Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Mye rare påstander basert på feilaktig sitering ja. For å inkludere det som ble sagt i følge vg:

– Ligner dette mer en pest enn influensa? spør programleder Fredrik Solvang.

– Jeg tror det er kolleger som er uenige i dette, men jeg tror ikke de har satt seg inn i tallene. Det er åpenbart ikke en influensa. Det ligner mer på pest. Jeg sier ikke at det er det, sa Gunhild Alvik Nyborg.

– Hva er forskjellen?

– Det er jo forskjellige typer agens, altså forskjellige typer bakterier og virus, så det vi smittes av her er helt nytt. Så vi skal ikke sammenligne det med noe annet, men det at vi ser så voldsomme påvirkninger på sosiale funksjoner, har vi ikke sett på mange hundre år.

Hentet herifra:

4 Likes

fåreslår at du ser programmet igjen jeg kompis, og hører godt etter hva hun EGENTLIG sier. :wink:

1 Like

Disse “påvirkningene” er vel menneskeskapt. De kan skapes av ethvert hysteri.

2 Likes

Jeg har ikke fått påvist viruset, men jeg har et symptom jeg ikke har sett nevnt noe sted.

Jeg kjenner det som om jeg har “sting”. Men når jeg trekker pusten så knyter det seg ikke mer slik som når man får “sting” til vanlig. Følelsen er konstant. Har noen hørt noe om det?

Dette er i tillegg til irritert hals, lett hoste og bittelitt rennende nese.

1 Like

“Jeg har ikke fått påvist viruset, men jeg har et symptom jeg ikke har sett nevnt noe sted.”

Det som kan/kunne være viktig/lurt, er om det var en offentlig nettside der innbyggerene kunne skrive ned sine symptomer.
For evaluering når det hele har landet.
Så ville man få oversikt/tall over type symptomer, og eventuell angst/redsel sin påvirkning på opplevd helse.
I ettertid kan man, i ro, sjekke hvor mange som har hatt/fått smitte. ( I forhold til antistoffer ) . Og om det er noen typer ( blodtyper/gener) som er mer disponert enn andre.

2 Likes

Her kan man se en oversikt jeg laget nå.
De fleste tallene fra andre land er oppdatert per 17 og Norge er fra tall jeg fant idag ( var ikke oppdatert siden 16mars/18k på nettsiden).

Kilde
Dette for å demonstrere at selv om vi i Norge ikke føler vi tester så mange som vi bør, så gjør vi uansett en bedre jobb enn de fleste andre. Spesielt mtp hvor nylig dette rammet oss VS Sør Korea syntes jeg det er imponerende.

16 Likes

Zhang Xinmin, an official at China’s science and technology ministry, said favipiravir, developed by a subsidiary of Fujifilm, had produced encouraging outcomes in clinical trials in Wuhan and Shenzhen involving 340 patients.

“It has a high degree of safety and is clearly effective in treatment,” Zhang told reporters on Tuesday.

Patients who were given the medicine in Shenzhen turned negative for the virus after a median of four days after becoming positive, compared with a median of 11 days for those who were not treated with the drug, public broadcaster NHK said

5 Likes

Kjøp for svarte!

Og USA 0.01%… altså 0.12 per 1000

Du må slutte å bruke “sitat” knappen på innleggene til folk når det er sitert fra andre ting og ikke er ens egne formuleringer og meninger. Det gir så veldig feil inntrykk. Det @polygon reagerte på tidligere også.

5 Likes

Det kan lett skapes av stress. Har fått det selv noen ganger. Nesten som en blir tungpustet av instinkt når en tenker på dette. Chill, det går bra. :heart:

4 Likes

Ja, det skal jeg huske på. ( Det var ellers ikke for å henge ut noen, kun for å henvise.)

1 Like

Det var det svaret jeg håpte på. Takk :heart:. Ja lett å innrømme at man blir stresset. I tillegg til vanlig stress som dere alle kjenner på i forhold til en selv og familie/venner, har jeg 45 stressede selgere. Og høy pågang fra interessenter som tross alt er bra.

