Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Med de siste dagers utvikling skal det vel mye til at dette ikke blir et globalt utbrudd. Tallene så langt er små sammenliknet med influensa, men sykdommen fremstår som meget smittsom etter at så mange har blitt smittet av én kvinne i en menighet i Sør-Korea (Med forbehold om at jeg ikke vet hva de driver med i den menigheten). Som Folkehelseinstituttet sier, er det nok bare et tidsspørsmål før vi har sykdommen også i Norge.

Det spørs om dette kan være den sorte svanen enkelte har snakket om etter en av tidenes lengste oppgangsperioder. Da skal det kanskje ikke mer til for å utløse stor uro på verdens børser?

Jeg er usikker på om det blir sykdommen i seg selv som tar flest liv, eller måten vi reagerer på den med panikk, stengte byer, fallende børser, mindre handel og dermed økt fattigdom med alt det innebærer.

3 Likes

Skal ikke mer til før børsen reagerer? Var jo det mest latterlig overkjøpte bull markedet på en evighet.

Full stopp i store deler av flere land er nok det som er største frykten tipper jeg. Om man tenker børs vertfall

1 Like

Etter mine beregninger er det ingen grunn til panikk, og jeg synes det er unødvendig å spre unødvendig frykt - som jeg har en opplevelse av at både media og visse mennesker dessverre får seg til å gjøre. Selv har jeg aldri vært en særlig stor tilhenger av verken overdrivelser eller underdrivelser, og håper i så måte å kunne tilføre en viss balanse og saklighet i diskusjon.

I skrivende stund ser jeg på følgende statistikk fra WHOs situasjonsrapport av COVID-19 24. februar 2020:
Kina = 77.262 smittede og 2.595 døde = 3,36 i dødsrate
Utenfor Kina = 2.069 smittede og 23 døde = 1,11 i dødsrate
Kina er nok av mange ulike årsaker vesentlig mer utsatt for den slags epidemier, enn den vestlige verden. Store deler av Kina er svært forurenset og har dårlig luftkvalitet. Kina er det landet i verden hvor det røykes aller mest. De siste årene har en eldrebølge feid innover Kina - landet står overfor dilemmaet om at det kan bli det første land i verden som får en aldrende befolkning før staten blir rik nok til å betale for den store økningen i etterspørselen etter sosiale tjenester, som eldrebølgen innebærer.
I Kina er det også mye fattigdom og manglende tilgang til viktige ressurser. Her råder markedsøkonomien i helsevesenet - sykdom eller skade kan innebære økonomisk katastrofe for den vanlige kineser. Landet har et helsevesen med lav tillit i befolkningen, eldrebølge, dårlig utbygd primærhelsetjeneste og tilsynelatende lite fokus på smittevern. Når det gjelder antibiotikabruk og antibiotikaresistens er det store utfordringer.

I mine øyne er Europa og Norge i betydelig bedre stand til å unngå store farer ved COVID-19.
For meg virker det også som at det på generelt grunnlag utvilsomt er mest farlig for dem som er gamle og/ eller svært syke og svake fra før av, men det samme kan vel også sies om vanlig influensa.
I tillegg mistenker jeg at det er betydelig flere mennesker som helt eller delvis er asymptomatisk smittet og ikke registreres, enn hva antallet er for avdøde som ikke blir registrert. Hvis den mistanken stemmer, vil jo dødsraten være enda lavere - kanskje til og med i nærheten av samme dødsrate som ved en vanlig influensa (0,2 %), og en vanlig influensa går en vel ikke og engster seg over i hverdagen.
Misforstå meg rett - jeg er glad vi lever i en tid og i et verdenssamfunn hvor det tas forholdsregler og der nye virus tas på alvor, men det er det jeg mener er unødvendig skremsel, både overdrivelser og underdrivelser, jeg ønsker å få bukt med.

Med andre ord tror jeg at COVID-19 ikke er fullt så farlig som mange skal ha det til, og i tillegg mener jeg de økonomiske konsekvensene ikke vil bli så altfor store.
Forhåpentligvis vil de helsemessige utfordringene bli forholdsvis små, og børsene korrigere opp igjen snart - i takt med stadig større innsikt i og kunnskap om dette nye viruset.

Ørjan Olsvik er professor i medisinsk mikrobiologi ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT- Norges arktiske universitet. Han sier blant annet følgende om viruset:
"For folk flest er ikke koronaviruset farlig. De som er døde var syke allerede. Korona er et vanlig virus som er mildere enn en vanlig influensa.
Problemet for folk flest er når myndigheter begynner å opptre hysterisk, da tar vi etter. For vi har alle lært lite, og glemmer fort at dette har vi vært gjennom mange ganger før uten de store farene."
Kilde: https://www.nrk.no/ytring/frykt-ikke-korona-1.14916528

Erik Bruce er sosialøkonom og sjefanalytiker i Nordea. Han sier blant annet følgende:
“Virusutbruddet vil gi et tilbakeslag i økonomisk aktivitet, men dersom man får kontroll på spredningen, vil penge- og finanspolitiske stimuli støtte økonomisk aktivitet og aksjemarkedene. Erfaringene fra det siste tiåret tilsier at man bør sitte stille i båten.”
Ifølge Finansavisen tror han at rekylen i den økonomiske aktiviteten kan bli nokså kraftig.
Kilde: https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/02/24/7500614/sjefanalytiker-i-nordea-fotavtrykket-pa-global-vekst-vil-bli-betydelig.

