Jeg tok utgangspunkt i én prosent på basis av den videoen og du har nok rett i at den er lavere enn det. Men FHI står fortsatt tydelig på sitt når det gjelder at
"Selv ved ubegrenset tilgang på tester vil det vanligvis ikke være tilrådelig å teste personer som ikke har symptomer og ikke vært smitteutsatt da: […]
- Økt sannsynlighet for falskt positivt resultat ved lite smitte i samfunnet (lav positiv prediktiv verdi). Ved en prevalens på 0,005 prosent (sannsynlig prevalens blant asymtpomatiske uten smittekontakt i Norge i dag) vil positiv prediktiv verdi være på 80% prosent. Det vil si at 2 av 10 positive ikke er smittet med SARS-CoV-2 (falske positive). Dersom man får positivt testresultat i en ny prøve fra personen, vil den positive prediktive verdien forbedres til over 99,99 prosent.
- Ved lav prevalens må det i gjennomsnitt tas svært mange prøver for å finne én sann positiv […]".
Se her for mer informasjon. Dette er litt tungfordøyelig, men jeg skal sette meg litt mer inn i materien.
Det er viktig å få klarhet i dette med falske positive og antall tester når vi gjennomfører mange millioner tester og rapporterer ørsmå positivrater.