Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Vi bruker beskyttelsesutstyr for å beskytte de som vi kommer i kontakt med ETTER at vi har vært inne hos en syk person. Om vi hadde gått inn til en syk person uten beskyttelsesutstyr, hadde vi utsatt alle utenfor for smitte. Ja, det er et skikkelig styr med beskyttelsesutstyr, men det er helt nødvendig hvis vi skal begrense smitte - med eller uten vaksine.

Lang badstu er tingen da?

Litt Off Topc…

Noen som tror at det kan utvikle seg til en Karbokrise etterhvert? Noe ala det vi så for 13 år siden.
Folk starter straks å hamstre WorldWide. I kombinasjon med ødelagte avlinger i hele Øst-Afrika (gresshopper) kan det se ut som det bygges opp en krise.

Du tenker at det kan bli matmangel?

For oss med kjøpekraft, trolig ikke. For fattige i Afrika hvor avlinger spises av gresshopper, godt mulig.

2 Likes

Og jeg blir beskylt for å være :bear::bear:? :laughing:

Som om ikke pandemi var nok.

1 Like

Folkens. En ting jeg ikke forstår her. Hvordan pokker kan det dø en haug med folk i Italia av dette viruset nå plutselig? Det tar typisk sett 28 dager å dø av dette, men nå rauser det inn med dødsfall. Betyr dette at smittede i Italia har vært holdt hemmelig i lengre tid? Og hvem har i såfall bestilt det hemmeligholdet?

1 Like

De finner ikke smittebringeren …

2 Likes

Ikke mye annerledes ved vår hjemlige influensa hoved smitter?? Derfor ber vi folk holde seg hjemme med feber fra jobb og skole. Oftest vanskelig å finne kilden.

1 Like

Det trenger ikke å være en konspirasjon når man har et vanskelig virus som har smittebærere uten symptomer i kombinasjon med ting som mangel på kompetanse og ressurser. I tillegg starter jo dette som en hvilken som helst annen luftveisinfeksjon.

Artikkelen under beskriver hvordan de to personene som testet positiv blant en gruppe evakuerte tyskere var så godt som symptomfri. Dette gjør viruset umulig å håndtere og det er sannsynligvis ekstremt store mørketall med mennesker i Iran, Italia og Japan som går rundt å smitter hverandre nå. Japanere spesielt har ikke tradisjon for å holde seg hjemme når de er syke, de går rundt som vanlig på jobb og skole med feber og full pakke.
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001899?query=featured_home

Influensa :-1:

Det virker som om mange fortsatt ikke innser at corona er langt alvorligere enn influensa.
Jeg tror det betyr at børsene skal falle videre inntil folk innser realitetene.
Byer stenges ikke ned for moro skyld.

3 Likes

2 Likes

Mangler bare “after 50 days, the dead revive in a zombie-like state” :stuck_out_tongue: Men ja, men synes fortsatt tallene er for lave for panikk. Tror det vil gå greit. At dette ikke skjer oftere synes jeg er rart. Det må være så mange steder hvor dette kan skje i verden.

1 Like

Hvorfor tror du by etter by stenges ned ?
Tror du noen bare gjør det på spøk ?

Nei. Men man gjør det pga “føre var” prinsipp.

Med media som sikkert kjører “corona minutt for minutt” og ett kappløp om å ha de største overskriftene. Hvilken politiker/beslutningstaker vil ikke ha en “føre var” holdning.

Jeg sier ikke at dette ikke er ufarlig. Men ser man alt annet faenskap i verden er det større sannsynlighet at vi stryker med av helt av andre ting.

8 Likes

Økonomi foran helse!

Jeg tror det er motsatt. Det er mye verre enn det fremstilles.
1ste bud er å ikke skape panikk i befolkningen.

Når folk dør i Italia har det vært smitte der lenge. Da har åpenbart informasjonen vært feil.

4 Likes

Nettopp. Ok folk anklager meg for å være kynisk. Mistenker at WHO er under stort press og at :moneybag::moneybag:> :heart::heart:

3 Likes