Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Etter tre måneder med utbrudd i Kina, er 0,06 promille av kinesere smittet. Dette av en sykdom som er betraktelig mer smittsom enn influensa.

Om 60-80% av oss skal bli smittet, må noe helt drastisk skje.
La oss hypotetisk si at det er flere millioner smittede, som smittsomheten skulle tilsi, (influensa smitter jo titalls millioner i løpet av vintersesongen, bare i USA?) hvordan ser da dødeligheten ut?

Tror dette vil bli omtalt som når vi ødela fiatsystemet over en “bagatell”.

1 Like

To ukers karantene før smitten kom, for hvem?

Alle reisende fra områder med smitte.

Kaisovski, vestlige land kan ikke innføre drastiske tiltak som i Kina

Jeg tror nok også at mange i befolkningen er smittet, det ble for eksempel uttalt i forbindelse med avlysing av kollenfesten at de regnet med at en del av de som hadde reist dit er smittet.

Dette betyr, som noen av oss vil frem til, at det er mørketall angående folk som ikke blir sykere enn at de tror det er en normal forkjølelse. Det er ikke slik at alle er helt friske og så smeller det på dag 12. Inkubasjonstiden er varierende, men for noen så lav som et par dager.

Det vil da si at med ditt estimat på tusenvis av smittede (sannsynligvis lenge før noen kom fra Italia) blir CFR mye lavere.

Enig? Håper du er enig, du sa selv at tusenvis sannsynligvis er smittet.

Ja, jeg er enig i teorien og håper du har rett.
Alle liv har verdi. Vi har ingen å miste.
Om noe uker vet vi mye mer.
Mitt håp er å utsette smitten lengst mulig, til den har mutert til en mildere versjon.
Det skjer for de fleste virus.

Hvis det er riktig som Dr. Campbell tror, at 60-80% blir smittet (si 70%) og CFR=2%, så betyr det 77.000 døde i Norge

Jeg postet en link om det tidligere i tråden. Jeg mener å huske at gjennomsnittsalderen ( eller var det medianen) for de vanligste sykdomsgruppene, grå stær, grønn stær og makuladegenerasjon lå rundt 75 år.
Nå var det netthinneseksjonen som i første rekke ble affisert.
Der er pasientene i gruppen makuladegenerasjon, men også en del yngre pasienter med andre netthinnelidelser.

1 Like

Det er jeg helt enig i, vi som har godt immunforsvar skal ta hensyn til de som sannsynligvis ikke tåler denne sykdommen. Det jeg reagerer på er misbruk av datagrunnlaget, eller at det blir brukt statistikk som er åpenbart feil fordi man ikke har kapasitet til å finne de med milde symptomer.

Tallene i Italia ser svært ille ut, men det virker som om noen ikke vil innse at det i de rammede områdene allerede er svært utbredt spredning uten at disse blir fanget opp i statistikken. Du kan sitte hjemme med alle symptomene og egentlig “vite” at du har Covid-19, men du kommer ikke i noen statistikk før du har en faktisk prøve som viser det.

Jeg vet ikke om dette er riktig, Men jeg har hørt at det farligste ved corona er at den legger veien åpen for andre virus og bakterier ned til lungene. Derfor kan det være dødelig f.eks å få sesonginfluensa samtidig med corona. Jeg vil derfor råde alle til å ta vaksine mot influensa, straks !
Det er mulig flere nordmenn enn italienere er vaksinert.

Den beste statistikken jeg kan finne er fra JIDEA, Imperial College, som angir fra 0.5- 4% med mest sannsynlig rundt 1%.
Den er jo fra 4 februar og litt gammel, men jeg har ikke funnet noen annen med bedre argumentasjon.
Nå er 1% et skremmende høyt tall, synes jeg, dersom en stor del av befolkningen smittes. Imperial college tippet på 60 %.
Det gir rundt 30 000 døde i Norge-

2 Likes

Det som er litt synd er at jo flere som blir smittet i et område jo mer overbelastet blir helsevesenet der noe som typisk gir høyere dødelighet. Wuhan har hatt mye høyere dødelighet enn resten av Kina. Det er nok noe av det samme vi ser i Italia nå også.

