Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Det er helt riktig, men samtidig så kan vi ikke redde verden denne gangen heller. Vi har råd til å opprettholde Norge og vår befolkning istedenfor å koste på diktaturer privatjeter og annen morro. Det er i krisetider som nå at vi bør bruke av våre oppsparte midler istedenfor å søle de vekk rundt om i verden. Dødsratene du drar inn blir feil. Folk stresser mindre og hygiene samt sesongsykdommer er på grunn av dagens tiltak omtrent ikke-eksisterende. Samtidig så får de som trenger det, meget god oppfølging og tilpasning.

Ja det gir dramatiske konsekvenser. Samtidig må jeg nok en gang referere til sommeren i år hvor vi var på god vei til å virkelig kunne åpne opp innenlands. Men isteden valgte å importere masse smitte å la det gå utover de svakeste i samfunnet. At dette er egoistisk sett i verdenssammenheng, javisst. Men nå har vi lekt Messias så lenge uten resultater at vi bør fokusere på oss selv først og fremst.

Beklager ett ords sitater men er en bug på Android om dagen hvor man tydeligvis ikke får kopiert mere av teksten. @pdx

1 Like

Kan ikke huske noen alvorlige konsekvenser av influensaen i 1988, 1993, 1995 eller 1999, selv om influensaen de årene tok flere liv enn korona. Vil være rimelig å tro at grunnen til dette er at ingen tiltak ble iverksatt.

2 Likes

Det er jo innlysende at mindre restriktive tiltak ville gjort at flere ting kunne vært holdt åpne og man kunne spart mange mrd. kroner.

Som sagt, FHI har beregnet 5000 døde uten tiltak. Hvis man hadde klart å isolere de eldre noe, så ville det trolig vært mulig å få denne ned mot 3000 (som er vanlig antall døde i Norge ved sterk influensa).

Store deler av disse 150 mrd. kronene i koronatiltak kunne blitt innspart og brukt til andre, og trolig mer livreddende formål som for eksempel kreftforskning og -behandling.

Hva er feil med dødsratene? At de egentlig skulle vært høyere i Sverige, men siden de stresser mindre m.v. så er den lav nå?

I så fall burde vi kanskje hatt lockdown hele tiden, da kunne vi spart mange liv ved mindre stresspåføring e.l.?

1 Like

Jeg kan garantere deg at vi hadde fått mange flere døde enn 5000. Dette fordi det hadde gått utover alle andre helsetjenester når man kjører helsevesenet til bristepunktet.

Du og flere som er imot dagens regime bør være takknemlige for at vi har valgt stien vi har gjort.

Hvorfor tror du det går så til helvete som det gjør i USA? Ja, derfor.

2 Likes

Hvordan kan du garantere det? Dette er jo FHIs egne beregninger. Se her fra 35:00 https://tv.nrk.no/serie/debatten/202010/NNFA51102720/avspiller

Og hvis du ser på dødsfall i Sverige av korona (ca 7000 er det vel?), og tar hensyn til at de er dobbelt så mange som oss i Norge - så høres jo ikke 5000 så lite ut vel?

1 Like

Fordi FHI/SSB m.fl ikke er kjent for så sabla god nøyaktighet? Når man ender opp med å stoppe kreftbehandlinger, operasjoner m.m så sier det seg selv at man kommer til å overskride det tallet. Tall og statistikktriksing er ikke noe nytt i vårt kjære land.

1 Like

Hvorfor har de en IFR på bare 0,05% i India? Burde de ikke ligge høyere med tanke på det dårlige helsevesenet de har?

Det har jeg ikke satt meg inn i. Men jeg antar som med mye annet der borte at det ikke registreres korrekt utenfor storbyer osv.

1 Like

Du mener altså at Norge ville fått en total dødelighet på 0,056% gjennom hele pandemien kun ved å ha mindre restriktive tiltak.
Sverige er i dag oppe i en total dødelighet på 0,077% med sine begrensninger.
Hvilket tiltak er det du egentlig legger til grunn i dette anslaget?

1 Like

Flere ville dødt i Sverige siden de sluttet med BCG-vaksine i 1975, hvis man ser bort fra hva koronavaksinen kan bidra med.

Det er vel det jeg også står per i dag. Ønsker om mulig å se om vaksinene er rimelig trygge.
Med en autoimmun sykdom så er det nok bra å bli vaksinert, men også greit at ikke bivirkningene tar livet av meg…

1 Like

Din sammenligning med influensa er utdebattert.
At Jadda har rett og omtrent samtlige lands helsemyndigheter i hele verden tar feil, er det neppe mange som tar seriøst.

La oss heller glede oss over at nå kommer vaksiner og at dette dermed snart er over!

1 Like

Ja det er akkurat det, avventer og tar den når det blir min tur. Ikke feil å helgardere seg innimellom :slight_smile: Har selv sett hva svineinfluensavaksinen kan gjøre med folk utover ME

1 Like

“People susceptible to an autoimmune response may have an adverse reaction to RNA vaccines.”

https://en.wikipedia.org/wiki/RNA_vaccine

1 Like

Er vel bare du som betviler influensatallene i Sverige fra 1988, 1993, 1995 og 1999. Du kan jo sjekke dem selv her: https://www.statistikdatabasen.scb.se

1 Like

Så hvis man for eksempel ser på Slovenia som hadde obligatorisk BCG-vaksinering i perioden 1947-2005. Hvorfor har de da en av de høyeste dødsratene i verden (5. plass)?
Burde ikke de klart seg bedre hvis BCG-vaksine er så viktig faktor?

1 Like

Selvfølgelig flere faktorer slik som tilsetning av D-vitamin i mat osv, men tror BCG-vaksinen er den største faktoren som fører til forskjellene innad i Norden.

Poenget var:

Har Jadda rett og resten av verdens helsemyndigheter feil?

Som sagt tallene er lett å finne. Kan også nevne at verdens helsemyndigheter er uenig i mye. WHO har for eksempel advart mot lockdown.

Bor i en by med 25 smittede i går, ca 25k innbyggere. Det er ikke pene tall. Blir som om Oslo skulle hatt 6x så høy smitte som de har nå.

1 Like