Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Samtidig som folk her er veldig fornøyd så er det mye sinne mot strategien i andre land siden det prosjektet viser at det kan gå helt fint med litt sunt folkevett og uten bøter og politi.

3 Likes

Du anerkjenner at det er vinnere. Og du anerkjenner at mektige klasser er en av dem? Verden består ikke først og fremst av land og nasjoner, men også av klasser og fraksjoner innad i klassen ( løse og faste elitegrupperinger).

Skjønner ikke helt hva du er uenig med meg om, bortsett fra at du tilsynelatende mener det er helt umulig at noen har en agenda, og at alt går sin gang kun basert på nøytral og objektiv vitenskap?

Jeg har påpekt at det er MULIG at noen kan ha en agenda bak dette. Dette begrunnes blant annet ut i fra at den samme “klassen” som du anerkjenner (tolker det slik at du anerkjenner at dollarmilliardærene har tjent på corona) også har en helt ÅPEN agenda om å skape en ny økonomisk modell.

Et viktig suksesskriterie for å innføre den modellen er at coronatiltakene og coronafrykten blir videreført. Det kan du lese om the Great Reset på WEFs egne hjemmesider.

Hva er så sprøtt med denne tanken? Sier ikke at det ER noen sammheng her, men må vel gå an å diskutere muligheten for det.

1 Like

Tall er ikke tro. Politikk er tro. ( Og ofte et forsøk på manipulering . )
Tall er tall.

Hvor får du denne informasjonen fra? Det stemmer veldig lite overens med hva som står på hjemmesidene deres.

I hvert fall det jeg finner der.

As we enter a unique window of opportunity to shape the recovery, this initiative will offer insights to help inform all those determining the future state of global relations, the direction of national economies, the priorities of societies, the nature of business models and the management of a global commons.

Det fremstår tydelig for meg at jo lengre dette “mulighetsvinduet” holdes åpent, og jo sterkere behovet blir (f.eks ved økonomisk krise), jo større sjanser er det for å få gjennomslag for initiativet. Dvs, de har egeninteresse av å opprettholde koronafrykten og koronatiltakene.

Altså, la oss f.eks si at alt gikk tilbake til normalen, frykten forsvant og folk levde vanlige liv igjen, ville ikke det svekket deres sjanser for å få gjennomslag for dette initiativet ganske drastisk? Covid-situasjonen er jo selve påskuddet for initiativet.

Sier altså ikke at de aktivt påvirker det, men de har definitivt egeninteresse av det.

1 Like

Disse folkene finner verdi uansett hvor pengene beveger seg. Dette er ett investeringsforum, og er selv investert i selskaper som kommer styrket ut i en slik krise. Har forøvrig ingen agenda.

Synes hele situasjonen er jævlig og håper virusets spredning holdes til ett minimum inntil vi har en vaksine/behandling.

Korrekt, men det virker for meg som at økningen under coronasituasjonen er litt uten sidestykke. Dvs større avkastning i % for akkurat dollarmilliardærene enn normalt sammenlignet med andre investorer.

I tillegg er jo rene penger en ting. Makt er jo en annen dimensjon, og det er jo tydelig at Big Tech blir vinneren av corona rent maktmessig - de kommer med løsningene på alle våre utfordringer og problemer som følge av corona: betalingsløsninger, smittesporing, distribusjon, digital ID osv. Og disse løsningene trenger langt inn i både privatlivene våre OG politikken.

At disse som representerer Big Tech aldri kunnet funnet på å påvirke coronasituasjonen i deres favør (f. eks gjennom lobbyvirksomhet for å opprettholde frykt/tiltak) er altså helt ubegripelig i noens hoder.

Men hvis dere mener det ikke er hold i bekymringene mine knyttet til
dette med the Great Reset i det hele tatt, så er jo det sånn sett betryggende:)

Ingenting ville vært bedre enn om jeg tok feil.

1 Like

Mener det er mye tomt prat for å virke altruistisk, men mer som et tankeeksperiment som kan få begrenset innflytelse.

1 Like

1 Like

Fordi uten vaksine så er det nettopp det? Derfor er smittevern og tiltak viktig.

Conclusion. During the 2019-2020 influenza season, CDC estimates that influenza was associated with 38 million illnesses, 18 million medical visits, 405,000 hospitalizations, and 22,000 deaths .
(USA 2019-2020)

Dødsfall hittil fra Covid19 i USA: ca 245.000.

Influensa hadde man riktignok vaksine mot, som er en sterk bidragsyter til lave tall. Derfor en god grunn til å opprettholde forsiktighet og smittevern innenfor rimelighetens grenser for å holde samfunnet i gang til vi får vaksine for å spare liv.