2 Likes

Synes selv Nyborg i Debatten på i alle fall tre området kom skeivt ut.
Hun var veldig opptatt av den norske smittekurven som har steget meget raskt. Men ikke av av rundt 1000 av de smittede var smittet i Alpene under våre vinterferieuker. Disse og deres omgivelser hadde man kontroll på.
Der spennende er hvordan smittekurven nå utvikler seg videre. Når hun sammlignet med andre land, var hun heller ikke oppdatert på at <norge er blant de som utfører flest tester i forhold til folketallet.

Nyborg mente at nå burde man sette alle kluter i helsevesenet til å forberede seg på et sterkt økende antall koronasyke. Men man får ikke utdannet flere helsepersonell på kort sikt, og hele verden kjemper om smittevernutstyr, respiratorer, etc.
For øvrig omprioriterer helsevesenet for harde livet, Fikk selv en sms i dag om at en sykehusundersøkelse ble utsatt på ubestemt tid grunnet korona.

Det tredje var den bortimot totale nedstengningen av landet i 14 dager. Men enda verre at vi måtte fortsette å leve som en øde øy med totalt stengte grenser i veldig lang tid, i og med at ikke andre land ville gjøre som oss, og fordi vår befolkning faktisk da, etter som tiden går, ville ha en lavere korona-immunitet - sammenlignet med landene rundt oss.

2 Likes

How blood plasma from recovered patients could help treat the new coronavirus

By MATTHEW HERPER @matthewherper and ADAM FEUERSTEIN @adamfeuerstein

MARCH 5, 2020

Blood plasma tubes

ADOBE

When it comes to creating treatments for Covid-19, the disease caused by the novel coronavirus, the first line of defense may be a century-old technology: purified blood plasma.

Medical literature published during the Spanish flu pandemic of 1918 includes case reports describing how transfusions of blood products obtained from survivors may have contributed to a 50% reduction in death among severely ill patients. In 1934, a measles outbreak at a Pennsylvania boarding school was halted when serum harvested from the first infected student was used to treat 62 fellow students. Only three of the 62 students developed measles — all mild cases.

More recently, plasma-derived therapy was used to treat patients during outbreaks of Ebola and avian flu. And on Wednesday the Japanese drugmaker Takeda Pharmaceutical Co. said it was developing a new coronavirus drug derived from the blood plasma of people who have recovered from Covid-19. Its approach is based on the idea that antibodies developed by recovered patients might strengthen the immune system of new patients.

3 Likes

Ikke bare hun

Haugesunds Avis

Har så utrolig mange jeg leser om og kjenner som ble smittet på Haugaland Konferansen. Noen av de har fått påvist og mange har ikke fått testet seg. Virker som i hverfall omtrent alle som var der har fått symptomer.

Her er bilde fra konferansen. Som altså stort sett består av bedriftseiere på Haugalandet.

2 Likes

Nei men det er mange som er helsepersonell men som har skiftet over til andre typer jobber og som er fult kapable til å trå til om det behøves. Det gjøres kartlegging av hvordan disse stiller seg til dette nå (fått informasjon om dette der jeg jobber da noen er kandidater). Man har også mange som er under utdanning og har kommet langt nok i utdanningen til at de kan fylle mange roller. Er vist en kartlegging av disse også som pågår.
Man kan også stenge ned deler av funksjonene på sykehus og omplassere personell i en periode. Forsvaret har vel noe sanitet som også kan settes inn til å fylle en del roller.
Så det er nok rom for en del kapasitetsøkning.

2 Likes

Man kan også begynne opplæringen/videreutdannelse innen den kompetanses som kreves for å behandle koronapasienter.

2 Likes

Fra sjefen min nå (om humor er lov i denne tråden) Han er syk og var på konferansen.

Kjeder meg egentlig ikke så mye i karantene, men er litt rart at i en pakke ris, er det 8765 korn, og i en annen bare 8752

:joy:

8 Likes