Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Jeg tenker at det er svært viktig at skoler og barnehager kan holde åpne. Så er jo spørsmålet hvilke andre tiltak man skal ha. Dødligheten for de >50 er svært liten, så kanskje tiltak som treffer dem burde modereres? På den andre siden, vi begynner jo å høre om sykehus som begynner å få kapasitetsproblemer.

2 Likes

Problemet er at det er ekstremt vanskelig å skjerme høyrisikogrupper. De unge som bygger immunitet er jo også smittsomme. Og det skal veldig lite til før smitten kommer ut av kontroll og da når den fort mange i risikogruppen også. Perioden vi går inn i nå er jo også preget av mye tid innendørs så smittespredning vil jo skje ekstra fort.

Å slippe løs smitten nå og endre strategi til å bygge flokkimmunitet (selv bland den yngre garden) når de første dosene med vaksine kanskje bare er noen uker unna virker ikke smart synes jeg. Tiltakene man har i Norge gir begrensinger men det er faktisk mulig å leve rimelig normalt så jeg tror smittebegrensede tiltak i alle aldersgrupper er veien å gå nå.
Når det å bygge flokkimmunitet ved hjelp av vaksine har vært målet hele tiden er det for meg ikke rasjonelt å endre planen nå.

4 Likes
2 Likes
1 Like
1 Like

Sykehusene har nå 53 koronapasienter, burde vel ikke akkurat være nær noen kapasitetsgrense hvis ikke noen har gjort en veldig dårlig jobb med å forberede seg for denne ventede situasjonen med en ny smittebølge til vinteren.

Screenshot 2020-10-27 at 13.06.22

Nåværende nivå burde være greit håndterbart ja. Men skulle smitteøkningen fortsette trenden som er nå, og forsåvidt også sykehusinnleggelses trenden (140% økning på 17 dager) kan situasjonen endre seg fort.
I Sverige har innleggelser økt fra 122 11.september til 363 nå.

Tsjekkia som jo bare har litt flere innbyggere enn sverige har gått fra 1 dødsfall om dagen i starten av september til 122 om dagen siste uken. Så ting kan utvikle seg fort nå også.

6 Likes

Viktig å huske at man har med eksponensiell vekst å gjøre når det gjelder smittespredning. Det er ikke bare å skalere opp lineært ettersom det øker, men viktig å være i forkant og begrense smitten før den vokser ukontrollert.

Mye av grunnen til at vi enn så lenge har relativt lite smitte i Norge er tiltakene. Da blir det rart å bruke den lave smitten som et argument for å lempe på tiltakene.

6 Likes

Hva skjedde med rådet om å ikke ta seg i ansiktet?

2 Likes

Pyttsan, er jo bare som en vanlig influensa, fatter ikke at FHI, Helsedirektoratet, WHO, for ikke å snakke om våre helsearbeidere er jo alle heeeelt på jorder…

2 Likes

Folk kan bli alvorlig syk av influensa…

Skulle ha gjort som Sverige.

1 Like

Selvsagt, men med vanlig influensa så lagres vel ikke døde personer i kjølekontainere på gata i New York?
De pleier vel heller ikke kjøre lastebilkolonner med døde i Italia?
Jeg har ikke peiling, jeg har ikke vært i Amerika, heller ikke i Italia under influensasesongen, men jeg har ihvertfall ikke sett slike oppslag i media før.
Forresten, var det en bra demonstasjon i Oslo på søndag?

5 Likes

Under influensasesongen bruker man ikke å spre smitten maksimalt blandt de sårbare. Bor ikke i Oslo, så var ikke på demonstrasjon.

1 Like

Det har vært 1200 innlagte for corona akkumulert i år. Vanlig for influensa i Norge er rundt 3000 per år innlagt, noen ganger har det vært opp mot 6000++

Gj. Snitt antall døde av influensa i Norge er 900 per år, noen ganger opp mot 2-3000. Corona har tatt livet av 280.

Gj snitt alderen av de som dør av influensa er rundt 76. Coronadødsfall i Norge har vært 80+

9 av 10 døde har hatt underliggende sykdommer

Altså, her burde det ringe noen bjeller

4 Likes

Litt annen tone når man snakker om influensaviruset - tenk om to ungdomskoleelever hadde dødd av covid-19 i Norge, men det var heldigvis bare influensa…

1 Like

Det hadde vært ramaskrik og forsider på alle aviser

Føles som science fiction hele opplegget

2 Likes

Hvordan hadde smittetallene sett ut dersom man hadde det samme testregimet mot influensavirus?

1 Like