1500 testede i USA. Etter hvert som smittegraden eskalerer vil myndighetene få mer og mer tyn.
Det gir en prematur dødsrisiko på ca 6 %, Trump må skynde på med testingen for å få den godt under 1%
Eller vil han henvise til de utallige symptomfrie.
Det er jo fordelen med at vi f.eks. i Norge har såpass god kontroll på de smittede.
Over hundre smittede og ikke en eneste har annet enn en forkjølelse og knapt det. Gud vet hvor mange titusener av tilfeller som har gått under radaren og dermed ikke blitt fanget opp av statistikken.
Jeg vet ikke hvor god kontroll vi har når noen av de karatenerte går på Supern og Sats og andre på konsert.
Folk skjønner ikke at det tar tid å utvikle symptomer. De skjønner ikke at det tar ca 28 dager eller deromkring for gamle smittede å dø og først må de unge skituristene smitte eldre folk. Nei for det er jo kjempekomplisert. Må nesten være NASA astronaut for å skjønne slikt
Tok vel ikke mange dagene før dødsfallene startet i Italia? Smitten der er vel ikke 28 dager gammel engang?
Samlet utenfor Kina:
Det som betyr mest for børsen er selvsagt USA:
Jeg ser ingen tegn på at dette er i ferd med å blåse over i løpet av de neste dagene. Vi er ikke i nærheten av noen panikkmodus enda. Ingen garanti for at vi kommer dit, men jeg syntes ting trender mot at det skal bli vesentlig verre før det blir bedre.
Nytt cruiseskip Grand Princess i USA. 21 av 46 som ble testet er smittet.
3500 ombord. Lock down.
Son of nursing home resident with coronavirus describes fight to get mother tested
From CNN’s Andy Rose
Amir Medawar CNN
A nursing home resident in Kirkland, Washington, is now hospitalized with coronavirus after repeatedly being discouraged from going to the emergency room, according to the patient’s son.
Amir Medawar told CNN’s Anderson Cooper this afternoon that he started trying to get mother Odette to the hospital on Sunday when he heard her sounding ill over the phone.
“The afternoon nurse called me back and said everything is fine,” Medawar said. “[The nurse said Odette] tested negative for the pneumonia, and that there’s no reason for her to go to the hospital.” Medawar says he tried again to arrange for an ambulance, but “I was told several times that if they send her there, the hospital will just turn around and send her right back.”
Medawar says he called the EvergreenHealth hospital in Kirkland several times, and a nurse there encouraged him to bring his mother to the ER, reserving a room for her. She finally was transported from Life Care Center early Monday morning, according to Medawar. His mother’s coronavirus test was positive, but Medawar says her symptoms are mild, and she is expected to be fine.
Life Care Centers of America has not responded directly to multiple requests from CNN to address to the concerns of family members. In a written statement released Thursday, company President Beecher Hunter said, “Our clinical team is making personal, one-on-one telephone calls with family members to share information about loved ones and respond to questions.”
Watch the full interview on Full Circle here.
Og denne
1 hr 46 min ago
CDC says older adults should “stay at home as much as possible” due to coronavirus
From CNN Health’s Elizabeth Cohen and John Bonifield
Amid a coronavirus outbreak in the United States, the US Centers for Disease Control and Prevention posted new guidance on its website, encouraging older people and people with severe chronic medical conditions to “stay at home as much as possible.”
This advice is on a CDC website that was posted Thursday.
The CDC says early data suggests older people and people who have severe chronic medical conditions like heart, lung, or kidney disease are at higher risk for more serious illness from the novel. coronavirus. The CDC says older people are twice as likely to become seriously ill if they become infected with the virus.
Some context: This advice from the CDC comes as two top infectious disease experts with ties to the federal government have advised people over 60 and those with underlying health problems to strongly consider avoiding activities that involve large crowds, such as traveling by airplane, going to movie theaters, attending family events, shopping at crowded malls, and going to religious services.
A Trump administration official tells CNN that the US Department of Health and Human Services “is in the process of doing targeted outreach to the elderly community and those that have serious underlying health conditions.”
@sparkonge, var det du som etterlyste info om asymtomatiske symtomer?
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30134-1/fulltext
Dette er jeg enig i.
USA har vært for treige på ballen her når det gjelder testing. Når det er sagt så er det for de flest land mye vanskeligere å teste siden de fleste tilfellene i Sør-Korea er knyttet til en religiøs gruppe der (der medlemmene fikk beskjed om å møte opp selv om de var syke).
Det høye dødstallet i Italia bekymrer, trolig skyldes det store mørketall, det har vi også sett i antallet eksporterte tilfeller fra Italia som er svært høyt. Det stiller også spørsmål ved hvor godt det Europeiske helsevesenet klarer å takle et stort antall pasienter. Det er trolig en kombinasjon av at helsevesenet der mangler kapasitet / ekspertise og at det er store mørketall. Europa har også utfordring knyttet til bevegelsesfrihet innen schengen området.
For en idiotisk uttalelse. Tenker Musk er livredd nå jeg. Er jo veldig klart at dette utgjør en kjempefare for Tesla.
For meg er det helt tydelig at USA ikke akkurat har vært på ballen med tanke på få fart på testinga, og at det har noe med trump, økonomien og det kommende valget? Eller har jeg gått glipp av noe som skulle tilsi at de ikke har hadd mulighet til teste mange flere?