Du må klikke på lenken da vet du, for å lese.
– Det er jo tre ganger høyere enn det tilsvarende usikre anslaget vi har for influensa, påpeker Folkehelseinstituttets direktør Camilla Stoltenberg.
Hun viser til at antall døde i Norge under influensasesongen i 2017–2018 ble beregnet til 1400 personer.
Ellers gir du deg ikke selv om jeg forklarte det grundig i går. Jeg postet ikke den lenken for å diskutere IFR, den får vi nok vite når panedemien er over. Den kan være 0,2 eller 0,5 - Det vet vi ikke enda. Om jeg ønsket å diskutere dette hadde jeg vel deltatt i kverna dere har holdt i gang i månedsvis her.
Det som var poenget var det du greide å redigere bort når du dro frem denne igjen i dag, at noen i et innlegg lengre opp fant på sitt eget tall på 0,13, hevdet at det var et tall fra WHO for så å bruke dette tallet som bevis på at Covid-19 er mindre farlig enn influensa.
Dette er langt over streken for hva som bør befinne seg i en fundamentaltråd.
Edit: Aner ikke hvor de får det høye tallet 0,17% fra, de fleste estimater jeg finner er ca 0,1% CFR, altså symptomatiske tilfeller.
https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2020-08-06/revisiting-how-covid-19-ranks-with-seasonal-flu-and-1918-pandemic
To compare influenza fatality rates with the Covid-19 infection fatality rate, though, one really needs to factor in those asymptomatic infections. A while back, University of Oxford infectious disease epidemiologist Christophe Fraser suggested on Twitter that doing so with seasonal influenza would deliver an infection fatality rate of about 0.04%. When I ran this estimate by influenza expert Lone Simonsen, a professor at Roskilde University in Denmark who used to work at the CDC and NIH, she endorsed it. One can also just take the 0.13% symptomatic-case fatality rate from the CDC and the low-end estimate that 50% of infections are asymptomatic and conservatively calculate an infection fatality rate of 0.065% — exactly one-tenth what the CDC currently estimates for Covid-19.