Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Alle er utskrevet til sine hjemland og jeg tror desverre at oversikten er tapt.
Det døde en australier for et par dager siden. Han kom fra skipet , men ble ikke registrert som død derfra.

3 Likes

Det var dem med grå og grønn stær jeg tenkte på. Eldre i den aldersgruppen som topper statistikken over de som dør.

En i USA døde vel i dag.

Markedet er i alle fall enige med meg om at dette blir brutalt. USA er ned 4% nå.

Om CFR er 2 eller 3% spiller liten rolle for 1,5 mill nordmenn som har svekket motstand. Deres sjanse er kanskje 5-10% og det er ingenting man kan gjøre.
Børsene skal langt ned, trur eg.

Vi er nå snart 20% under ATH (2018). Jeg tipper 20-30% til.

Svinger raskt (3,5% nå) men olje ned 10%

2 Likes

Den smittede legen jobbet på netthinneseksjonen, der var det ingen pasienter med grå eller grønn stær.

Da får vi håpe det går bedre enn det jeg frykter. Men å miste netthinnen, er jo alvorlig nok i seg selv.
Italia bekymrer meg…

Da tar jeg det for gitt at du mente å skrive «…dersom de blir smittet» på slutten

Og vel, om 5% eller 10% av de svakeste 1,5 mill i Norge som blir smittet, dør, så tilsvarer jo det en CFR på 1,4% eller 2,8% :wink:

Enig Polygon, men det er ille for de det gjelder (1,5 mill).

Lederen i Finansavisen i morgen :
« Men aksjekursene faller over hele verden, og spørsmålet vi får, er om ikke bunnen er nær snart. Det er det nesten umulig å svare på. Det eneste vi kan si, er at verdien på (de fleste) selskaper faller fordi det ikke er mulig å se slutten på corona­krisen.
Aksjekursene forteller oss hvem som må ta de første tapene. Eierne. Og de får ikke verdiene igjen før coronaviruset er under kontroll. Det er dessverre ikke på denne siden av sommerferien.«

Videre, om børsen :
« Smittetallene den neste uken vil være avgjørende, sier han.

– Det har i USA vært få registrerte tilfeller, men også lite testing. Jeg tipper det blir gjort 100.000 tester neste uke og at det vil bli registrert 10.000 tilfeller. Det er vanskelig å si hva markedet har tatt høyde for, men det er noe med å se døden i hvitøyet, så å si.»

Dersom det blir en full pandemi (som det selvfølgelig blir), så vil antall smittede peake om litt over to måneder, altså i midten av mai. Død og evt. kaos et par uker etter. Og så er det mest sannsynlig over.

Nå er vi egentlig på spekulasjonstråden, men jeg tror markedet allerede nå har priset inn full pandemi og ganske mye død og kaos. Om et par uker, så har vi sannsynligvis mye mer kunnskap om hvor mye død og kaos det blir om to måneder. Og det kan være mindre enn man nå frykter. Og man vil i hvert fall bli sikrere, slik at risikoen vil bli redusert. Jeg hadde i hvert fall ikke turt å kjøpe tungt gearede bjørner nå.

5 Likes

Ja, det er bra å være optimist. Men på børs kan det bli dyrt.
Jeg tror ikke markedet innser hvor alvorlig dette blir.

Jeg redigerte over,- det kan bli 10.000 i USA neste uke. (Finansavisen)

Mine bjørner er 2x, men jeg føler jeg «tjener» vel så mye på å ha solgt alt av indekser for å sitte med cash til det har rast fra seg. Jeg skjønte hvor det bar da smitten økte utenfor Kina.

1 Like

Mulig ikke jeg henger helt med, men hvorfor gjøres det så få tester i USA? Om de har supersmittere som går rundt med den helsepolitikken de har er det jo ingen vei tilbake.

Sykdom i USA er big business. Man kan jo lure på om noen ønsker,.,.,.
De som blir syke er gjerne eldre, og mange av dem er velstående. Da står det ikke på penger hvis noen kan tilby hjelp.
Om du var 70 år og milliardær, hvor mye ville du betalt for å overleve ?

For en nordmann er det vanskelig å skjønne hvor dysfunksjonelt det amerikanske helsevesenet er.

3 Likes

US ville ikke kjøpe tester fra utlandet til å begynne med, de lagde sine egne som ikke virket.
Nå rullerer de ut tester som virker-

https://eu.usatoday.com/story/news/nation/2020/03/03/coronavirus-flawed-cdc-testing-kits-slowed-us-results/4930932002/
Trump har jo sparket de fleste forskere i sin administrasjon, så det er ikke så rart at de tryner i blant.

At epidemien vil eskalere i US de neste par uker er ganske sikkert,
Og at det vil øke frykten og derved svekke markedet er har en sannsynlighet nær 1.
Men blir det bunnen??

1 Like

Dette kommer ikke til å ende bra for Donald. Det må jo være et enormt mørketall der borte. Hvordan skal de klare å stoppe dette nå om det har gått så lang tid uten testing?

Det trenger de neppe heller. Finnes mange byer i Kina med flere smittede enn hele Norge hvor aktiviteten er som normalt ca. Uten at det har økt smittetallene noe særlig der.

Burde vi ikke se kollaps ala Wuhan/Italia der?

1 Like

Tull og tøys. Kan dere som vil spre feilinformasjon redusere hyppigheten på poster, OM ikke annet.

3 Likes

Folk i skauen.

Idioter

1 Like