2 Likes

Noen av oss blir nok smittet. Jeg håper den/de som blir det kan skrive daglige rapporter her om hvordan de har det.

1 Like

Snakker du om 1% er vi straks mer på nett enn de som bare henviser til at WHO sier 3,4%. Jeg vet ikke hvorfor WHO finner på å si noe slikt når de vet at kun positive prøver er med i tallgrunnlaget samtidig som de vet at i de verst rammede landene er det nesten bare de som havner på sykehus som blir testet.

Jeg tror at Sør-Korea gir den beste pekepinnen, og her kan også tallet bare gå ned (Antall døde er nok nesten 100% korrekt, antall faktiske tilfeller er også der høyere enn det som er registrert),

Hvor mange dør i Norge årlig?

Hvor stor merdødlighet skaper viruset? Vil det ikke være nærliggende å tro at mange av de som dør av viruset uansett ville dødd av andre årsaker i samme tidsperiode?

3 Likes

Korrekt.

En annen måte å se dette på som underbygger påstanden er følgende resonnement:

Den siste uka har ca 50 nordmenn (~20 reisefølger) kommet hjem fra Italia med smitte. Vi sier for enkelthetsskyld at de ble smittet for to uker siden. På det tidspunktet var det offisielle tallet på smittede i Italia ca 200. Hvor uflaks skal ma ha om 20 norske reisefølger skal bli smittet av 200 italienere.

5 Likes

Det dør ca 40 000 personer i Norge hvert år.
Men hvor mange av de 30 000 eventuelt døde av viruset som likevel ville dø kan jeg ikke svare på.

Bare diskusjon om smitte og dødlighet her.

Jeg lurer mer på hvor lenge tror vi børsene vil være volatile? Jeg tipper til den globale smitten har peaket eller produksjon og transport øker igjen.

Når er hysteriet i peak? Jeg tror det er når/hvis usa setter inn kinatiltak.

Hvor mange selskap vil få problemer med å betjene gjeld? Nas er nevnt, men det er mange med gjeld der ute.

Vil det komme redningspakker?
Inntreffer kinatiltak i usa vil nok Trump få kongressen til å bevilge redningspakker.

Er oljeprisen idag en kanarifugl i kullgruven?
Verste fall siden 2009.

4 Likes

Jeg tror ikke USA har evne til å sette inn Kinatiltak, dertil kreves et diktatur.
Men begrensende tiltak kan de gjennomføre.
Jeg tror frykten vil peake når dødstallene stiger for alvor i USA, kanskje om tre til fire uker.
Men samfunnet kan vel tåle at 1% av oss faller bort, særlig når det gjelder eldre og syke.
Faktisk kan økonomien blomstre når pensjonsforpliktelsene og sykehusutgiftene reduseres og den yngre generasjon får hånd om arven.
Men får dem som dør tidligere en de behøvde er det en tragedie.
Og det er en tragedie for barn og barnebarn som mister sine kjære.

1 Like

I går fortalte mine foreldre at de har bestillt cruise i mai (sikkert billig). Begge er godt over 70 og særlig far har dårlig helse. Ut og inn av sykehus de siste to årene.
Jeg sa at han er jo midt i risikogruppen. Hans svar: ja og får jeg corona, så var det sånn det ble. Han vet veldig godt at han ikke lever evig, han har også sett hvordan det kan være å dø på et sykehjem.

3 Likes

Hva skjer med Diamond Princess? Står oppført med 6 døde, og har gjort det en stund nå.
Er de fortsatt i karantene ombord?

Det er nettopp denne logikken de to japanske studiene som jeg lenker til over bla. bruker. Men ganske mye mer matematisk innfløkt da.

De bruker antallet eksportert smittede og sammenstiller det med hvor mange som totalt reiste fra Wuhan, for å si noe om hvor mange som var smittet i Wuhan. Antall flyreiser er veldig store og prsise datasett. Det kan kanskje høres litt jalla ut, men er en etablert metode i epidemiologi.

1 Like