Ja. Men har inntrykk av at det går litt opp og ned. Får se om noen dager. Antall nye smittede ligger jo ganske høyt til å være så tidlig på dagen.
Synes denne her var veldig bra skrevet… ikke skremsel, ikke positiv ikke negativ men nøytral tankegang på hvordan planer er. Frykt er skummelt, dette går fint
Verdt lesinga… (hvertfall i disse dager hvor alle har hjemmekontor, og ingen kan se hva som er på skjermen din)
ORK er så trist å poste ting på TI fortiden, alle de der jævla røde tallene som popper opp ved siden av nicket
462 omkomne i Spania siste døgnet.
Men det som er mest opprørende er at noen forsøker å massesende virusmail til spanske sykehusansatte, med et ondsinnet virus som har til mål å ødelegge sykehusenes systemer…
På spansk, så greit å bruke google translate…
Det er jo bare ondt. Sende datavirus til sykehus …
Premissene du bruker her er feil, som repetert av mange her inne de siste ukene. Hensikten er ikke nødvendigvis å sikre to ekstra leveår for en person på 85 år, det er å hindre total kollaps i helsevesenet.
Tror ikke du skjønner hva jeg sier. Jeg sier at man må i alle fall diskutere høyt hvorvidt man skal bedrive helsehjelp til de som alt er på dødsleiet. Det er jo det som er hele poenget med det jeg sier - nettopp fordi jeg er klar over at sykehusene ikke kan ta unna den toppen.
Evt. sier man skal gi helsehjelp til alle - og det er greit det, om konsensus er slik - men da er valget å kjøre økonomien i grøfta. Jeg tenker at det er fult lov å ta den diskusjonen når man ser hva flere måneder med lockdown gjør med nasjonen.
Spania ventes å nå toppen på coronautbruddet denne uken.
Fra cnn
Spanish authorities expect the so-called “peak” of the Covid-19 pandemic in the country to happen as soon as Wednesday.
Enrique Ruiz Escudero, senior health official of Madrid’s Regional Government, told radio COPE on Monday that the number of cases in the country is expected to begin decreasing by the end of this week.
“We believe this week we’ll reach the famous ‘peak’ - in which we see new cases, but less than the day before,” he said.
Escudero explained the estimate is based on the correlation between the virus’ maximum incubation period (14 days) and the beginning of isolation measures and school closures across the country.
Health workers test positive: Escudero also added that in Madrid, 600 health workers tested positive for Covid-19, and 1,400 others who were in direct contact with infected patients and are in preventive home isolation.
Nursing homes infected: Around 20% of all nursing homes in the Spanish capital of Madrid have registered cases of Covid-19, Ignacio Aguado, the Vice President of Madrid’s regional government told radio “Onda Cero” Monday.
“The problem is that the people who live there are very vulnerable: our elderly. When the virus gets in there, it’s devastating,” he said.
Jeg tviler på at pasienter på aldershjem blir sendt på sykehuset, og at de ikke blir ført opp som “innlagt” på den offisielle statistikken.
Selvfølgelig kan man ikke kjøre måneder med lockdown, men man må få kontroll på hvor smitten befinner seg, og så lette opp for områder hvor det ikke er smitte. Da får man samtidig tid til å skjerme personer som sannsynligvis ikke vil tåle slik sykdom.
Jeg er litt forundret over at man ikke har ordninger allerede, hvor personer som jobber på eldreinstitusjoner kan sekluderes fra resten av samfunnet raskt og effektivt ved alvorlige sykdomsutbrudd.
Man har lagt planer i mange tiår for nesten alle tenkelige scenarier, men tydeligvis ikke for en pandemi…
Poster denne på ny. Fra Madrid. Folk dør alene, uten å få hjelp.
Burde vært straffa like hardt som fyllekjøring
Kraftig bot og 21 dg pallespikring
20k i bot er ganske bra faktisk. Vil ikke ha de i fengsel, der kan de jo smitte folk.
Hørte forresten at Weinstein hadde pådratt seg corona smitte.
20k er litt i minste laget etter min mening.
I tillegg burde vedkommmende blitt internert, siden vedkommende tydeligvis er en fare for samfunnet.
Og med internert, så mener jeg ikke nødvendigvis fengsel, men en leir, uten kommunikasjon med omverdenen. Der folk som ikke bryr seg om karantene, isolasjon, driver med tyverier, eller går rundt og later som de smitter folk, kan plasseres, slik at helsevesenet kan konsentrere seg om å hjelpe andre…
20k for unge folk med liten inntekt kan være jævlig mye penger. Du oppnår null ved å ruinere dem. Kan heller sette dem i fengsel hvis de gjentar feilen.
Nettopp det som er poenget. Hvorfor skal de ta sjansen på å bli ruinert?
Følg reglene, så slipper de det.
FHI som meldte om 380 innlagte på sykehus har korrigert rapporten. Står nå:
Det er 193 pasienter innlagt på sykehus med påvist covid-19 (tall fra Helsedirektoratet
per 23.03.2020 kl. 12.15)
Heldigvis var det vg som hadde riktig tall.
Det er ansatte i privat sektor dette går økonomisk ut over. Offentlig ansatte slipper i stor grad unna.
Og tror de virkelig at lånegarantier til bedriftene løser problemet for arbeidsfolk?
Dilter etter Canada…
Kanskje vi dilter etter Danmark, også? Der forlenges coronatiltakene til over påske.