Her har de folkevalgte en jobb å gjøre
Å begynne å følge rådene til FHI er vel en god start (som var i mot skolestenging).
Samme mann som ikke vil “snike” i vaksinekøen og har sikret at selskapet ikke er juridisk ansvarlig for hva vaksinen forvolder av skade.
400 har død av denne pandemien på snart et år. Influensasesong med vaksine til de som ønsker dreper flere. Og man ønsker at flest mulig skal være prøvekaniner
400 er 400 for mye så klart. Men 400 er et lavt tall når man sammenligner med noe som er relevant…
Selvsagt har få dødd av COVID-19 i Norge. Vi har jo holdt smitten godt nede.
For å sette ting litt i perspektiv:
Hadde vi doblet antall døde pga Covid i hele verden i dag, hadde det fremdeles ikke vært like mangen som dør av sult…
Joda, men nå tenkte jeg mer på om alle bare må ta denne vaksinen, nasjonale dugnad osv…
Lavt tall på antall døde etter ett år. Skal alle da være forsøkskaniner for å bidra i “dugnaden”?
Dersom noen mener at jeg burde ta vaksinen pga av “naboen”. Er det ikke bedre at “naboen” heller skynder seg og får tatt den selv?
Sør-Afrika ligger nå på 2,5%.
Jeg også er litt sånn. Men dessverre så ser jeg alle de som muligens ikke kan ta den av diverse årsaker. Husk også på at du og jeg som vanlig dødelige er satt på listen så langt frem i tid at er det noe humbug så er det enten fikset eller vaksinen stoppet 
Og når det gjelder Sverige, bør folk se på statistikk og slutte å lese sensasjons overskrifter.
Etter smittetoppen i begynnelsen klarte Sverige seg ganske bra. I snitt lå Sverige under både Europa og USA når det kommer til antall døde per million innbygger.
Men noe skjedde rundt 9 november. Etter dette gikk smittetallet rett i været. Men de lå fremdeles under Europa og USA. Hva som skjedde da er jo noe som må sees på i ettertid. Men samme effekt ser man på flere land i Europa, en stor økning i saker sent på året. Men land i utkanten har foreløpig ikke hatt samme utvikling. Finland, Norge, Island, Irland osv.
Man kan gjerne slå seg på brystet og tenke “Norge er best”, men sannheten er at vi er en liten lilleputt nasjon i ytterkanten av Europa. Det i seg selv reduserer trykket ganske betraktelig.
Før noe kommer til oss må det gjennom Danmark, Sverige osv, med mindre det kommer med fly. Men det er også vært ganske begrenset.
Risiko for å dø av Covid-19.
Nå gjelder dette vel og merke amerikanerene.
Er du i aldersgruppen 20-49 er det 0.02% sannsynlighet å dø av Covid-19.
Er du i aldersgruppen 50-69 er det 0.5% sannsynlighet å dø av Covid-19.
Er du 70+, då slite du.
Til slutt en liten oversikt over antall bekreftede tilfeller kontra bekreftede døde.
Så kan man legge til rapporten fra WHO ifra 14. oktober der man så det med stor sannsynlighet at antall smittede var mest sannsynlig 10x høyere…
Ser ikke helt hva du konkluderer med her.
Siden sauene ikke har hjerne regner jeg med du signaliserer at det er veldig dumt å utsette befolkningen for risiko når man ikke vet nok om konsekvensene,
Eller mener du at myndigheter som ikke godkjenner fly, skip, oljeplattformer og lignende uten å vite om de er sikre nok er uten hjerne?
Føler egentlig du her slår deg selv rett i fleisen med en rett høyre her.
Konkluderer for så vidt ikke med noe, annet at jeg har inntrykk av at det stilles for få kritiske spørsmål til koronatiltakene.
For øvrig en interessant analyse her om falske positive m.v.
Ganske ekstremt med hvor mangen falske positive man kan få med et lavt antall smittede i befolkningen ved å bare teste for å teste.
5 falske for 2 faktiske smittede med en 95% treffsikkerhet og smittede i befolkning på 2%…
Ved isolering og videre testing av alle nærkontakter vil jo dette bare eskalere. Flere testede = flere falske positive.
Vi har testenhet på plattformen jeg jobber på. Og der ble det sagt fra sykepleieren at det var ingen poeng å teste seg før en viss tid etter symtpom. Da man enten ikke ville detektere viruset, eller man risikerte falsk postiv svar, hvis man ikke hadde symptom. Det ble uansett tatt 2 prøver for å bekrefte første test.
Fra første avsnitt:
Barn og unge har, slik erfaring fra samtlige land på kloden har vist, null sannsynlighet for å dø eller bli alvorlig syke av korona.
Nok en sludder og pølsevev artikkel. Med referanse til syndromet barn nå får i USA.
Det er en meget god grunn for å få flest mulig til å vaksinere seg, nemlig å stanse pandemien før viruset får sjanse til å mutere til en versjon som kan bli langt mer dødelig. Det ser nemlig ut for at dette viruset har en sterk evne til å mutere seg raskt. Dess flere som smittes i samfunnet, dess større fare for at slike mutasjoner oppstår. Da er vi i tilfelle ille ute!
Tror det er konsensus om at dette viruset ikke er mer farlig enn vanlig influensa for barn og unge.
Ellers vil jeg anbefale å lese hele artikkelen, og ikke bare første avsnitt!