7 Likes

Harvard Professor Says 40-70% Of People Worldwide Will Be Infected With Covid-19.

:joy:

1 Like

Har vedkommende smitta nokon? 1? Heile flyet? Håper ikkje det. :biohazard::sweat_smile:

1 Like

Ikke vær så nervøs, Chi.
For det første kan jeg si meg enig i at COVID-19 foreløpig ikke virker å være helt under kontroll, men jeg mener samtidig du tar helt feil i at det er “fullstendig ute av kontroll”. Ordet “fullstendig” blir etter min mening et altfor sterkt ord i den sammenheng.
Vi har faktisk visse statistikker, dyktige mennesker og solide helseorganisasjoner å forholde oss til, og jeg tror vi vil få god kontroll på dette koronaviruset i løpet av nær fremtid.

For det andre tar du feil - jeg snakker ikke nødvendigvis om en rekyl, men det gjør sosialøkonom og sjefanalytiker i Nordea ved navn Erik Bruce.
Refererer til vedlagte kilde i mitt forrige innlegg.
Hva faktisk gjelder sannsynlighet for rekyl, tror du forresten jeg helst ville satt min lit til deg eller sjefanalytiker i Nordea? Jo, sistnevnte naturligvis, som ifølge Finansavisen tror rekylen i den økonomiske aktiviteten kan bli nokså kraftig.

7 Likes

Det er umulig å stoppe viruset nå, det finnes ikke verktøy for å spore alle de symptomfrie smittebærerne så dette er ikke engang et alternativ lengre.

Samtidig betyr dette at man heller ikke trenger å holde folk hjemme fra arbeid så de økonomiske konsekvensene trenger ikke bli så ille heller.

1 Like

Samfunnet kan gå som normalt da mener du?

Med noen tilpasninger er det ikke noen grunn til at alt skal stoppe opp nei.

Hvilken tilpasninger da? Tror du folk går på jobb nå f.eks i rammede deler av italia?

I Italia må de handle som om dette fortsatt kan håndteres selv om ekspertene der sikkert vet hva ståa er. Innen dette kommer til Norge er det klart at det eneste utfallet her er at dette går sin gang og blir ett av mange forkjølelses virus.

Eneste man kan gjøre er å praktisere generell smittevern og unngå unødvendig tett kontakt med andre når man er ute. Folk som er syke må holde seg hjemme som er standard råd ved alle smittsomme sykdommer. Vet ikke hvilke tiltak du ser for deg men noe mer enn dette kommer nok aldri til å settes igang her til lands i hvert fall.

Snodig hvordan et utvalg personer fråtser i dette nyhetsbildet. Ja. Det er ganske alvorlig, men nei. Verden går ikke under. Det ordner seg.

3 Likes

Ting som virker åpenbart for meg: bare noen få seriøse vestlige land kommer til å ta ekstreme karantinetiltak ved utbrudd.

Indonesia driter en lang marsj i det hele, og kan allerede ha flere utbrudd, samme med land som Hellas, Romania og Polen.
Viruset får brenne seg gjennom befolkningen, og vi er stadig nærmere et klart bilde av hvor farlig selve viruset er.

Det kjipe er vel at USA kommer til å gå ballistisk når det sprer seg uten kontroll der.
For en utrolig spennende tid vi går i møte.

Jeg har reservene klare, og skal sikre min økonomiske fremtid før høsten.

1 Like

Noen som har sagt at verden går under da ? Alle vet det ordner seg til slutt. Spørsmålet er hvor mye det vil påvirke markedene før det er over…

1 Like

Hvor har du dette fra? (høres veldig rasistisk ut )

Det er helt klart ja ? Når man så hvor fort det nådde italia og hvilken tiltak de har gjort der så er det naturlig å tenke at her blir det totalt annerledes ?

Det er for det meste udokumentert snakk fra venners venner i bl a disse landene.

Mange skoler har vært på turer i Lombardia, Italia og ingen blir testet. Romania/Hellas.
Indonesia tester heller “ingen” selv om japanere er blitt smittet etter turer på Bali, også udokumentert. Alle landene rundt har smittede…

Vet ikke hvilken rase grekere og rumenere er, eller hva dette har med rasisme å gjøre. Jeg bare nevner hva jeg plukker opp av indisier fra folk jeg kjenner som er på reise, og karneval i bl a Tyskland/Italia.

1 Like