Man kommer langt med noen chill pills.
Dagbladet kjørte nettopp livesending med en doomsday prepper, så de prøver virkelig alt de kan å selge tidenes viruskatastrofe for øyeblikket. Men zoom ut, slapp av. Det er ikke så ille.
Man kommer langt med noen chill pills.
Dagbladet kjørte nettopp livesending med en doomsday prepper, så de prøver virkelig alt de kan å selge tidenes viruskatastrofe for øyeblikket. Men zoom ut, slapp av. Det er ikke så ille.
Du tror ikke på helsemyndighetene som spår opp til 75% smitte i Norge?
Det er ved null smittevern og tiltak vel?
Lite sannsynlig:)
Er ikke Folkehelseinstituttet å regne som helsemyndighetene da?
Du får sjekke ut Debatten på NRK fra igår. 70% er worst case scenarioet.
Personen har vært på reise i Nord-Italia og er nå på hjemmeisolasjon i boigen sin i Bergen.
Stikkordet er vel som du skriver:
Opp til
"Viruset var per 27. februar registrert i 17 europeiske land. I Norge er så langt fire bekreftet smittet.
I Norge planlegger helsemyndighetene for at så mange som 25 prosent av befolkningen kan bli smittet. Tiltak som vurderes er å redusere bruken av offentlig transport, omdisponere helsepersonell og holde skoler og barnehager stengt."
Sammenlignet med Kina så er helsa til en norsk 80-åring ganske ulik den hos en kineser som knapt har pustet inn noe annet enn tjukk eksoståke i hele sitt voksne liv, og kanskje i tillegg røyker. Og at de ser for seg 25% smittede her er ganske langt unna 75%.
Men krisemaksimering funker. Det ser vi jo på børsen og på forsidene av VG og Dagbladet.
Jeg skjønner lite.
Man tror ting skal være annerledes her enn i landene viruset har kommet lengre. Er det norsk naivitet På sitt beste igjen…?
FHI sier jo «aggressive metoder» kan bli brukt. Javel, hva har skjedd i andre land? Avsperringer og karantene.
Spurte en nå om X har handlet litt mat?
«Har ikke fulgt så nøye med, hvorfor skal jeg det? Er det ikke som en influensa da?»
En voksen person med barn der altså. Hvorfor ikke handle det du spiser, og spise det du handler, er bare gange det opp med x dager når man drar i butikken? Hvorfor utsette seg for noe som er mer enn kanskje ille? Svaret er at man ikke gidder. Rimelig spesielt.
Skulle ønske jeg var korttenkt.
Hadde alle vært “ansvarlige” som du sier og handlet mat for X dager ekstra, så hadde det faktisk blitt helt tomt i butikkene
Man må huske at det er stor forskjell på det som kommer til å skje i Norge og det Kina og Italia har gjort der målet var å stoppe viruset i krybben. Karantener av store omfang er ikke hensiktsmessig når viruset allerede er spredt.
Ujustert er dødsraten 3,4% i følge https://www.worldometers.info/coronavirus/
Justert for mange ting, bl.a. at flere er smittet enn testet:
2% i følge WHO. https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses
7 nye i Sveits, 11 i Tyskland spørsmålet nå er om viruset får fotfeste i flere land i Europa utenom Italia
Jo dette er virkelig relevant! Dersom den tilsynelatende høye dødsraten for Corona kun skyldes at man ikke har vaksine, i forhold til vanlig influensa, så trenger ikke alle de i som normalt ikke vaksinerer seg bekymre seg mer for Corona enn det de gjør for vanlig influensa. Dermed er en god del av panikken ubegrunnet.
Jeg vil virkelig håpe ingen friske unge mennesker bekymrer seg på egne vegne her, problemstillingen dreier seg vel om samfunnet som helhet samt at de fleste mennesker under 50 har foreldre eller andre de bryr seg om i denne aldersgruppen.
Det er ikke relevant at influensa hadde vært en farlig sykdom hvis vi ikke kunne vaksinere all den tid vi faktisk har mulighet for å vaksinere.
Er ikke grunnlaget for de ekstreme tiltakene for å hindre spredning nettopp det at man frykter høyere dødsrate blant “friske unge mennesker”? Det er jo dette som før børsene til å kollapse .
Faren min har kols. Dattera mi har astma. Jeg har hjerteoperert, røyker og har fått influensa 4 ganger siste 10 år. Så jeg er bekymret. Spesielt dattera mi som både fortsatt har falsk krypp i en alder av 8 år og astma. Faren min har allerede ligget innlagt på sykehus i ukesvis med respirator pga kols, men er hjemme nå.
Så jo jeg er jo bekymret for at de skal bli alvorlig syke. Om enn ikke så veldig stor sjanse for at de dør kanskje. Særlig siden vi bor 5 minutter fra sykehuset.
Si gjerne noe beroligende de som kan noe om det
Folk bor og lever tettere i andre land enn Norge. Det er andre temperaturer i andre land. Luftkvaliteten er annerledes i andre land. Levestandarden er ulik i forskjellige land. Folk har også mange ulike rutiner. Mange variabler her. Selvfølgelig vil viruset få en helt annen spredning her enn i Kina eller Iran. Du kan ikke copypaste resultater fra Wuhan og forvente at resten av verden er lik.
Temperatur og sesong for vanlig influensa trekker jo NED for Norge. Viruset smitter ikke i 30 grader, smitter i 20 grader som i Wuhan, men smitter mye lettere i Norge ved 5 grader.