Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Ja nei det… Jeg mener pr.nå at spørsmålet er ikke om WHO melder pandemi, men når. De kommer nok til å vente så lenge så mulig med å melde det pga de vet det treffer markedene hardt.

Tall for sør korea. Suspected cases ser ikke akkurat bra ut… Og dette på relativt kort tid.

blir interessant å se hvordan det utvikler seg der iforhold til i Kina mtp rapporterte tall og tidsperioder

1 Like

Tror helsevesenet i Norge kan håndtere et tosifret antall pasienter, om det nærmer seg tresifret blir det nok kaos

3 Likes

Er meget begrenset med Isolatrom pr sykehus. Det er et stort problem. ( vil jeg tro)

1 Like

Isolatrom vil nok kun spille en rolle ved den første bølgen av pasienter for å forsinke utbruddet, før eller siden vil dette spre seg gjennom befolkningen og da er man forbi det punktet hvor man kan isolere alle som er smittet.

2 Likes

Short disse?

2 Likes

Det med 50 dødsfall i Iran dementeres

6 Likes

Vil vel aldri være formålstjenelig å gi opp tror jeg. Å bremse utviklingen slik at man unngår den verste toppen med pasienter som behøver behandling samtidig vil være viktig. Jo lenger man bremser spredningen, jo bedre tid til å finne beste behandlingsmåte også. Så jeg ser egentlig ikke det å gi opp å bremse spredningen som en god opsjon.

4 Likes

Må også huske på at det er gode muligheter for at man får hjelp av sommertid etc etter hvert. Så hvis man kan begrense spredningen mest mulig neste to måneder kan man ha ett håp om at man får hjelp av årstidene.

Det er i øyeblikket 22 grader i Wuhan.

Kan du utdype?

Har postet det før.

Jeg tror det er gode muligheter. Har tidligere brukt ordet håp bevisst. Det er godt håp om at det hjelper.

1 Like
1 Like

De fleste rhinovirus, parainflu og influensa repliceres mest i 30 grader/svelget. Trives best rundt 0 grader/ala sesongrelasjon

1 Like

Dette gjelder dog kun hvor lenge viruset lever utenfor kroppen. Dette viruset har smittet veldig mange flere enn SARS og har derfor et stort reservoar av mennesker som smitter hverandre direkte. Men man ser ofte en nedgang i transmisjonsraten om sommeren og deretter en vekst utover høsten. Hvis det kommer en oppbremsing i sommer der viruset ikke dør ut helt er det ikke usannsynlig at det kommer en stor topp med smitte når det blir kaldere utover høsten/vinteren. Som nevnt over er dette også typisk for andre virus.

2 Likes

Sier ikke at det trenger å dø ut, men tror det kan være mye å tjene på å få utbrudd i november i år kontra mars.

1 Like

Leste tidligere i dag at WHO ikke kommer til å erklære dette for pandemi. Grunnen er at de har gått bort fra de gamle definisjonene… :roll_eyes:

Kilde: https://www.reuters.com/article/us-china-health-who/who-says-no-longer-uses-pandemic-category-but-virus-still-emergency-idUSKCN20I0N8?utm_source=reddit.com

4 Likes

Ikke overrasket

Ikke minst fordi det vel nesten garantert er en vaksine mot viruset på det tidspunktet. Da kan man vaksinere alle som er utsatt, enten pga alder eller yrke.

Det er vel også hvorfor det gir mening i å prøve å forsinke spredningen så mye som mulig nå. I det man har en vaksine, så kan man vaksinere alt av helsepersonell og slippe noe vanvittig mye styr med beskyttelsesutstyr. Spredningen vil nok også stoppe opp ganske greit også.

4 Likes

Man lar jo ikke være å bruke beskyttelsesutstyr som helsepersonell selv om man er vaksinert. Er fortsatt risiko for å bli smittet og å kunne smitte andre.