Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Seinskadene går ikke bare på lungene, men på andre organer som hjerte og hjerne. I tillegg ser det ut til at en del rammes av utmattelsessyndrom av ukjent varighet, og det er slett ikke nødvendig å ha hatt et så alvorlig forløp at det krever sykehusinnleggelse før denne risikoen er til stede.

2 Likes

Dere diskuterer mye artikler om kuren. Jeg har reist i 3 måneder, København, Berlin, Gdansk,Sofia, og er for øyeblikket i Warszawa. Folk bruker munnbind hvor vi har nærkontakt med hverandre, eller så går livet som normalt hær.
Jeg har snakket med hundrevis av folk rundt om i Europa. En ting som forundrer meg er at jeg har ikke møtt et eneste menneske som har en kjenning som har blitt alvorlig syk, jeg har snakket med hundrevis av mennesker om dette temaet de siste månedene. Har noen hær på forumet en de kjenner som har blitt mer en influensa syk av Covid ?

Du får nesten legge ved referanser på dette, er det mange som får senskader på hjerte og hjerne? :thinking:

Tror mange kan bli “utmattet” av lockdown også og ikke alltid lett å vite hva som er hva.

1 Like

Se distriktssendingen fra NRK Rogaland fra forrige fredag…
https://www.nrk.no/rogaland/tv-sendinger-fra-nrk-rogaland-1.13860466

@pdx mistet en kollega.

Jeg kjenner selv ingen.

2 Likes

" USA passerer med all sannsynlighet snart 200.000 coronarelaterte dødsfall, og tall fra Johns Hopkins Universitetet, som overvåker smittespredningen, viser at 28 delstater har en oppblomstring av smitte.

– Vi kan gå en apokalyptisk høst imøte, dessverre, sier dr. Peter Hotez ved Baylor College of Medicine til CNN og legger til:

Mange coronaledige sliter
LES SAKEN

– Dette skjer fordi vi tvinger skoler i områder med høy smitte til å ta imot elever igjen. Vi tvinger også høyskoler og universiteter til å starte undervisningen. Vi har ikke et nasjonalt lederskap som forteller innbyggerne at de må bruke masker, holde avstand og gjøre alle tingene som er nødvendig."

Merkelig dette… De gjør jo bare slik som noen av “ekspertene” på dette forum hevder er det eneste riktige…

Kan vi prøve å referere til hva folk skriver heller enn slike generelle uttalelser, hvem er det du mener og hva har de egentlig skrevet er et godt utgangspunkt for debatt.

2 Likes

Det blir jo spekulasjon, det lar seg like enkelt gjøre å spekulere i at mange får økt angst og stress fordi de opplever tiltakene som utilstrekkelige.

Og hvilke lockdown forøvrig? Vi har jo ikke lockdown i Europa nå. Er det strategien til land som Israel, Australia og New Zealand dere er bekymret for, sida lockdown stadig nevnes?

Man vet jo at karantene og isolering har negativ effekt på psyke

en kinesisk studie, publisert i tidsskriftet The Canadian Journal of Psychiatry, fant forskere også ut at karantene kunne henge sammen med større risiko for å utvikle post-traumatisk stress-symptomer i lengre tid etterpå, hos helsepersonell som havnet i karantene etter SARS-utbruddet.

1 Like

Selvfølgelig kan det ha negativ effekt for enkeltes psyke, men du mener vel ikke på ramme alvor at det er sånn post-covid-utmattelse bør forklares?

Er det noen som ikke jobber med media som har noe referanser fra det ekte liv som ikke kommer via media.Har møtt mange mennesker personlig, ingen har noen personlige bekjentskaper som er blitt alvorlig syke @pdx mener ikke å mistro deg. Du er Admin av et stort forum som jeg sammenligner med en redaktørrolle i en avis .

Tror ikke det alltid er lett å si hva som er psykosomatisk og hva som er langtidseffekter av covid. Det betyr ikke at jeg tror at alt er psykosomatisk.

Skjønner ikke argumentene for at @pdx sin opplevelse fra det virkelige liv liksom ikke skal telle med. Bortsett fra at det kanskje passet dårlig for deg at noen på forumet faktisk har dårlig erfaring med COVID.

2 Likes

Jeg har møtt hundrevis av folk i forbindelse med jobb og privat rundt om i Europa. Covid har påvirket mitt virke, naturlig nok har dette vært et tema rundt mange bord. Ikke en eneste gang har jeg personlig hørt om noen som er blitt alvorlig syk, ei møtt noen som kjenner noen som er blitt alvorlig syke personlig.
Eneste jeg har hørt om alvorlig syke er via media. @pdx som admin for dette forum regner jeg som en ansatt innen media. Derav stiller jeg spørsmålet på nytt. Er det noen som personlig kjenner noen som er blitt alvorlig syke av Covid ?

Da breakdanceren pdx startet dette forumet var vi vel ca 30 stk i lang tid. Selv om forumet har blitt stort så tror jeg ikke akkurat pdx er noen media figur. Mer som en vellykket gutt på rommet :wink::smiley:

Jeg kjenner noen som ble sykere enn de har vært før, men som ikke ble innlagt. Men kjenner folk som jobber på sykehus som kan bevitne at det var faktiske innlagte ja :smile:

4 Likes

Hvorfor fylle ein buss med pensjonister og så legge ut på ein mange dagers tur i disse dager?
Unnskyld meg men hva snurrer rundt i hode på folk? :thinking:

Dette er jo å be om problemer.

1 Like

For å gjøre noe hyggelig i hverdagen?
Ser da eldre mennesker ta buss hver eneste dag jeg:)

2 Likes

Litt forskjell på å ta ein kort tur og ta ein lang tur og kanskje ikkje fylle bussen opp?

1 Like