Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Og hva mener du med at helsemyndighetene vet bedre?

Mener du når Guldvog sa i Februar på Dagsrevyen at dette viruset ikke var noe problem fordi de hadde 10 smitterom på Ullevål sykehus? Er det det du mener?

Og jeg er gammel nok til å huske når vi spurte i mars “Hey, de på sykehus har masker, bør ikke vi ha det?” Ikke bare var det unødvendig, det var direkte farlig. Du kom til å bli mer syk sa helsemyndighetene. Du var ikke kompetent nok til å bruke de, det krevde masse trening.

Er det disse helsemyndighetene du snakker om som vet bedre enn meg?

De har null troverdighet. Den har de pisset bort gjennom å lyve og ta feil og ikke ta ansvar.

Og en siste ting - de som hevder at de er bedre mennesker fordi siden de sier de riktige tingene høyt og ikke stiller spørsmål - er kanskje det verste med hele dette. Og prøve å påstå at de bryr seg mer om andre enn oss fordi vi stiller spørsmål - er en absolutt skam. En skam.

5 Likes

Du vet selvsagt godt hva jeg mener! Jeg sikter til den store enigheten over hele verden over hvordan dette viruset må holdes i sjakk frem til vi får vaksinert befolkningen.

1 Like

Du tror at det der er en hellig gral men det vet man ikkje med sikkerhet. Da kan man være mer beskjeden i sin omtale… Det der heter massesuggresjon, og er i dette tilfellet drevet av en massiv propaganda som 1% av verdens befolkning styrer… Så når du sier 100% er enige, så er det jo ganske naivt. Kulan litt. Det går an å være saklig selv om Trollet rister litt av denne diskusjonen.

3 Likes

Altiexiles:

Den eneste gangen du vil at usikkerhet skal tas hensyn til er når det gjelder vaksinering. Men når det gjelder Covid-19 så virker du ganske så sikker i din sak…
Samfunnet må ta større risiko og la pandemien få fritt spillerom, men en liten risiko for mulige bivirkninger av vaksine skal vi ikke ta.
Ganske komisk å få en kommentar fra deg om saklighet…

1 Like

Er det linken din til Hitler som er ditt eksempel på saklighet og hva som ikke er trolling??

Hva er det du mener?

Jeg har gitt et eksempel på at helsemyndighetene ikke tok det alvorlig selv når dette startet - av Guldvog himself.

Så gav jeg et eksempel på tiltak de har snudd 180 grader på. Altså at masker først var farlig, nå er det plutselig ikke det lenger. Nå er det faktisk masken som gir oss trygghet .

Så hva er det? Er det at de er dum eller at de juger?

Og hvorfor skal jeg ha tillit til dette?

Trondheim Kommune ville i starten av desember ha lettelser på de nasjonale tiltakene siden de var så flinke. 30 dager sener har vi samme tiltakene som vi har i mars.

Så hva er det? Vet de hva de gjør? Lyger de? Eller er de bare dumme? Og hvordan er de smartere enn meg?

2 Likes

Frihet vil alltid være farlig, og vi må ikke ta det for gitt. Friheten vår har en reell og viktig selvverdi. Det har historien vist oss.

Når staten bestemmer hvem du kan være med, hvor du kan handle, hvem du har samleie med; da er det på tide å være ekstra på vakt. Uansett om du er enig i grunnen til at myndighetene bestemmer disse tingene med tvang.

Misforstå meg rett, vask hendene, bruk maske, og hold avstand der det er mulig og hensiktsmessig.

3 Likes

Du henger deg opp i feilvurderinger av spesifikke tiltak underveis.
Jeg sikter til enighet blant verdens myndigheter og helseansvarlige om at viruset må holdes tilbake for ikke å overbelaste helsevesenet satt opp mot påstander her på forumet om at dette er helt ufarlig og bare må få gå sin gang.

Jeg har ingen problemer med å være enig i at det underveis har blitt gjort feil i taktikk og tiltak. Det er dog det overordnede mål som er viktigst.

1 Like

100% enig at helsevesenet ikke må overbelastes. Jeg har kone som jobber der og andre i familien som jobber der.

Det er alle oss “anti lockdowners” enig i. Det er nok ikke der uenighet ligger.

3 Likes

Helt enig!

Dette har jeg ingen problemer med å være enig i!
Du hadde et fint innlegg med god balanse.

Uenigheten går vel mer på hvor grensen går for når mulige konsekvenser kan bli så alvorlige at de forsvarer uvanlig stor begrensning av personlig frihet.

