Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Der var det jo en annen amatør som har prøvd seg ja. Men siden den er tre dager gammel, så er den jo mye mindre presis. Siste tre dager viser at 48% daglig økning er en god del for mye.

2 Likes

Men hvor ender dette?

Om dette er like smittsomt som vanlig influensa, så vil kanskje 10% av verdens befolkning få dette. Om da 2,2% av disse dør, så betyr det altså at 17,2 millioner mennesker vil dø av dette globalt. Selvfølgelig veldig skjevfordelt i forhold til landenes helsesystemer.

Dødsratene er mye høyere enn 2,2%.

Siden det tar tid før folk dør. Vil du ha de skumle tallene sammenligner du folk som har blitt friske med folk har har daua.

Da er du på 50%.

Spørsmålet er hvor smittsomt det er, og det vet vi ikke enda.

Folk dauer i løpet av en uke etter første symptomer. Kanskje litt høyere enn 2,2%, men ikke mye. Siste tre dagene er prosenten faktisk sunket. Henholdsvis 2,3%, 2,2% og 2,2%

2 Likes

Hvis du i ramme alvor tror dødsraten er 50%, så håper jeg du har bunkeren klar :joy:

Når alt dette er over, så er jeg villig til å sette penger på at dødsraten er nærmere 0, enn 50.
Bare gi beskjed om du ønsker å vedde imot.

3 Likes

Viruset har selvfølgelig ikke 50% dødlighet selvom tallene viser det nå. Denne vil jo synke etterhvert som de med symptomer blir friske. SARS hadde rundt 10% og drepte rundt 800 (av 8000 smittede). Dette sier de er langt mindre aggressivt enn SARS.

…men langt mer smittsomt.

Så de 800 sars tok blir fort noen millioner om dette går world wide. Ergo myyyye værre

Det er nå klart at viruset kan smitte mellom mennesker, men det synes ikke å være ekstremt smittsomt. Flere hundre mennesker som har oppholdt seg nær syke personer, har ikke blitt smittet, påpeker Olsvik.

Kilde: https://www.aftenposten.no/norge/i/50lOaK/hva-er-forskjellen-paa-sars-mers-og-det-nye-coronaviruset

Ja, jeg tipper altså 17 millioner. Det er 2 promille av jordas befolkning. Til sammenligning så tok spanskesyken i 1918-20 omtrent med seg 3,5 prosent av jordas befolkning.

I Norge vil kanskje 1 av 1000 dø. Og det er vil nesten uten unntak være besteforeldre med Kols.

1 Like

Du tar feil da @Nocturne Når random folk har blitt smittet, fe.ks bussjåføren i Japan så sier det litt om hvor smittsom dritten er. Og med inntil 14 dagers inkubasjonstid så tør jeg ikke tenke på hvor mange som er ute og sykler allerede.

1 Like

Er jo ikke jeg som sier det men Aftenposten som skriver det :laughing:

Men en ting er smitte. Det som er interessant er dødligheten. Jeg tror dette tallet vil gå betraktelig ned og dette ender som nok en fotnote på linje med fugle-og svineinfluensaen, Zikaviruset, SARS, og Ebola.

Det er ikke en betalt artikkel @RedEnergy?

1 Like

Enig. Har ikke abonnoment så får ikke lest Aftenposten saken, men godt mulig han ikke vet hva han snakker om. Er jo mange leger hittil som har sagt tullete ting pgr dårlig grunnlag, men for all del, kanskje har han satt seg inn i noen caser og faktisk avdekket at mange ikke har blitt smittet når man vet de har vært i nærheten av noen syke. Men det er ikke lett, er de hundrevis testet? Er det flere uker siden? Ellers vet jo vi veldig lite. Kanskje vi kan få et lite utdrag av det mest relevante fra artikkelen, Noc?

1 Like

Jeg må ha fått viruset allerede. Er jo helt frakoblet :joy: klarer ikke å lese at det refereres

Men jeg sier Aftenposten tar feil. Jævla dumme naive Norge. Vi har det for godt!

Er dette som er Coronamaximeringstråden?

“Hei, du har nå lest dine 6 gratis artikler denne uken. Bli abonnent for å lese videre.”

lol to sek, skal fikse det selv hha!

2 Likes

Bedre føre var enn etter snar. Moder jord har prøvd mange morsomme ting som ebola, sars, Marburg, mers, hiv osv Nå står vi faktisk ovenfor en reell trussel som potensielt kan wipe ut store deler av jordas befolkning om det muterer

2 Likes

Det gjør vi vel stort hver dag. Risikoen blir ikke større selv om den er mere synlig

3 Likes

Dow Jones godt i pluss og det blir ikke så mye mer corona rabatt på børsen nå tror jeg

1 Like