1 Like

Det dødstallet CDC går ut med offentlig er basert på en formel som ikke er reelle dødstall, men noe de kaller «influensa burden». Skal se om jeg finner dokumentet hvor de beskriver dette senere.

Du kan hente ut de reelle dødstallene for P&I selv fra fluview.

Hvorfor er P&I mortality høyere enn covid-19 når det finnes vaksine mot influensa?

Edit: la til link til fluview.

1 Like

Her ser man formelen illustrert

https://www.cdc.gov/flu/images/about/burden/Influenza-Burden-Estimates.jpg

Hentet fra: https://www.cdc.gov/flu/about/burden/how-cdc-estimates.htm

Artikkel om hvorfor Vietnam knapt har smitte nå og kan leve omtrent som normalt, og hvordan de oppnådde det:

By banning non-essential inward flights from everywhere indefinitely, as opposed to shutting down travel from China for one month and crowing about it for eight.

By instituting real lockdowns, as opposed to politely suggesting people stay home if convenient.

By sealing off any neighbourhood where sick people are found, testing everyone in it, and sending the sick to hospitals to recover, as opposed to sending them home to infect their families.

A logical next question is: why didn’t Western countries do the same?

To preserve their economies? The tools don’t yet exist to explain just how wrecked the average Western economy is right now.

To preserve their freedoms? The Vietnamese government delivered its people from the Americans, from economic ruin and now from Covid. The people of the West can barely walk down the street today. Who’s free here?

1 Like

Poenget mitt er at man bør og må ha restriksjoner når man ikke har vaksine, noe vi har hatt i store deler av verden, som har resultert i “lave” tall, jeg tror tallene hadde vært brutale om man ikke ville stengt land når det blåste som verst.

Du kunne like gjerne sagt noe som at det ikke er farlig å røyke fordi du kjenner en som er 83 år og har røyket hele livet. Det får bra for veldig mange, men ikke alle. Derfor er det lurest å si at man ikke bør røyke. Så lenge man ikke har vaksine og enda vet nok om viruset så er det lurt å holde smittevern og lettere restriksjoner til vaksinen foreligger.

1 Like

Akkurat nå har jeg ikke sagt noe om restriksjoner, så hvorfor du tolker det jeg sier slik du gjør er jeg litt usikker på.

Men siden det nå er restriksjoner og tiltak. Burde ikke dette da påvirke dødstallene for influensa? Som vi har vaksine mot.

Poenget mitt er at det har dødd flere i USA av influensa enn av covid-19. Er ikke dette da en influensapandemi? SARS COV 2 har selvfølelig en påvirkning, men det er jo ikke det som skaper de store dødstallene. Så hva skal da regnes som comorbidity?

Har du lest artiklen? Eller deler du basert på overskrift?
Dette ser ut som en hoderystende dårlig artikkel. Drøye påstander uten kilder.

If anyone wears face mask then the exhaled particles cannot spread into the air rather they react between themselves and leading to HNO3, H2CO3, and NO2 , which directly infect mucous membranes and the lower and upper respiratory tracts [4-6].

Dette er fullstendig feil, disse stoffene reagerer ikke med seg selv uten videre. Siteringene her går på effekten salpetersyre, karbonsyre og nitrogendioksid har på på kroppen, og sier ingenting om at dette kommer ut fra mennesket. En av siteringene handler om NO2-utslipp i innendørs skøytebaner.

Besides, prolonged use of face masks can cause bad breath that enter into the stomach and >causes inflammation of the stomach, vomiting, diarrhea, gastric, diabetes, kidney failure or a liver >malfunction and other serious infections in the digestive organs and ultimate to even death [7].

Her siteres en artikkel fra dagsavisen Atlanta Journal-Constitution med tittelen “How combat your bad breath now that you smell under your mask”. I originalkilden står det

Although bad breath can happen because of a medical infection, diabetes, kidney failure or a liver malfunction, the most common reason is poor oral hygiene.

Kilden sier altså at årsaken til dårlig ånde er dårlig munnhygiene, men at det kan skyldes medisinske årsaker. Men forfatterene har tolket det som at maskebruk kan føre til dårlig ånde og et spekter av medisinske lidelser, inkludert død.

Hovedforfatteren av artiklen, Aminul Islam MD. var medlem av nasjonalistpartiet i Bangladesh. Han døde av Covid-19 i juli.

3 Likes

Vaksine vil ikke påvirke smittetallene nevneverdig denne vinteren, men vil forhåpentligvis bidra til at neste vinter blir mer normal

Legg merke til at han snakker om “vinter” og “neste vinter”. Han mener nok derfor at korona er veldig sesongbetont.

1 Like

Nei, rakk kun å lese et par sider før jeg delte den.
Bra at du sjekket den ut.

Leste du denne da? https://pdmj.org/Mask_Risks_Part2.pdf