Jeg tenker at det er svært viktig at skoler og barnehager kan holde åpne. Så er jo spørsmålet hvilke andre tiltak man skal ha. Dødligheten for de >50 er svært liten, så kanskje tiltak som treffer dem burde modereres? På den andre siden, vi begynner jo å høre om sykehus som begynner å få kapasitetsproblemer.
Problemet er at det er ekstremt vanskelig å skjerme høyrisikogrupper. De unge som bygger immunitet er jo også smittsomme. Og det skal veldig lite til før smitten kommer ut av kontroll og da når den fort mange i risikogruppen også. Perioden vi går inn i nå er jo også preget av mye tid innendørs så smittespredning vil jo skje ekstra fort.
Å slippe løs smitten nå og endre strategi til å bygge flokkimmunitet (selv bland den yngre garden) når de første dosene med vaksine kanskje bare er noen uker unna virker ikke smart synes jeg. Tiltakene man har i Norge gir begrensinger men det er faktisk mulig å leve rimelig normalt så jeg tror smittebegrensede tiltak i alle aldersgrupper er veien å gå nå.
Når det å bygge flokkimmunitet ved hjelp av vaksine har vært målet hele tiden er det for meg ikke rasjonelt å endre planen nå.
Sykehusene har nå 53 koronapasienter, burde vel ikke akkurat være nær noen kapasitetsgrense hvis ikke noen har gjort en veldig dårlig jobb med å forberede seg for denne ventede situasjonen med en ny smittebølge til vinteren.
![]()
Nåværende nivå burde være greit håndterbart ja. Men skulle smitteøkningen fortsette trenden som er nå, og forsåvidt også sykehusinnleggelses trenden (140% økning på 17 dager) kan situasjonen endre seg fort.
I Sverige har innleggelser økt fra 122 11.september til 363 nå.
Tsjekkia som jo bare har litt flere innbyggere enn sverige har gått fra 1 dødsfall om dagen i starten av september til 122 om dagen siste uken. Så ting kan utvikle seg fort nå også.
Viktig å huske at man har med eksponensiell vekst å gjøre når det gjelder smittespredning. Det er ikke bare å skalere opp lineært ettersom det øker, men viktig å være i forkant og begrense smitten før den vokser ukontrollert.
Mye av grunnen til at vi enn så lenge har relativt lite smitte i Norge er tiltakene. Da blir det rart å bruke den lave smitten som et argument for å lempe på tiltakene.
Pyttsan, er jo bare som en vanlig influensa, fatter ikke at FHI, Helsedirektoratet, WHO, for ikke å snakke om våre helsearbeidere er jo alle heeeelt på jorder…
Folk kan bli alvorlig syk av influensa…
Skulle ha gjort som Sverige.
Selvsagt, men med vanlig influensa så lagres vel ikke døde personer i kjølekontainere på gata i New York?
De pleier vel heller ikke kjøre lastebilkolonner med døde i Italia?
Jeg har ikke peiling, jeg har ikke vært i Amerika, heller ikke i Italia under influensasesongen, men jeg har ihvertfall ikke sett slike oppslag i media før.
Forresten, var det en bra demonstasjon i Oslo på søndag?
Under influensasesongen bruker man ikke å spre smitten maksimalt blandt de sårbare. Bor ikke i Oslo, så var ikke på demonstrasjon.
Det har vært 1200 innlagte for corona akkumulert i år. Vanlig for influensa i Norge er rundt 3000 per år innlagt, noen ganger har det vært opp mot 6000++
Gj. Snitt antall døde av influensa i Norge er 900 per år, noen ganger opp mot 2-3000. Corona har tatt livet av 280.
Gj snitt alderen av de som dør av influensa er rundt 76. Coronadødsfall i Norge har vært 80+
9 av 10 døde har hatt underliggende sykdommer
Altså, her burde det ringe noen bjeller
Litt annen tone når man snakker om influensaviruset - tenk om to ungdomskoleelever hadde dødd av covid-19 i Norge, men det var heldigvis bare influensa…
Det hadde vært ramaskrik og forsider på alle aviser
Føles som science fiction hele opplegget
Hvordan hadde smittetallene sett ut dersom man hadde det samme testregimet mot influensavirus?