Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Hvis vi bruker 1% dødelighet som referanse og utbruddet ikke lar seg stanse (pandemi med f.eks 30% av befolkningen smittet) får vi da 0,3 x 5000000 x 0,01 = 15000 døde i Norge, mest pensjonister og kronisk syke. Både de selv og de etterlatte hadde nok ønsket at de fikk leve noen år lengre.

Dette regnestykket hadde du kanskje greid selv, blir av og til litt oppgitt av at folk benytter billig retorikk i stedet for tilgjengelig tallmateriale. Og dette på et forum der folk er forventet å kunne litt matematikk.

Sykdommen er langt verre enn influensa, men ikke verdens undergang.

5 Likes

Nå har vel FHI sagt at de opperer med opp mot 70% smittede i Norge og i underkant av 1% døde.

1 Like

Hvis viruset sprer seg mye og ting ser bra ut under fase 1, så tipper jeg hele greia blir kjørt ut rimelig kjapt.

Tror et Israelsk selskap hadde en tidsplan på nedi 90 dager for fase 1-3.

Mao, blir Korona-viruset et stort problem, så vil en vaksine komme på plass i løpet av rimelig kort tid. Da vil man hoppe bukk over et par regulatoriske hindre. Sjansen for at de kjører fase 2 og 3 seperat er vel rimelig far-fetched i det scenarioet. Evt så kan alle som vil bli med i de fasene :stuck_out_tongue:

1 Like

Tallene er pr. i dag lave og er jo på et mikroskopisk nivå i forhold til en real sesonginfluensa.

Fra WHO om sesonginfluensaen:
Illnesses range from mild to severe and even death. Hospitalization and death occur mainly among high risk groups. Worldwide, these annual epidemics are estimated to result in about 3 to 5 million cases of severe illness, and about 290 000 to 650 000 respiratory deaths.

Men det er så langt. Siden Corona virker å være en god del farligere og like smittsomt setter man inn drastiske tiltak som har store økonomiske konsekvenser. Hvis man skulle vinne kampen på relativt kort tid vil det jo vise seg å bli udramatisk både humanitært og økonomisk.
Selv om det fakstik er noen lyspunkter i tallene som presenteres så er det jo en ganske stor sannsynlighet for at dette kan eskalere til noe langt større enn det er i dag.
Da blir vil både de humanitære og økonomiske konsekvensene bli veldig store. Og i dag er det vel usikkerheten (og sannsynligheten) for om det skjer man ser resultatet av.

I løpet av helgen vil nok hysteriet roe seg.

Dette er fullstendig ufarlig for de aller, aller fleste.

Man opererer med dødsfallprosenter som er høyere enn influensa, men dette skyldes jo at det kun er de aller mest alvorlig syke som i det hele tatt blir registerert i statistikken.

De aller fleste som blir syke merker det knapt. Tipper Corona har vært i omløp i flere uker allerede.

Sa ikke WHO under pressekonferansen igår noe om at den ikke smittet like fort som influensa? Mener det var basert på noen tester i Chinan.

vi skal nok se at det er forskjell på teori/matematikk og praksis,da vi vil se en effekt av de tiltakene som blir gjordt for å begrense virusspredningen,-og så er nok helsevesenet og helsetilstanden generellt mer motstandsdyktig på et helt annet nivå her i vesten, enn “fattige” strøk i kina,der det kan spre seg raskt i tettbefolkede områder.

1 Like

Når man sammenligner dødsraten for Corona med vanlig influensa, tar man da med i beregningen at en stor del av befolkningen er vaksinert hver høst for årets influensa? Det er f.eks. ikke rart at mange gamle og syke dør av Corona når de ikke kan få vaksine slik de aller fleste i denne gruppen får ved vanlig influensa.

Bildet var delt av en kompis på Facebook så har ikke link til opphavet.

2 Likes

Vi håper selvfølgelig at tiltakene vil stanse dette, tiltak vi aldri gjør mot en vanlig influensasesong. Men en kan ikke først sammenligne det med hysteri for deretter å si at grunnen til at det går bra er de omfattende tiltakene.

