Hvorfor svarer du ikke heller på hvorfor du velger å ikke sammenligne Sverige med sine naboland i Norden?
Du som er så frustrert over tiltakene for smittevern i samfunnet må da vel ikke forsøke å skremme oss fra å ta vaksine? Hvordan skal vi da få komme tilbake til normalen??
Statistikk fungerer bedre på et større utvalg, selv om naboen din røyker og blir 94, betyr ikke det at røyking er bra for deg.
Haha. Sammenligner du virkelig andre naboland i Norden med n=1?
Du svarte jo ikke på spørsmålet: Ønsker du ikke at vi skal komme oss tilbake til normalen?
Det var vel et svar som forventet…
Du vil ikke sammenligne Sverige med Norge når det gjelder døde og smittede, men mener samtidig at vi skulle gjort som dem når det gjelder smittevern…??
Så dersom du kan få oss “overhysteriske” på dette forum til å gi blaffen i død og sykdom slik du gjør, så vil også myndighetene i verdens land snu og gå tilbake til normalen?
Du vet selvsagt inderlig godt at det eneste som kan få verden tilbake til normalen er vaksinering av et tilstrekkelig antall av befolkningen.
Jeg vil jo heller kalle dem som er så redde for bivirkninger at de ikke tar vaksiner, for overhysteriske.
Vaksiner er jo noe av det beste som legemiddelindustrien har klart å fremskaffe for menneskeheten. Dette på tross av enkelte sjeldne feilskjær.
Jeg er ikke i mot vaksiner generelt. Det jeg er i mot er en vaksine kokt i hop i hui og hast, og som er for en sykdom som har tilnærmet null risiko for meg. Hvorfor skal jeg ta risikoen med en vaksine når sykdommen har tilnærmet null risiko?
Edit: Tenkte folk på et investorforum hadde bedre forståelse for risikohåndtering.
Nå er jo en vesentlig del av poenget med å holde smitten nede hensynet til de som risikerer mer enn det du selv gjør. Det er jo lov å tenke på andre enn seg selv også…
Er du i risikosonen så bør du ta vaksinen. Da er risikoen ved sykdommen større enn risikoen ved vaksinen.
Edit: Tenker du på de 270 millionene som dere hysteriske har sendt inn i sultedøden?
Gjør det noe med smitte i samfunnet, så lenge alle som er i risikogruppen lar seg vaksinere? Hvorfor synes du at også andre bør vaksinere seg?
Fordi selv om du ikke er i den definerte risikogruppe, er det med all sannsynlighet langt større risiko for komplikasjoner med å gjennomgå smitte enn det er med vaksine.
Jeg har f.eks. tatt årlig influensavaksine i i minst 15 år, bare fordi jeg ikke gidder få ødelagt 14 dager av livet med feber og hodepine.
Når det gjelder Covid-19, har vi sett mange eksempler på alvorlige forløp også hos unge mennesker.
Covid 19 er ikke farligere enn vanlig influensa for friske folk under 70 år. Jeg har aldri tatt influensavaksine, og har heller aldri vært plaget med influensa. Jeg kjenner et par som har vært smittet av corona og det gikk helt fint. Hva gjelder langtidseffekter er det heller ingenting som tyder på at de er særlig verre enn influensa for friske folk under 70.
Ergo er det ingen poeng å ta vaksinen for meg. Ettersom vaksinen er utviklet på under et år så kan man per definisjon ikke vite hvordan den kan påvirke på sikt. For svineinfluensavaksinen ble det oppdaget bivirkninger i form av narkolepsi i lang tid etterpå.
Jeg tror det bare er bra for immunsystemet (gitt at du ikke har underliggende sykdommer) å bli smittet av influensa o.l.
Slik trener man immunsystemet, og et sterkt immunsystem beskytter mot sykdom.
Du skal ta vaksinen ikkje for å beskytte deg men folk rundt deg.
Alle som er friske og raske bør ta vaksinen slik at vi beskyter dei som ikkje kan ta vaksinen.
Vær så snill å ikkje vær egoistisk her.
Vi får bare være uenig om vaksine. Men poenget mitt var i utgangspunktet at du som har skrevet så mye om de skrekkelige konsekvenser av smitteverntiltak, ikke bør forsøke å få folk til ikke å ta vaksine.
Personlig er jeg overbevist om at du i ettertid vil finne flere eksempler på alvorlige komplikasjoner også hos unge mennesker som har gjennomgått Covid-19 enn det du kommer til å finne hos dem som har tatt vaksine.
Den vaksineteknologi som man har klart å utvikle i denne forbindelse, er for øvrig et stort teknologisk gjennombrudd som kan komme menneskeheten til god ved en rekke fremtidige virusinfeksjoner/pandemier.
Hva baserer du den overbevisningen på?
Alle de eksempler som jeg har lest om i denne tiden.
Hvordan vil det om jeg har tatt vaksinen eller ikke ha noe å si for de rundt meg, så lenge de har tatt vaksinen?
De som tar vaksinen blir jo angivelig beskyttet fra smitte.