Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

1 Like
3 Likes
1 Like

Et godt spørsmål. Handlingsplan vs beredskapslagre.

2 Likes

Det er litt interessant hvordan all oppmerksomheten rundt antall tester utført i feks Kina, Sør-Korea og USA har gjort dette til et symbol på et ressurssterkt land og en sterk ledelse. Jeg er helt sikker på at Putin gjør alt han kan for å spille på dette i nasjonale nyheter og at tallene på både antall testet og antall syke er manipulerte.

3 Likes

Smart med smittejegere…

https://www.nrk.no/norge/til-vanlig-er-anniken-fysioterapeut-_-na-jobber-hun-som-smittejeger-1.14954689

Hm, selv om det er noe feil med linken.
Artikkelen handler on en fysioterapeut som nå er smittejeger.
Limer inn litt.
– Selvfølgelig savner jeg min egen jobb og tenker på noen av pasientene mine, men jeg skjønner at dette er viktigere. Det føles viktigere og mer riktig at jeg gjør dette akkurat nå.

– Slik smittesporing er veldig viktig for å flate ut kurvene med antall smittede, legger hun til.

Hun ringer jevnlig rundt til smittede og andre personer som er pålagt karantene.

– Jeg følger opp om folk overholder karantenen, som er kjempeviktig at de gjør. I tillegg spør jeg hvordan de har det, om de har nye symptomer og om de får hjelp til å handle mat og slike ting.

1 Like

40 I RESPIRATOR I NORGE

Det er 40 mennesker som er innlagt med coronavirus og får respiratorbehandling, ifølge Helsedirektoratets nettsider. Det er en økning på til sammen åtte personer, fra 32 søndag.

Av de som får respiratorbehandling er 28 innlagt på sykehus i Helse Sør-Øst, sju i Helse Vest, fire i Helse Midt-Norge og en i Helse-Nord.

Per nå er 191 personer innlagt på norske sykehus. Se VGs oppdaterte oversikt over coronaviruset i Norge og verden her.

1 Like

Opptil flere personer i kongeriket som har hevet honorar og lønn uten å utføre oppgavene sine vil jeg tro. Får håpe det får etterspill både ved utskifting av politikere og byråkrater.

1 Like

Jeg har gradvis endret mening på dette - kan selvfølgelig ha noe med at jeg også frykter for min egen jobb, men mye for nasjonens interesse.

Valget vi tar nå er at effektivt sier at vi skal ødelegge hele økonomien og livet til mange unge (jeg er ikke særlig ung, da tenker jeg på de i 20 årene) for hvor mange år? 1, 2, 5, 10? For å holde i livet de som allerede er syk og på dødsleiet, fordi nå etter å ha fått mer informasjon ser vi at snittalderen på de som er døde er veldig høy.

Det kan godt hende at det er brutalt og at vi ikke er villig til å gjøre det - fair det. Men tenker at vi som nasjon må snakke om det høyt. Skal vi miste et tiår for å forlenge levealderen til folk med 1, 2, 5, 10 år?

3 Likes

Hm, kanskje mulig med hyttepåske likevel?

5 Likes

Det kan også være med på å styrke immunforsvaret til befolkningen med sol, trening, frisk luft og mindre stress

4 Likes
1 Like

Premissene du bruker her er feil, som repetert av mange her inne de siste ukene. Hensikten er ikke nødvendigvis å sikre to ekstra leveår for en person på 85 år, det er å hindre total kollaps i helsevesenet.

Hvordan ser du for deg at ukontrollert spredning skal fungere mtp antallet folk som da kommer til å bli syke? Normal etikk i samfunnet tilsier at vi forsøker å hjelpe alle som kan hjelpes. Skal det innføres regler som sier at personer over f.eks 50 år som får Corona-infeksjon ikke tas inn på sykehus, sykdommen får gå sin gang i hjemmet? Greit å reflektere litt over hva som er et realistisk alternativ til en periode med sosial distansering.

Håpet er selvfølgelig å kjøpe seg tid til å finne medisiner som virker og deretter slippe opp restriksjonene, ikke å fortsette i 2 år på samme måte.

4 Likes

Hvordan unngår Sverige dette med sin strategi?

1 Like

Situasjonen nå…

1 Like

Her er en ordfører som har skjønt tegningen:

(og så har jeg lært at for å få forhåndsvisning, så må ** -_- ** fjernes fra feltet midt i adressen.)

“italienske-ordforere-raser_--hvor-i-helvete-skal-dere

Og som om det ikke var nok, så endres tegnsettingen automatisk. I alle fall, er det mange bindestreker og underscore etter hverandre, så skjer rare ting…

2 Likes

Leste den , men det er noen i Nrk som tuller med linkene nå, de legges inn feil.

1 Like

Fint å se at grafen for sykehusansatte som er smittet/i karantene avtar/faller

1 Like

Sveriges tiltak er ikke ulik andre lands tiltak, de bare innfører dem i tur og orden mye senere. Vi vet enda ikke hvor langt de vil gå hvis det viser seg at smitten begynner å øke kraftig.

Hvorfor tror du at Sverige unngår overfylte sykehus om noen uker? Dette gjenstår jo å vurdere en stund frem i tid. Ikke noe som ville være bedre enn om de har valgt riktig og andre land kan lære av dette, men tror nok vi skal ta oss et par uker før vi evaluerer.

3 Likes

Tror ikke det er helt sammenlignbart. Tallene reflekterer nok mest at de har økt testkapasiteten enormt.