Uten noen form for tiltak vil vi få langt høyere dødstall enn ved vanlig influensa, derfor er det ikke hysteri.

1 Like

Mener covid smitter MYE raskere enn influensa.

Viser til spørsmålene jeg stilte i forrige innlegg. Er høyere dødstall fordi Corona er farligere enn vanlig influensa, eller er det fordi før utbrudd av vanlig influensa så er en stor del av befolkningen vaksinert, spesielt gamle og syke? Dette forholdet kan også forklare hvorfor det ser ut som om Corona er mye mer smittsomt. Vanlig influensa vil jo utbre seg mye saktere når f.eks. 40% av folket er vaksinert.

Man har vist om viruset i 2 måneder, litt sent å forberede seg nå

5 Likes

Tenkte på dette, fra 3.10 og ut:

1 Like

for å si det slik,grunnen til at jeg er så positiv,er fordi da jeg først leste meldningen om at viruset hadde nådd India,slo dette meg som at “Nå går dette viralt!”…men det har ikke utspillt seg det scenarie jeg har engang sett for meg…og jo,selv om media er flinke til tider å opplyse oss om situasjonen,-er de også tildels med på å rive litt i hysteriet,-de tjener nok gode penger nå i medieverden,de har endelig noe å skrive om :sweat_smile:

1 Like

https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---27-february-2020

Transcript fra pressekonferansen. Fra 3:11 er vel følgende:
The epidemics in the Islamic Republic of Iran, Italy and the Republic of Korea demonstrate what this virus is capable of.

But this virus is not influenza. With the right measures, it can be contained.

That is one of the key messages from China. The evidence we have is that there does not appear to be widespread community transmission.

In Guangdong, scientists tested more than 320,000 samples from the community and only 0.14% were positive for COVID-19.

That suggests that containment is possible.

Indeed, there are many countries that have done exactly that.

There are several countries that have not reported a case for more than two weeks: Belgium, Cambodia, India, Nepal, Philippines, the Russian Federation, Sri Lanka and Viet Nam.

Each of these countries is different. And each shows that aggressive, early measures can prevent transmission before the virus gets a foothold.

3 Likes

Min take: Det er høyere dødsfall fordi det bare er de aller mest syke som er blitt fanget opp i statistikken. Det er sikkert hundretusenvis som er/har vært smittet uten at de engang har visst om det.

1 Like

Det er samme studie som refereres til her

Basert på Kina tall frem til 11. februar, en av tingene som påpekes er at røyking er mye mer vanlig blant menn enn kvinner i Kina noe som kan forklare den store forskjellen i dødelighet.

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

1 Like

Det er ikke sikkert Corona er mye farligere enn vanlig influensa. En del farligere er den nok siden en del yngre mennesker også får kritisk sykdom eller dør, noe som er svært sjelden ved sesonginfluensa.

Poenget er ikke hvilken sykdom som er farligst siden vi hvert år kan vaksinere alle eldre og de i risikogrupper mot influensa. Vi har ingen måte å beskytte oss på mot corona, derfor er det en farlig situasjon for de i risikogruppene.

Om vi ikke kunne vaksinere mot influensa hadde svært mange omkommet hvert år så svaret på spørsmålet ditt er at kanskje er ikke corona mye farligere enn influensa uten vaksine, men det er ikke relevant i dagens situasjon.

Med en gjennomsnittslevealder på litt over 80 år får jeg det med litt enkel hovedregning til at rundt 1,2% av befolkningen dør i år. Altså ca. 65.000. Mange av de 15.000 du kommer frem til ville nok vært i den gruppen allerede.
Så med utgangspunkt i dine tall kan vi anta en ekstra dødelighet på kanskje 15% i 2020.

• Jeg tror det blir mye mindre.

Helt enig, selvfølgelig, i at det er trist og jævlig for de det går ut over (jeg har selv foreldre i risikogruppen), men jeg synes ikke dette gir grunn til full panikk.

3 Likes