Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Se denne og repeter etter meg : Dette er bare oppblåst av media

https://www.google.com/amp/s/www.washingtonpost.com/health/coronavirus-outbreak-edges-closer-to-pandemic/2020/02/21/03afafc0-5429-11ea-9e47-59804be1dcfb_story.html%3FoutputType=amp

  • FEB 23, 2020 6:30 PM

China’s ‘Fake’ Coronavirus Numbers Exposed: Doctor In Hunan Confirms 50 New Cases, Only One Reported.

Just the latest piece of evidence…

1 Like

Ser at Kuwait og Baharain har premiære på Covid-19 worldometeretet. Da kan man slå fast at dette har spredt seg enda mer i Midtøsten. 2 land til.

1 Like

Med andre ord har nesten halvparten av Irans landområder nå stengte skoler.

I Iran har myndighederne beordret skoler, universiteter og andre institutioner til at lukke i 14 forskellige provinser

Har sett at mange her bagatelliserer viruset og effektene på børsene.
Jeg tror dere tar feil.
Jeg har solgt alt av indeksfond. Har aldri sittet på høyere andel cash.
Har bare beholdt mine biotek aksjer (PCIB & PHO)

Jeg tror dette blir mye mer kostbart enn dere aner.
Vil ikke utelukke et nytt 2008

1 Like

Eg har hatt litt diskusjoner med folk i det siste, og måtte finne meg i å bli kalla dommedagsprofet en :sweat_smile: unner ingen å gå glipp av gevinst, men dette her har vert smått opplagt.

2 Likes

Der kom den første ja…hadde vært veldig greitt for markedet generelt å fått fillerista treet litt etter 10 år med oppgang. Ja jeg sitter i cash.

2 Likes

Verden har aldri vært mer globalisert. Produksjonslinjer er “just in time” med leveranser fra flere land. På toppen av dette har børsene fått kunstig åndedrett siden 2009. Renta er så lav at “alle” har tatt opp enorme lån fordi penger har vært gratis.
Nå stenges by etter by ned pga corona. Konsekvensene vil vise seg etterhvert.

1 Like

Tror konsekvensene kan bli større nå enn ved sars i 2003. Da var det mest virus i Asia.

Min mening er at de økonomiske konsekvensene trenger ikke bli så store så snart man legger fra seg ideen om at å holde folk hjemme fra jobb vil hindre at viruset sprer seg. Børsen kan nok dog krakke litt på ren frykt i mellomtiden.

Nasjonalt eller globalt?
Det blir anslått at konkursbølge vil ramme Kina snart (med mindre staten reddar dei)…

Tror du folk ønsker å gå på jobb når sjansen for å dø er 3-5% hvis de blir smittet, og sjansen for å bli kritisk syk er 10%++ ?

Dette er overdrevne tall. Det selekteres for alvorlige caser med pasienter som åpenbart er syke mens de som er symptomfrie eller såvidt hoster ikke diagnostiseres.

Siden vi nå står ovenfor en global pandemi så er spørsmålet hvordan du ser for deg at noen skal unngå smitte? I hvor mange måneder/år skal noen bare sitte hjemme? Dette ligger jo nå an til å bli et av de mange virusene som alltid sirkulerer for luftveisinfeksjoner. Det er allerede fire koronavirus som sirkulerer som standard forkjølelsesvirus og hvem vet hvordan de artet seg første gangen de dukket opp.

Det som er litt “crazy” er jo at folk som Bernie Sanders og Trump er jo midt i risikogruppen for dette viruset siden de er begge over 70 og 80 år. De politiske konsekvensene hvis en av disse dør kan bli ganske så store.

2 Likes

Ser fra studiet publisert i går, Lancet, at en veldig høy andel som ender i kritisk tilstand vil trenge mekanisk pustehjelp. Videre så tar det typisk sett 28 dager å dø. Selv om man ikke dør, hvem pokker har >1 mnd å bruke på isolat eller i pustemaskin?

Over 20% blir kritisk slik det ser ut nå fra worldometer. Kan være avvik på det tallet både opp og ned), men dette er en svært alvorlig sykdom.

Ser at NTB melder at 50 personer er bekreftet døde i byen Qom i Iran på grunn av covid-19 viruset.

Jepp, og dette tallet kan helt sikkert ganges med 100 for et super konservativt anslag på hvor mange som er smittet. Er nok mangle flere enn som så.

1 Like

De offisielle tallene er 43 smittet i hele Iran.
Med 50 døde i bare 1 by sier det litt om at tallene muligens er litt høyere enn oppgitt :slight_smile:

1 Like