Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Jeg er forøvrig godt investert på børsen, long. Har ingen skjulte motiver.

Edit: Kina nærmer seg normal aktivitet noen steder?

1 Like

Helt merkelig å dra frem det evinnelige rasisme kortet hver j gang. Har dere ikke noe annet å gjøre?
Nå må dere som tror at alle innbyggere rundt i verden er slike som oss her hjemme slutte å tro på julenissen.
Jeg bor i Asia og har med egne øyne sett hvordan folk med smitte ter seg. Familier med smitte spytter og gnir salejva på heis knapper for at friske folk skal bli syke.

2 Likes

Dett er umulig, for du kan ha Corona viruset uten at du vet det enda, og da tar man ikke slike forholdsregler;-)) Men smitter isteden alle andre.

Men futtene er i skrivende stund allerede i pluss, saa noen tror kanskje dette er over;-))

2 Likes

sykt!

Børsene faller sjelden loddrett uten pauser. Mange har strategien «kjøp på dipper». Det har fungert i 10 år siden 2009. Men før eller siden fortsetter det videre ned etter en dipp. Det er da det virkelige fallet kommer. Jeg tror det kan bli corona. Viruset blir umulig å stoppe før vi har vaksiner. Det er dyrt å stenge av by etter by verden rundt.
Mulig vi tar en pause tirsdag, men jeg tipper 10-20 % korreksjon. Så kommer den virkelige testen. Etter 10 år med QE og altfor lave renter er det mye gjeld der ute. Jeg vil ikke utelukke et nytt 2008 med fall på over 50%. Men foreløpig tipper jeg 10-20%, så får vi se.
Vi har allerede «inverted yield» igjen, som før 2008 og før dot.com i 2001

1 Like

Sjekk gjeldsberget til Kina :joy: smeller det der så blir det å sutte på tommelen for mange og enhver

Dagens vinner ble Cocrystal Pharma med en oppgang på 166,5 prosent.

Targeted Solutions for Viral Diseases

Novel antiviral therapeutics for the treatment of serious and/or chronic viral diseases including hepatitis C, influenza and norovirus.
https://www.cocrystalpharma.com/

3 Likes

Er ganske mye frem og tilbake med hva som faktisk er dødlighet osv. Tenker litt på Diamond Princess. Det var drøye 2700 på båten, 1/4 ble smittet og av de som er smittet er 0,58% døde.

Dette viruset virker jo å være veldig lite dødelig for de av oss som tilhører den friske befolkningen.
Er jeg helt på bærtur nå? Eller kommer dette til å gå helt fint?

3 Likes

Du er ikke på bærtur. Det kommer til å gå fint.

1 Like

Du er på bærtur. Og hvor er referansen på “at det er ganske mye frem og tilbake”. Om du leser artikkelen fra The Lancet 23 feb så er det definitivt ikke mye frem og tilbake. Av critically ill patients så er Covid værre enn MERS.

Diamond princess har 10 recovered og 4 døde. Fatalities blant closed cases er 4/14 = 29%

Det er vel en del eldre som reiser med cruiseskip. Men det er også en situasjon som vel preges av lite stress og en høy grad av restitusjon, kan tenkes å være gode forhold for immunsystemet om en bare unngår for stort alkoholkonsum og for mye natterangling. Jeg har ihvertfall inntrykk av at det generelt underkommuniseres hvor viktig stressreduksjon og restitusjon er for å unngå å bli syk og/eller i verste fall dø av smittsomme sykdommer. Hard fysisk trening i tillegg til full jobb er feks neppe noen god ide akkurat i det en epidemi sprer seg i nabolaget.

2 Likes

Vi hadde tastaturkrigere av rabiate apekatter under utbruddet av svineinfluensa og vi har nye nå igjen. Ta det de legger ut med en stor klype salt.

11 Likes

Dødelighet i Kina så langt: 2-4% i områdene tilknyttet episentrene, 0,7% i landet forøvrig. Skal åpenbart taes med en klype salt, men indikasjonen er en relativt lav dødelighet hvor antall uoppdagede smittede fører til en oppblåst høy dødelighet i blant annet Wuhan.

4 Likes

Det kommer nye tall når de har sjekket de som ikke kom på sykehuset og hadde bare mild reaksjon eller ingen som helst reaksjon på viruset.

Fasinerende å se hvor “sinte” enkelte blir når det påpekes at dette får konsekvenser, ganske store konsekvenser, noe vi jo allerede har sett resultatene av. Her skal de negative tas og status quo tviholdes på samma hva! Disse overfladiske non schalante er kanskje de som egentlig er mest livredde her?

3 Likes

Ser futtene stiger over heile fjøla på morran, da er det verste over tenker jeg. Dommedag avlyst

3 Likes

Det har aldri vært en dommedag. Kun en instinktiv reaksjon på det ukjente- frykt og usikkerhet. Norsk presse spår forøvrig opptur på Oslo Børs i dag.

2 Likes

Synes det er morsomt at alle er enten eller:

  1. Dette er den værste pandemien siden spanskesyken, samfunnet kollapser
  2. Dette er bare en ny mild influensa, lat som det ikke skjer så er det snart borte.

Kan det være noe midt imellom?

15 Likes

Do you feed a fever and starve a cold? Or is it the opposite? I can never remember. I never cared to. I thought it was just something people said when they didn’t know what else to say.Ruslan Medzhitov cares. He’s a distinguished professor of immunobiology at Yale. And in the journal Cell today, his team showed some dramatic benefits to starving a bacterial illness—but feeding a viral illness.

Hvis man først blir smittet av dette viruset og det etterhvert utvikler seg en pneumokokkinfeksjon slik det gjør hos mange eldre, kan det da være en fordel å få i seg en noe høyere andel fett eller feks innta en viss mengde mellomlange fettsyrer aka MCT ?

2 Likes