Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Hva mener du her, at journalisten selv har gjort en personlig hobby “meta studie”? :thinking:

Nei, det er det jo folk her som bedriver. Han har lett opp studier og preprints (f.eks denne: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.13.20101253v3) og snakket med professorer, i motsetning til visse andre som finner et tall som de liker ved å dele epler med pærer. Og da de minste eplene de fant med de største pærene som de fant i et helt annet datasett.

Du må gjerne lese artikkelen og sjekke alle referansene, men tror ikke du er genuint interessert i å skaffe deg mest mulig informasjonsgrunnlag. Kunne jo risikere å ødelegge gleden ved egne regnestykker hvis en måtte endre på noe.

Det jeg referte til var ikke mitt eget regnestykke, men kom fra FHI, du får gjerne basere deg på en journalist som har snakket med noen eksperter og lest noen preprints og kommet med egne konklusjoner om du vil, men tror det er bedre om du siterer forskningen eller ekspertene direkte.

2 Likes

NRK/Obama vs FAKTA

Gud hjelpe!

2 Likes

– I eit land som Sverige seier dei at vi skal prøve å nedkjempe dette med flokkimmunitet.

Det er jo direkte feil, Sveriges strategi er å balansere tiltakene med tanke på kost og nytte (i et bredt samfunnsmessig perspektiv), det er ikke et uttalt mål å bekjempe viruset vha flokkimmunitet.

2 Likes

Fra VG nyhetshjørnet eller hva det heter. Når jeg forsøker å linke, virker det ikke.

SVENSK KVINNE CORONASMITTET TO GANGER

Forskere har bekreftet at en 53 år gammel kvinne i Sverige har blitt smittet av coronaviruset to ganger, melder svenske Dagens Nyheter. Hun testet positivt både i mai og i august, og var mellom dette virusfri.

Ifølge forskerne på Sahlgrenska universitetssykehus er dette det første bekreftede tilfellet av gjentatt smitte hos én person i Sverige, skriver avisen.

Antall personer som er bekreftet smittet to ganger av coronaviruset i verden øker.

Immunitet etter å ha vært smittet med coronaviruset har vært et viktig tema siden starten av pandemien.

1 Like

Bare å ta en telefon til Donald så blir nok dette avvist…

1 Like
1 Like
1 Like

Tenk så mange liv vi kunne spart fra AIDS epidemien om vi bare hadde forbudt sex eller sex utenfor ekteskapet.

1 Like

For å sette ting i perspektiv…

Hver dag dør 8000 barn av sult. Av en enkel ting som sult… Og dette kunne enkelt løst med en “vaksine” kalt mat…

7 Likes

Interessant intervju med Nakstad.

En del yngre driter nå i smittevernsreglene, og jeg skjønner dem godt.
De vil ha kjærlighet, og vet at død ikke vedkommer dem.
Men de eldre,og jeg er en av dem, besitter den formelle autoritet i samfunnet.
Og vi er de som er i risikosonen.
Så da må dere yngre adlyde oss.

1 Like

:joy: :joy:

For å væra heilt ærlig, basert på observasjoner for min egen del, så er vel de som har gitt mest faen i det offentlige rom når eg har vært på butikk, kjøpesenter osv, den eldre garde.

• Skulle inn på kafe for å kjøpe noe småplukk. Stod et svært skilt på utsiden med maks personer inne til enhver tid. Liten kø med 3-4 personer på utsiden som ventet på tur. Inn fra sidelinjen kommer det en rekke på 4 pensjonister, gir blanke faen i skilt. Sprade rett inn og stille seg i kø. Inn å kjøpa kringlo si eller ka pokker de skulle. Ikkje mye hensyn.

• Inn på vanlig kjøpesenter. Står oppstilt dispensere for å sprite hender rett med inngangene. Hvem passerer rett forbi uten så mye som å se på dispenseren en gang. Riktig igjen, pensjonistene! Og akkurat denna enkle biten her, er den som går igjen og igjen.

2 Likes

De pensjonistene var neppe i blant dem som besitter den formelle autoritet.

1 Like

2 posts were merged into an existing topic: Memes 4 mental helse