Det eneste logiske her er at kinesere aldri får influensa, og at dette derfor kommer som ett sjokk på dem.
Er vel litt greit at man benytter seg av føre var prinsippet i sånne tilfeller da.
Trolig mindre farlig enn influensa:
Er det noe i dette? Slår influensaepidemier forskjellig ut i ulike deler av verden?
Det var ment som en spøk
De fleste forskere tror vel at asia og kina spesielt faktisk er opphavet til nye muterte influensavirus hvert år. Mener jeg å ha lest. Kanskje jeg har misforstått noe.
Jada, skjønte det når sier ‘‘aldri’’, men det jeg lurer på er om influensa slår ulikt ut i forskjellige deler av verden og i forskjellige folkegrupper.
På tross av hva en kan få inntrykk av i media, så finnes det faktisk et utfallsom mellom “mindre farlig enn influensa” og “Dette er neste svartedauden”…
Folk sier så mye rart. Med folk så mener jeg bl.a politikere og folk i høyere posisjoner som blir politisk styrt.
Det juges over en lav sko 24/7, om det meste, så jeg har slutta å høre på de.
Jeg ser heller hva de gjør.
Det som sies er at influensa er farligere.
Det som gjøres er bl.a å ekspressbygge sykehus, kutte all internett tilgang i hele landet, stoppe all flytrafikk og isolere tusenvis på cruiseskip og 50 millioner i byer.
Det er en mismatch mellom ord og handling.
«Bedre føre var» blir for tynt. Da kan man ikke si at influensa er farligere.
«Bedre føre var» betyr i beste fall «vi har ikke peiling…»
Enig og WHO har ikke deklarert “Global Emergency” uten grunn
Heller mot den der ja.
Men dødeligheten så langt (hvis du tror på tall som et oppgitt), tyder på at dette ikke er farligere enn influensa.
Hvordan kan du si det? Daglig dør 2,2 prosent av “confirmed cases”. Det er 34 ganger mer enn vanlig influensa i et typisk år, der 780 mill får den, og 500.000 dør.
Om dette sprer seg like mye som vanlig influensa, og 10% av verdens befolkning får det, så vil 17 millioner dø. Det er ikke svartedauen, men det er definitivt mer enn vanlig influensa.
Å ta for god fisk mye av den krisemaksimeringen som foregår på dette forumet er minst like naivt som å ta alt som sies av myndigheter for sant.
Å tvile er bra. Å lage katastrofe av noe som ser ut til å fungere på nivå av en sesonginfluensa er, ja, naivt.
Altså. Selv ikke under de groveste tilfeller av sykdommer i mitt snart 34 år lange liv har jeg sett tosifret antall millioner mennesker satt i karantene. Det er som tidligere nevnt noe som skurrer… Det er faktisk lov å gjøre seg opp en tankerekke, men å avfeie dette som krisemaksimering blir for dumt. Jeg tror Kina og WHO vet veldig mye mer enn de deler med media. Hadde dette vært på nivå med influensa så hadde de aldri stengt ned flere byer.
Ca 8000 tusen som er smittet og 180 som er døde.
Takk for deling, fint å få satt det litt i pespektiv.
Oppdaterte tall nå:
Smittede 9776
Døde 213
Friske 187
De 9776 skal ende opp som enten døde eller friske.
Så lenge det er flere døde enn friske er det ikke riktig å hevde at dødelighet er 2%.
Foreløpig er den over 50%.
Ser at noen stoler blindt på media og myndighetene, men så lenge antall døde er høyere enn antall friske må man være rimelig naiv for å tro på dem.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Dødsraten for influensa ligger normalt under 0,1% (8 av 8000) så Coronaviruset virker så langt å være langt mer dødlig enn influensa. Men dødsraen er heldigvis på vei ned . Men noen mild influensa er det ikke snakk om nei.
Nei, nå må du slutte! Dødeligheten er foreløpig på 2,2-2,3 prosent, og vil neppe bli så veldig mye høyere. Det er dramatisk, men ikke jordas undergang.