få på sikt om man lar en slik sykdom spre seg uhindra gjennom den arbeidsføre befolkninga i et land?

9 Likes