Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Jeg tok utgangspunkt i én prosent på basis av den videoen og du har nok rett i at den er lavere enn det. Men FHI står fortsatt tydelig på sitt når det gjelder at

"Selv ved ubegrenset tilgang på tester vil det vanligvis ikke være tilrådelig å teste personer som ikke har symptomer og ikke vært smitteutsatt da: […]

• Økt sannsynlighet for falskt positivt resultat ved lite smitte i samfunnet (lav positiv prediktiv verdi). Ved en prevalens på 0,005 prosent (sannsynlig prevalens blant asymtpomatiske uten smittekontakt i Norge i dag) vil positiv prediktiv verdi være på 80% prosent. Det vil si at 2 av 10 positive ikke er smittet med SARS-CoV-2 (falske positive). Dersom man får positivt testresultat i en ny prøve fra personen, vil den positive prediktive verdien forbedres til over 99,99 prosent.
  • Ved lav prevalens må det i gjennomsnitt tas svært mange prøver for å finne én sann positiv […]".

Se her for mer informasjon. Dette er litt tungfordøyelig, men jeg skal sette meg litt mer inn i materien.

Det er viktig å få klarhet i dette med falske positive og antall tester når vi gjennomfører mange millioner tester og rapporterer ørsmå positivrater.

Det er flere som mener falsk positiv rate kan være helt oppe i 5%. Det er godt mulig at de aller fleste positive nå er falske positive og at epidemien er over. Uansett brukes pcr testen på en måte som vi ikke normalt gjør i medisinsk sammenheng. Kanskje dreier det seg om den største skandalen på mange år. Hvordan myndighetene skal komme seg unna dette uten vanære, vet jeg ikke. Vaksinen som trolig er uten medisinsk betydning for folk flest, kan bli redningen for myndighetene dersom media spiller på lag med myndighetene

2 Likes

Og de stadig flere som er innlagt på norske sykehus med covid, er det da falske syke?

I USA er det dessverre en del som ikke skjønner at covid er en realitet før de ender opp på intensivavdelingen selv. Det er tragisk at desinformasjonen har nådd sånne høyder.

2 Likes

Hvor mange flere er innlagt nå ift vanligvis?

138 er innlagt med covid nå.

Ja, og hvor mange er til en hver tid innlagt? Og hvor mange flere er det nå enn normalt?

Hva i alle dager har det med saken å gjøre? Kommentaren min var et svar til hvor mange som har covid i Norge nå.

Her er jo poenget at selv de kan være falske positive, selv om sjansen for det først og fremst er de uten symptomer, ref. intervjuet med tidl. visepresidenten i Pfizer, over.

Skjønner, du mener de som er innlagt med covid egentlig har influensa eller noe? Det er en teori jeg anser som lite fruktbart å forfølge fordi den er for usannsynlig.

2 Likes

Kanskje noen, ja. Men det er ikke akkurat kjernen i argumentet her, det viktigste er å finne ut av hva den reelle feilmarginen er. For hvis den faktisk er 1%, så har han Yeadon rett, det er ingen pandemi lenger (i Norge er antall positive 1,2% av de som testes. Jeg registrerer at til og med 5% feilmargin har blitt hevdet, i så fall kan dette gjelde også i andre land. Men burde være mulig å komme til bunns i den reelle feilmarginen

1 Like

Det er flere innlagte på norske sykehus, ja, og ingen her inne benekter vel at covid-19 er en sykdom som eksisterer? Men som du kan se av lenker til informasjon fra Norges folkehelseinstitutt er det knyttet stor usikkerhet rundt disse testene ved lav prevalens (og ja, det er lav prevalens i Norge selv om mediene forsøker å gi inntrykk av noe annet).

Det står til og med også at disse testene ikke skiller mellom de som har levende eller dødt virus i kroppen, og dermed kan faktisk det at noen dør av andre ting, men med positiv covid-19-test, være realistisk:

“Dette er fordi det ved PCR kan påvises ikke-infeksiøse virusrester (ikke-replikerbart virusarvestoff) i lang tid (opptil to-tre måneder) etter at personen ikke lenger er smittsom.” (Kilde. FHI).

Disse anklagene om at alle som ønsker å belyse andre sider ved dette enn de som roper katastrofe og massedød er tragiske mennesker som farer med desinformasjon og som selv kommer til å dø av sykdommen er ikke nyttig. Det framkommer her lite eller ingen informasjon som tilføyer saken nytt lys eller motstrider den informasjonen som her er blitt publisert.

Jeg ser fram til å få informasjonen om falske positive og feilmarginer på PCR-testen dissekert av blant andre deg med vitenskapelig dokumentasjon. Det er nemlig det vi diskuterer her og det er av interesse for allmennheten.

