Stockholm er jo en av regionene i Sverige hvor smitten øker og de må stenge ned nå.
Du har nok en annen virkelighetsforståelse enn meg. Sverige har jo en forferdelig ratio når det gjelder antall døde per innbygger, og smitten øker jo mye mer der nå enn f.eks. i Norge, også justert for folketallet. Jeg ser ikke noe som indikerer at flokkimmunitet hjelper Sverige nå. Tvert imot, utviklingen tyder på at ideen om flokkimmunitet var et feilspor.
Samfunnet er fullt av lover og regler vi må følge, helt uavhengig av pandemier.
Er det anarki som er løsningen din?
Synes du virkelig det er så uutholdelig å måtte forholde deg til de aktuelle smitteverntiltakene?
Personlig har jeg i alle fall ingen problemer med dette i den perioden det måtte være nødvendig, dersom jeg kan unngå sykdom og død. Kutter man ut beskyttende tiltak, vil konsekvensene for samfunnet bli mye verre enn i dag.
At smitten øker betyr ingenting. Hvor mange som dør er det som betyr noe.
Selvmord og rusdødsfall har gått ned under pandemien.
I så fall ligger jo Sverige dårlig an.
Dør nesten ingen per dag nå i Sverige.
Mortality in Sweden has remained below trend for 14 weeks. Including the 2019 through early 2020 mortality deficit, total deaths are now just 242 persons higher than expected and should fall to zero total excess in the coming weeks.
No panic, no lockdown, no masks. Sweden wins.
Ingenting som skal stenge ned, det er råd til befolkningen om sosial distansering
Så hvor mange som må på sykehus betyr ingen ting…??
Så lenge det er ledig kapasitet på sykehusene så betyr det ingen ting, og det har det vært i Sverige under hele pandemien.
Hvis du har 100 000 venner (i Sverige) så kjenner du en som ligger på sykehus
Det er ikke vanskelig å finne verre eksempler enn Sverige. Land med sprengt kapasitet på tross av tiltak for å begrense smitte. Også i Norge hadde vi så stort press på sykehusene at det gikk ut over andre pasientgrupper. Da er det ikke vanskelig å forestille seg situasjonen dersom man hadde sluppet pandemien helt fri.
De som er nå i Norge er ikke så forskjellig fra Sverige bortsett fra stengte grenser til EU land. Men hvis vi ser bortenfor Norge og Sverige er det mange land som nå har begynt nedstengningen igjen, og det vil nok dessverre bare fortsette i takt med økende smitte når vi går mot vinter.
Derfor er det viktig at vi i Norge og Sverige klarer å følge smittevernrådene så godt at vi kan unngå nedstenging.
Men ett fall fra 25% dødelighet til kun 7 % er fremdeles skremmende.
Men ingen som er skremt av influensa. Den kollektive massepsykosen kalt korona lever videre…
Jeg regner med de som tar avgjørelsene om disse tiltakene, har mer innsikt enn det du har. Så skjønner ikke hvorfor man skal sitte å snakke imot for alt det er verdt, er bare å godta det…
Sikkert mange som leser denne type artikler og tror at man har 7% sjanse for å dø om smittes.
Jeg skjønner at flere her har høy tillit til myndighetene. Og det har man kanskje hatt god grunn til for mesteparten av tiden etter andre verdenskrig. Jeg mener at vi har grunn til å være kritiske i dag, langt mer enn tidligere.
Og det er nok mye der standpunktene våre skiller lag. Noen stoler på at myndighetene gjør jobben sin på en bra måte, og uansett hva fakta viser står man fast på det.
Jeg vil anbefale om å prøve å sett dere inn plusser og minuser av tiltakene m.m. med et åpent sinn og ta høyde for at myndighetene faktisk KAN ta feil.