Riktig, det er der mange er uenige, og vi tillegger hverandre negative moralske hensikter for våre meninger. Det har skapt en ganske giftig debatt her inne…

Forøvrig, i Stavanger, der det nå oppleves som full krise, er det altså 0 koronadødsfall siden mars i fjor. Blant våre egne innbyggere. 0 - null.
Visstnok 6 dødsfall totalt, hvor de kommer fra, vet jeg ikke.

Det er slike anekdoter, som gjør at noen stusser litt over den største unntakstilstanden folk har opplevd i hele sitt liv.

3 Likes

Kanskje dagens situasjon med avstand, vask hender osv er den nye standarden for alltid, sparer samfunnet for en del å slippe influensa, omgangssjuken osv og heller fokusere på å betjene mer alvorlige sykdommer som MÅ ha medisinsk behandling i ALLE aldersgrupper.

2 Likes

Stavanger har vel så langt hatt mer moderat smitte?
Uansett så er det de mulige konsekvenser av å slippe viruset fritt, som er grunnlaget for tiltakene. Og dette er det altså ganske stor enighet om blant alle verdens land.
Sykehusene har jo i perioder vært helt på grensen med sin kapasitet på tross av de strenge tiltakene.

Men dersom det ikke kom noen vaksiner, så er jeg mer tvilsom til hva man skulle gjort Vi kan jo ikke ha disse begrensninger til evig tid.

Bedre generell hygiene kan nok bli ganske normalt og ønskelig. Men det vil da bli et kaldere samfunn om vi ikke skal kunne klemme hverandre i fremtiden? Eller ikke få gå på fotballkamp og skåle på puben?

Acknowledging these limitations, based on the currently available data, one may project
that over half a billion people have been infected as of 12 September, 2020, far more than the
approximately 29 million documented laboratory-confirmed cases. Most locations probably have
> an infection fatality rate less than 0.20% and with appropriate, precise non-pharmacological
> measures that selectively try to protect high-risk vulnerable populations and settings, the infection
> fatality rate may be brought even lower.

Sakset utifra denne rapporten fra WHO, publisert den 14. oktober.

I September når denne rapporten ble levert, lå CFR på 4-5% i Europe, og 2% i Norge. Per dags dato ligger denne på 2,3% i Europa og 0,9% i Norge.

Når jeg leser statistikk og tall så har jo enkelte mistet totalt bakkekontakt!

Hadde en diskusjon med svigers her om dagen. De var jo selvfølgelig i krisemodus. Prøvde å fortelle dem at statistisk så var det ingenting som tilsier at verken Sverige eller USA var noe dårligere eller bedre en resten av røkla. Dette nektet de å tro på, for de hadde lest i avisene at Sverige og USA var totalt ute å kjøre. Helt til jeg viste statistikken. Frem til da nektet de å høre på hva jeg sa.

Ja, hvis man ser på antall bekreftede smittede så har Sverige og USA en markant høyere tall.

Men man må se på dødsfall, da det er det eneste man faktisk kan ha noenlunde sikre tall. Man kan ha mangen skjulte smittede, men er man død så er man død, og dukker opp på statistikk.

Under er det 3 land som skiller seg kraftig ut i antall døde pr. million innbygger. Det
er Belgia, Italia og Polen…

Nå er jeg spent på hvilken del av denne dataen jeg henviser til her som kommer fra høyrevridde blogger, covid fornektere, eller andre mørkemenn.

3 Likes

I det ene sekundet snakkes det om hvilke økonomiske motiver som ligger bak og Nakstad som meler egen munnbind-kake, mens det i det neste påpekes hvor udugelige mydighetene er siden de ikke anbefalte/frarådet munnbind tidligere…

1 Like

“Bare en influensa”

Feil.

Feil

Feil.

Korrekt, fighting stupid with stupid.

Verden er full av nyanser og meninger. Og det er sinnsykt viktig at alle får ha det. Når man nekter folk å ha egne meninger og bomber folk med propaganda, samvittighetskvaler og generell ukorrekte fakta , da er ofte et bilde av en diktator det mest treffende…

3 Likes

I USA er det 6 stater som faktisk har høyere dødstall enn Belgia da. Så i USA er det veldig store forskjeller mellom statene.
Når det gjelder Belgia og de statene som ligger høyest i dødsrate så er vel noe av forklaringen at de ble ganske hardt rammet i bølge 1. Men Belgia har jo også hatt høye dødstall i høst, og det er jo andre land som har klatret høyere på listen nesten bare med dødsfall i høst så det er helt klart at det nok vil finnes mange årsaker til hvorfor dødsraten blir høy.

1 Like