Det er urovekkende at FHI er så sterkt kritisk til det testregimet som nå føres, i hvert fall i uavhengige artikler på sine nettsider, og det er jo forståelig hvorfor når man ser på dataene.

Fortsatt er det slik at absolutt størsteparten av dødsfallene i Norge skjedde i første halvår, da med vesentlig færre tester og smittetilfeller registrert. Så eneste som kan forklare at situasjonen er verre nå, må jo være økt testing.

Men vi vil snart få svaret på dette for med denne praksisen vil smittetallene fortsette å gå opp dersom testingen ikke reduseres, til tross for lockdowns (som jo burde redusere smitten). Hvordan skal vi da vite når vi skal innføre lockdowns og når vi skal åpne opp hvis dette er tilfellet?

1 Like

Blir mer og mer oppgitt for hver gang jeg titter innom her ass…

4 Likes

Ja, selvfølgelig er det først og fremst økt testing som forklarer flere smitta nå enn i mars. Det er vel de fleste enige om. Poenget mitt er at det er antall innlagte som git det beste svaret, og det vokser også nå.

Når noen legges inn med covid gjøres det selvsagt en diagnose ut fra kliniske funn, ikke bare en positiv test for to uker sida.

Og noen ganger er det faktisk nyttig å ikke bruke for mye tid på å grave seg ned i ting som er svært usannsynlig og/eller konspirasjonsteorier. Feilinformasjon og konspirasjonsteorier har gjort svært stor skade og ført til mye lidelse og død i USA allerede, og å se disse tingene spre seg, om enn marginalt, også i Norge er bare trist.

1 Like

Da er vi enige om det første. Når det gjelder antall innlagte så vokser det, men det er fortsatt på et lavt nivå, og de som dør har en svært høy alder.

Jeg forsøker ikke å spre konspirasjonsteorier, og hvis du leser innleggene mine ser du at jeg forsøker å grunnlegge mine påstander. Vi er i en situasjon hvor det kan gjøres mange feil på systemnivå uten at det står en konspirasjon bak det, og jeg har ingen tro på noen konspirasjon.

Vårt samfunn har lykkes så bra i så lang tid nettopp fordi vi har lagt til rette for sunne debatter og diskusjoner om hvordan best å løse problemer. Det er fra min side et forsøk på å bidra til dette, og absolutt ikke et forsøk på å rive ned myndighetenes tiltak eller skade samfunnet.

Vi er flere som reagerer på at tiltakene virker disproporsjonale, og det må vi få lov til å mene og å ytre, uten at det betyr at vi har onde hensikter eller tror på konspirasjonsteorier.

3 Likes

Står en del her:

I Norge har andelen ligget på 2-3,5% i november da.
I USA er den nå på 14%. Da er 1% feilmargin ganske uvesentlig for antallet. Så ingenting som tyder på at pandemien er over.

Hvorfor mener du at de er sterkt kritiske til testregimet som nå føres?

Jeg tar dette fra FHIs temaside for PCR-testen. Her framkommer det at å gjennomføre storstilt massetesting av befolkningen ikke er tilrådelig.

Edit: Vil bare legge til at det gjelder personer som ikke har symptomer eller er antatt smittet. Vi ser jo fra positivraten på de 2 millioner testene som er utført at vi ikke følger dette.

Testingen i Norge er jo i tråd med anbefalingene til FHI. Er da ingen konflikt der.
Hva er det du mener egentlig?

Jeg sier at FHI skriver at en massetesting av befolkningen øker sannsynligheten for store mengder falske positive og ikke er tilrådelig:

“Selv ved ubegrenset tilgang på tester vil det vanligvis ikke være tilrådelig å teste personer som ikke har symptomer og ikke vært smitteutsatt” (FHI)

“Hvis man tester en person som ikke har symptomer eller økt risiko for å ha blitt smittet, og som lever i et samfunn med lite smitte, er det svært lite sannsynlig at personen tester positivt. Det er imidlertid høy sannsynlighet for at et positivt svar er falskt, det vil si at personen som tester positivt egentlig er frisk.” (FHI)

Hvis du mener at alle de 2 millioner testene er gjennomført på personer som har høy smitterisko eller har symptomer, så er det riktig det du sier. Men tallenes tale er jo tydelig på at vi tester for mange, for vi får altfor lave positivrater.

Edit: Hele poenget er jo at hvis det bare er 0,5% av de vi tester som slår ut positivt, vil det kunne være stort innslag av falske positive. Det er derfor FHI skriver det de skriver.