Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Hei! Hvor kan jeg melde meg inn i Eliten?

Mvh.

2 Likes

Innvandrere skal få vaksinen først, mener mange nå. God ide?

Jeg tenker jo at helsepersonell, bussjåfører, lærere og barnehageansatte burde prioriteres, sammen med de som er utsatte pga riskfaktorer for alvorlig forløp.

4 Likes

At du blir sensurert? Ja kom igjen, innta offerrollen nå. Du har vel skrevet dobbelt så mange innlegg her som nestemann på lista uten at jeg har sett at innleggene dine har blitt sensurert. Ser at en del av dem er skjulte nå, noe jeg støtter. Du har satt inn et ekstra gir med spam der du poster link etter link av typen meme og andre tegneserier, uten noen form for tekst eller argumentasjon.

På høy tid at noen sorterer litt her slik at vi kan stå igjen med en saklig debatt.

6 Likes

Nå bygges det feltsykehus over hele California, det nye episenteret.

Det siste døgnet er det også registrert over 250.000 nye smittetilfeller og over 3700 dødsfall – det høyeste så langt under pandemien.

1 Like

Her er et par artikler om det. Synes egentlig en del avblåser denne pandemien litt prematurt jeg. :face_with_raised_eyebrow:

2 Likes

Geelmuyden er for øvrig forfatteren av Pillebefinnende, en bok jeg anbefaler på det varmeste (og som har fått strålende anmeldelser).

4 Likes

Sosialisere risk, privatisere profitt, det er en kjent slager. :slight_smile:

3 Likes

Sveriges kong Carl Gustaf om coronapandemien: – Vi har mislyktes – VG

Må vel tolkes som en rimelig hard, indirekte kritikk av Tegnell. Han har ikke mange forsvarere igjen nå. Når skal dere på denne tråden gi han opp?

1 Like

Jeg er enig i det meste av det du skriver her. Men når det gjelder vaksine, så skurrer det litt.
Alternativet til vaksine er at så stor del av befolkningen blir syke av Covid-19 at det medfører tilstrekkelig flokkimmunitet.
Hensikten med vårt smittevern er vel å begrense smitten så mye at de svake beskyttes og at sykehusene ikke får sprengt kapasitet frem til vi får tilgang til vaksiner. Det er dermed vaksinen som gjør at vi snart kan komme tilbake til normalen.

Jeg kommer til å ta den. Men jeg kommer til å vente så lenge som mulig just in case

2 Likes
1 Like

Poenget er at lockdown er det som sender de ut i elendighet, så alle som pusher lockdown bidrar til problemet.

Beklager Jadda, men jeg tviler sterkt på at det er bekymring for de fattige i verden som er din hovedgrunn for å gå mot smitteverntiltak.
Har en mistanke om at det er langt mindre edle motiver bak dine holdninger.

2 Likes

Apropos. Det varsles om et gruppesøksmål.

Advokaten påpeker at ingen av de smittede i Trondheim er alvorlig syke, likevel iverksettes inngripende tiltak.

Ellers synes jeg Nordahl Griegs dikt fra 17. mai 1940 er fint skrevet. Noen vil sikkert mene at det også er passende for dagens tid.

Verre enn brennende byer
er den krig som ingen kan se
som legger et giftig slimslør
på bjørker og jord og sne.
Med angiverangst og terror
besmittet de våre hjem.
Vi hadde andre drømmer
og vi kan ikke glemme dem.

Nå slåss vi for rett til å puste
vi vet det må demre en dag
da nordmenn forenes i samme
befriede åndedrag.

3 Likes

Lockdown i Norge sender ikke 270 millioner ut i elendighet. Vi burde stenge grensene men opprettholde vareflyten så vi får kontroll i eget land. Hva de gjør i India må jeg si at jeg driter i. Hvilket du også gjør til vanlig når du ikke prøver å vri på diskusjonen.

1 Like

Total mangel på forståelse for verdien av å begrense smitten tidlig.
Er tidlige tiltak som gjør at vi slipper for inngripende tiltak slik jeg ser det.
Synes forsåvidt ikke det hverken er oppsiktsvekkende eller spesielt at de fleste har mildt sykdomsforløp når de får påvist smitten. Vi er jo ganske flinke til å ta tester tidlig . Det betyr jo ikke nødvendigvis at alle disse kommer til å fortsette å ha et mildt sykdomsforløp.

1 Like

Lockdown i Norge sender ikke 270 mill. ut i elendighet - men verdens coronatiltak er nok i stor grad skyldig i det, dessverre.

Norges tiltak sender flere titalls tusen i arbeidsledighet, og ødelegger fremtidsgrunnlaget for de unge. I tillegg koster det mange mrd hver måned å holde så mye som vi gjør stengt.

Sønbø Kristiansen hadde en beregning på at tiltakene koster 150 mrd kr (i støtteutgifter m.m.), mens tapt leveverdi hvis viruset hadde vært sluppet helt fri (FHI har beregnet ca. 5000 døde uten tiltak - til sammenligning tar sterk influensa livet av ca. 3000), beløper seg til ca. 50 mrd kr.

Med andre ord mente han at vi prioriterer coronapasienter 3 ganger mer enn kreftpasienter. Og at vi med mer prinsippfast fordeling av økonomiske goder kunne reddet flere liv.

Det er greit å minne oss på at det dør ca. 40 000 nordmenn hvert år.

Sverige som mange peker på har vært helt krise, så kan det være greit å ta en titt på statistikken:

98000 svensker estimeres å dø i 2020. Det er en økning fra 2019, men i 2019 var det unormalt få som døde (ca 5% færre enn i 2018). Det er nærliggende å anta at deler av den lille økningen dødsfall i 2020 skyldes etterslep fra lave dødstall i 2019.

I hvert fall ingen krise i Sverige hva gjelder antall døde.

Tallene hentes her:

Og ser man på 2-årige dødsrater er 2019/2020 historisk lav:

bilde

2 Likes

Dette gir dramatiske økonomiske konsekvenser. I følge WHO er det også en ting som hjelper svært lite:

“In isolation, travel restrictions might delay the spread and peak of pandemics by a few weeks or months but we found no evidence that they would contain influenza within a defined geographical area.”

1 Like

Det er en utbredt feiltagelse blant de som har brukt denne tråden til ensidig propaganda for å bryte ned lojaliteten for å følge smittevern: Covid-19 ville hatt meget alvorlige konsekvenser for samfunnet uavhengig av tiltak eller ikke.

4 Likes