Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

1 Like

Coronaviruset har eksistert i flere tiår. Stort sett er symptomene lik en influensa. Ca 99% av de som har korona får kun milde symptomer. De aller fleste blir symptomfrie etter 3-4 uker. Noen kan få permanente langtidseffekter, dette gjelder et fåtall. Vanlig influensainfeksjoner kan også gi uheldige langtidseffekter (bl.a. større morbiditet for hjerte/karsykdommer).

Vaksinen er utviklet på rekordfart (under et år er uten sidestykke), med relativt ny og lite utprøvd teknologi. Vaksiner har alltid bivirkninger. Som oftest vet ikke forskerne hvilke bivirkninger som dukker opp før man har testet vaksinen på en større gruppe. Testingen har foregått under et år og vi vet ikke langtidseffektene. Det var flere barn som utviklet narkolepsi av svineinfluensavaksinen sist - og jeg unner ingen barn å oppleve det igjen.

Derfor synes jeg det ikke er noe poeng at friske og unge folk skal ta vaksinen. De som ønsker å ta den må gjerne ta den.

Mener du at friske unge skal vaksinere seg for noe som er relativt ufarlig fordi det kanskje kan mutere og bli farlig? Det blir verstefallstenkning på høyt nivå - da tror jeg det er mye vi burde vaksinere oss mot. De som er sårbare og ønsker å ta vaksinen blir jo immmune - hvorfor skal unge og friske ta den?

1 Like

Bare kontrollfreaker med en totalitær holdning som tror man kan stoppe viruset.

1 Like

Når du bruker steigan som kilde. Da er det på tide å logge av internett :rofl::rofl::rofl::rofl:

6 Likes

Når du dømmer noe etter hvem som har skrevet det, og ikke etter kvaliteten på argumentene eller kildene til vedkommende - ja, da er det på tide å logge av.

2 Likes

Er du like skeptisk når legen skriver ut en medisin til deg? Har du lest på vedlegget hvor mange mulige bivirkninger de aller fleste medisiner har?
Det var en lege som fortalte meg etter svineinfluensaen, at dersom de hadde publisert statistikk over alle bivirkninger som skyldtes selve sykdommen svineinfluensa, så hadde man satt hvor lite antallet av bivirkninger fra vaksinen var. Dessuten lærte man den gangen en viktig lekse som man nå drar nytte av ved utvikling av nye vaksiner.

Dette viruset har vist en ekstraordinær evne til mutasjon.

Men om du trenger enda en grunn for massevaksinering: Det er den raskeste veien tilbake til et normalt samfunn. Lengter ikke du også dit? Du som er så frustrert over alle begrensninger og tiltak, burde jo være en av de som ble mest glad for vaksiner!

2 Likes

Jeg dømmer artikler ut fra innhold. Kanskje noe du også burde prøve for å få et litt nyansert perspektiv på ting.

1 Like

Det er mange leger som forteller ting, og ofte forskjellige ting - det blir vanskelig å forholde seg til hva din lege skulle fortelle.

FHI avdekket at vaksinen gav økt risiko for narkolepsi. https://forskning.no/vaksiner-sykdommer/ny-studie-svineinfluensavaksine-ga-okt-risiko-for-narkolepsi/357799

Hvilken lekse mener du vi har lært?

Jeg har jo sagt uttalte ganger at veien til normalt samfunn er Great Barrington Erklæringen. De som vil vaksineres må gjerne gjøre det. Jeg skjønner bare ikke hvorfor enkelte sjeler er så ekstremt opptatt av at alle skal ta vaksinen, også friske, unge folk. Kan ikke folk passe på seg selv?
Vi vet ikke langtidseffektene - vi så at forrige gav flere barn narkolepsi.

Er det ikke nok at de som er i risikogruppen vaksinerer seg og blir immune? Viruset er mindre dødelig eller like dødelig som vanlig influensa for unge.

5 Likes

Vaksinen kommer til å være frivillig, det er ingen som kommer til å tvinge dere som ikke vil ta den til å gjøre det. Vi vil etterhvert få data på i hvilken grad vaksinen også beskytter andre. Sannsynligvis gjør den det, så langt det meg bekjent ingen vaksiner mot luftveissykdommer som ikke gjør det.

Jeg håper og tror det store flertallet tar vaksinen. Jo raskere det skjer, jo raskere kan vi returnere til en normaltilstand.

1 Like

Ja, dette er mitt inntrykk også. Folk har blitt servert hver dag nå i flere måneder om antall nye smittede osv, man sluker alt man får servert. Man blir engstelige og får frykt. Noe som hindrer logisk og rasjonell tenkning. Sier ikke at det gjelder alle som er uenig med meg her på denne tråden - men i det store bilde tror jeg defintivt dette er en viktig faktor.

4 Likes

Så fremt det stemmer har jeg ingen innsigelser. Det jeg derimot frykter er at man vil få restriksjoner på ting. F.eks uten vaksinepasss får man ikke ta bussen, man får ikke reise med fly osv. Det er en del ting som peker at vi går denne veien.

3 Likes

Jeg er for skepsis men du og alright har de siste dagene vunnet NM, VM, EM og OL i idioti

5 Likes

Du vet selvsagt like godt som meg at det kommer aldri til å skje. Totalt uavhengig av hvor mye du måtte propagandere på dette forum. Dermed vet du selvsagt også at din holdning kun fører til årevis med samme elendighet som i dag.

Dette blir bare unødvendig å skrive. Bidrar til ingenting. Ofte er personkarakteristikker og slike usakligeter et tegn på at man er gått tom for argumenter.

Takk for vedlegget.
Nå forstår jeg bedre hvor du har hentet inspirasjon til din ensidige propaganda fra!

Her tar du helt feil. Du legger veldig mange påstander i meg, som jeg ikke har sagt. Som for eksempel når du skriver “Du vet like godt som meg”.

Det er ikke annet enn en hersketeknikk som ikke hører hjemme på et diskusjonsforum.

Jeg tror GBD er mulig å implementere gitt at flere støtter den.

Dersom du virkelig tror at verden skal snu og følge din oppskrift, nå som vi har fått vaksiner, må jeg dessverre kalle deg naiv.

Du har tydeligvis ikke fulgt med i timen. Det er ingen motsetning mellom GBD og vaksine.

Og jeg er heller ikke i mot vaksinen.

Jeg har sagt at jeg ikke synes det er noe poeng i at unge og friske mennesker skal ta vaksinen. Vi kan fint gå tilbake til normalen uten at unge friske mennesker skal ta vaksinen.

2 Likes