Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

For å si det litt kynisk:Tror du panikken i markedene er fordi de frykter at flere 80 åringer skal dø?

Panikken blant deler av den jevne befolkning er vel fordi mange frykter at dette er mer dødelig enn vanlig influensa, uavhengig av vaksine.
Hadde folk ment at de ikke har større fare for død eller få alvorlig sykdom enn ved vanlig influensa, så hadde man reist som før. Da hadde f.eks… flyaksjene ikke falt så mye som nå.
At myndigheter bruker isolasjon av smittede, er jo fordi de er usikre på hvor farlig Corona er.

44% recovered, stigende fra under 40% i går.

Coronavirus Cases:

83,907

Recovered:

36,872

https://www.worldometers.info/coronavirus/

6 Likes

Gammelt folk ? Regner med mannskapet og har vært eksponert så er nok ikke bare pensjonister.

Mer enn 20 vaksiner i utvikling

Mer enn 20 vaksiner er under utvikling globalt. De første resultatene er ventet innen noen uker, sier WHO-direktør Tedros Adhanom Ghebreyesu på en pressekonferanse fredag.

3 Likes

Interessant sak i Aftenposten om Moderna med flere som har sendt i en koronavaksine for testing. Flere følger på.

Resultater på hva da? om det er trygt for mennesker?

Dette ble snakket om på pressekonferansen til trump, den vaksinen er klar om 12-18 måneder hvis alt går bra.

Jeg tror absolutt at den økonomiske nedturen er drevet av friske menneskers tunnellsyn ja, sammen med myndighetspålagte begrensninger.

Jeg prøver hele tiden å svare på du sier, men i neste innlegg snakker du om noe annet. Veldig slitsomt i lengden. Det jeg svarte på var ditt innlegg:

Er ikke grunnlaget for de ekstreme tiltakene for å hindre spredning nettopp det at man frykter høyere dødsrate blant “friske unge mennesker”

Myndighetene oppretter ikke tiltak med hensynet til unge mennesker som grunnlag. Videre har vi det faktum at unge mennesker er unødvendig redde nå, men dette er to forskjellige saker.

Om tiltakene skulle ha til hensikt å dempe økonomisk nedgang virker de mot sin hensikt, Kina har vel vært nedstengt på en slik måte at det har vært svært skadelig for økonomien. Tiltakene har humanitært grunnlag og ikke økonomisk slik jeg oppfatter det.

Jerusalem Post skriver torsdag at forskere fra Israel er nær å ha utviklet den første vaksinen mot koronaviruset. Hvis alt går etter planen, hevder Israels forskning- og teknologiminister, kan vaksinen være klar om få uker, og tilgjengelig for samfunnet innen 90 dager.

Det skjer i alle fall mye nå, og for den eller de som lykkes blir det stor kake.

Publisert i Wall Street Journal på Mandag. Og postet her like etterpå selvfølgelig :wink:

1 Like

Nei. Global Risk er very high står det, det er på ingen måte “med andre ord pandemi”

4 Likes

Jeg har vel forsøkt å skrive om det samme poenget hele tiden.
Det kan dog hende at tiltakene hadde blitt noenlunde de samme, selv om myndighetene innså at det var kun risikogruppen av gamle og syke som ble alvorlig rammet av Corona, siden de ikke kan få vaksine. Der kan det dermed hende at jeg var litt for rask…
Det viktigste poenget mitt er uansett at tar man med vaksinering/ ikke vaksinering i statistikkene, så kan det godt være at Corona ikke er mer smittsomt eller farlig enn vanlig influensa.

Dette har jeg tenkt hver bidige gang påstanden kommer opp, men ikke orket å kommentere. I snitt er det rundt 2,5 reisende per ansatt på et cruise, så snittalderen ombord er langt fra «pensjonist-pluss».

1 Like

Kommer nok en “vaksine” fra Big Pharma i løpet av kort tid, som myndigheter verden over bruker utallige milliarder på.

Og så vips er hele greia over, for aldri å blir hørt om igjen.

1 Like

Nei det er ikke rart fordi WHO gikk ut å sa for noen dager siden at de har gått vekk fra å kalle det pandemi…revidert på passelig tid?

3 Likes

Men hvem er det på skipet som blir syke tror du?

Det unge mannskapet eller de gamle pensjonistene som er på tur?

Hjelper ikke det. Ingenting med dette passer inn under definisjonen pandemi, ikke i nærheten heller

Alle eksperter sier at det allerede er en pandemi, men ok la oss høre på en random dude på tekinvestor

1 Like

Alle blir syke - eller rettere sagt i alle aldersgrupper. Det er dessverre dog slik at dødeligheten er høyere jo eldre du er.