Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

24 måneders glidende snitt kan skjule store topper.
Her er vel samme dataene med 24 mnd, 12 mnd og 30 dagers glidende snitt daglig (dog med antall ikke pr 100k).

image

image

image

Egentlig litt fascinerende hvor forskjellig bilde slike fremstillinger kan gi.

For spesielt interesserte: Jeg tok bort de dødsfallene som lå i regnearket som Okänd dödsdag når jeg laget mine grafer.

Utgangspunktet hentet fra nederst på denne siden:

1 Like

Greit å vite hvilke eierinteresser helsefascistene har.

2 Likes

“Before the virus tore a hole through the city’s economy, some 12% of residents were already reporting food insecurity fears. That percentage has jumped to 32% of surveyed residents, according to a new report from the Robin Hood Foundation”

1 Like

“Under korona-pandemien har behovet for mat økt med 70 prosent, og selv om matsentralene har fått inn 30 prosent mer mat i løpet av pandemien, har de fortsatt behov for mer.”

1 Like

https://www.foxnews.com/opinion/tucker-carlson-coronavirus-pandemic-lockdowns-great-reset

Interessante betraktninger av Tucker Carlson

2 Likes

Dolly har vært med på å finansiere Moderna-vaksinen:)

2 Likes

Dette grafen blir nok gjerne enda mer oversiktlig/presist?

Her fra 1980 - antall døde per måned / per million.

Som vi ser, ikke noe eksepsjonelt nå i våres.

1 Like

I den grafen ser man godt at influensaen i 1988, 1993, 1995 og 1999 var verre enn korona.

3 Likes

Burde være relevant i disse dager: https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2020/11/18/7589461/airthings-lanserer-risikomaler-for-virus

" Norsk dugnad var suksess

I Norge spilte det særnorske dugnads-konseptet en viktig rolle for å flate ut kurven raskt, mener Turk.

• Dugnadsånden ble varmt omtalt i starten av nedstengningen. I kombinasjon med befolkningens høye tillit til myndighetene, førte det til at Norge var et av de første europeiske landene som åpnet samfunnet igjen, sier Turk."

Den kjøper jeg ikke.

Skal vaksine plutselig bli kjempeeffektiv og den generelle helsen til folk i form av immunitet bli så mye bedre når det i tillegg introduseres et nytt virus som kan være med å gjøre alt mye verre enn det allerede var?

Det er ganske enkelt illustrert her. Her ser man at det allerede var litt verre enn 17/18 sesongen. , Grafen er publisert 14. februar, som er uke 7, og viser prosent positive tester.

Her ser man forskjell mellom 17/18 og 19/20 sesongen, og viser bekreftet antall døde. Uke 7 er markert.

Her er mer detaljert bilde på influensautviklingen fra samme kilde,

Det er ikke at vaksinen plutselig blir kjempeeffektiv og immuniteten blir mye bedre, det er at når man legger til sosial distansering, bedre hygiene, bruk av munnbind etc. så blir totalen slik at influensaen dør ut. Jo flere som har immunstoffer enten av naturlige årsaker eller via vaksine, jo fortere virker de andre tiltakene.

1 Like

Godt poeng. Derfor tiltakene vi har nå ikke vil hjelpe stort. Folk er jo ikke immune.

2 Likes

Det betyr ikke at tiltakene ikke hjelper stort.

Da motsier du deg selv…

Men betyr det at tiltakene hjelper stort? Det er vel den vurderingen vi savner. Når det er snakk om såpass inngripende tiltak, bør bevisbyrden tilfalle tiltakene. Spesielt når det er snakk om noe som kan sammenlignes med en sterk influensaepidimi, ref. bl.a. grafene over.

1 Like

Det jeg savner i forbindelse med disse tiltakene er vurderingene knyttet til:

• Hvor mange liv de mener hvert enkelt tiltak vil redde (og gj. snittsalder på de livene)
  • Hvor mange liv summen av alle tiltakene vil redde (og gj.snittsalder)
  • Hvor mange færre intensivsenger hvert enkelt tiltak og summen av alle tiltakene vil føre til (og gj.snittsalder på de)
  • Og ikke minst sannsynlighetsvurdering

Uten denne informasjonen blir det vanskelig å ettergå vurderingene fra myndighetene.

Nei det er bare at du ikke forstår/vil forstå hva jeg sier.
At tiltakene ikke virker like raskt og like effektivt som mot influensa betyr ikke at de ikke hjelper stort. Det som er viktig er å sette inn tiltak tidlig nok slik at man ikke får veldig mye smitte i befolkningen før de settes inn. Der tror jeg faktisk vi har vært flinkere enn de aller fleste i Norge.
De siste tiltakene har jo også gitt en vesentlig effekt allerede.

1 Like