Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Verdt å huske at Corona ikke kommer med merkelapp i panna. Viruset kan ha eksistert noen uker uten at dette blir fanget opp rett og slett fordi det på ingen som helst måte er uvanlig å hangle litt på denne tiden av året.

Ville du tenkt influensa/forkjølelse eller Corona om du ble begynnende syk i dag?

Aaleby, du har helt rett. Jeg ville tenkt forkjølelse. Nettopp derfor er det vanskelig å stoppe spredningen.

Vanskelig å stoppe helt korrekt og dessverre, men ikke nødvendigvis noen grunn til å tro at det er snakk om forsøk på å skyve det verste under teppet fra myndighetenes side (sett bortifra Kina grunnet styresett).

Jeg tror uansett dette vil koste verden langt mer enn det som er priset inn på børsene foreløpig. Håper jeg tar feil, selvsagt. Men jeg har plottet corona grafer i et par uker og har solgt alt unntatt PCIB og PHO (har halvert beholdningen i PHO)
Dette er en god artikkel :

Hegnar-TV nå: Trygve sier akkurat det jeg har skrevet over i dag

5 Likes

Økonomi og helse går hånd i hånd. Kan jo sette hele verden i karantene og se hvor godt det funker for folkehelsen etter 1 måned.

Premiere i Oman. +2

1 Like

Jeg tror ikke du har grunn til å være så nervøs, Chi.

Minst seks av de sju smittede som nylig har gått bort i Italia er av den meget eldre garde, som nok uansett hadde strøket med i disse dager uavhengig av COVID-19.
Foreløpig vet vi ikke alderen på den ene av de sju avdøde, men ifølge Telegraph sies det at den personen hadde kreft fra før av.

Dødsraten utenfor Kina virker for øvrig å være vesentlig lavere enn i Kina. Tviler på at vi her i vesten har noe særlig å frykte rent helsemessig. Forskjellen hva gjelder både helse og miljø mellom et skittent Kina og et mer friskt Europa, er etter min mening stor.
I tillegg er det nok betydelig flere mennesker som er smittet enn døde, som ikke er med i disse statistikkene, som i så fall vil bety enda lavere dødsrate enn hva som tilsynelatende er tilfellet til nå.

Jeg tror forresten også at børsene vil korrigere opp etter hvert, forhåpentligvis om ikke altfor lang tid.

Med vennlig hilsen
Mr. Bull

6 Likes

Stikkord : WHO og Credibility

Dødsraten i Italia ligger rundt 5% av kjente tilfeller.

Edit: mente 2,5%.

5/200

1 Like

Ja det er nok lurt å differensiere hvem som faktisk dør av dette. Gamle og syke i all hovedsak. Grei liten detalj å ta med seg.
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

1 Like

Har man diabetes sier de da at du har over 7% sjanse for å dø av Korona.

Dødsraten utenfor Kina og Iran ( utelukket på grunn av usikre tall) basert på formelen: antall døde x100/ avsluttede tilfelle= 22x100/297%=7.4%
Siste 8 dagers utvikling:
3.6%,2,7%,3.6%,4,3%, 4,4%, 4.6%, 6.3%, 7.6%
Tallet vil være for høyt dersom antall asymptomatiske smittede ( som ikke registreres) er høyt.

1 Like

Det er det svakeste leddet som ryker først. Italia har allerede elendig økonomi. Tenk på konsekvensene hvis de må stenge Venezia, Milano, Roma m.fl.
Det var kraftige børsfall da Hellas vaklet. Italia er verdens 8de største økonomi.
Hvis de ryker spøker det også for EU

1 Like

Er du short i markedet eller? Snakk om å hausse frykt…

Nei, sitter ikke short men har en stor andel cash. Tror ikke jeg har noen effekt på markedet. Det er corona som styrer nå. Vi når ikke bunnen før frykten er maksimal. Basert på stemningen her inne er det langt igjen dit, trur eg :slight_smile:
Håper jeg tar feil, men vi har ikke hatt et skikkelig fall på veldig lenge. En pandemi er mer enn alvorlig nok

2 Likes

Vi har jo tross alt medier som i hele helga har påstått at dette ikke er noe værre enn vanlig influensa. Ikke løye at panikken kommer steg for steg. Noen tror jo tross alt at journalister er kunnskapsrike folk :joy::joy::joy:

7 Likes

Skandale hvordan myndighetene lurer folk til å være uforsiktige med denne “influensaen”. Ikke rart det sprer seg når det ikke blir tatt på alvor.

Appropo spre seg. Ser at Hong Kong har +7 i dag. De er wtter min mening i snart like store problemer som Japan.

Pressen er fyllt opp av folk som leste Pravda i studietiden. Der finner man mest svada og “gossip”. Jeg har plottet grafer selv, og selv om tallene ikke er til å stole på var det ganske tydelig allerede i forrige uke at det ville komme en blåmandag.

1 Like

20 nye sykehus forteller en annen fortelling enn at ‘er jo bare influensa’

1 Like

@Morti vi vet jo det. Hvilken influensa er det som slår 22% critically ill, såpass ille at en stor andel må ha mekanisk pustehjelp over 1 mnd. Det er jo bare tøv.

Cashet inn en betydelig gevinst i dag på halvparten av mine shorts. Går inn med dem igjen i morgen tidlig om utviklingen blir som jeg tror.

1 Like