Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Har budd med ein lege i 3 veker no. Ein ting er sikkert, mange folk har ikkje gjordt ein god jobb med å handtere Norge + Corona.

Resursmangel (aka nokon som jobber med problemstillinga) høyres for meg ut som hovudproblemet. Her burde politikarane (?) ha vert på bana tidlegare.

2 Likes

Hvor ofte vil du bli «sjekket ut» av saken?
Tenker du at vi ha nok test-kapasitet til å sjekke hele befolkningen hver dag? Eller uke?? Eller måned???
Dette høres for meg ut som ønsketenkning.

Derimot vil jeg foreslå gratis bompengepasseringer og «fri parkering» i bl.a. Oslo og andre byer. så vi slipper overfylte offentlige transportmidler til dette er over.

Det ville selvfølgelig skapt mer CO2 og svevestøv… MDG på banen!?

MEN det ville redusert avstand mellom mennesker på buss, T-bane, trikk og tog.
det er et viktig smittevernprinsipp!

Dillution is the solution to pollution

3 Likes

Der kom reiserådet mot å reise til Tyrol… fra UD. På tide.
00:28Ingrid Hovda Storaas

FRARÅDER REISER TIL TIROL I ØSTERRIKE

Utenriksdepartementet (UD) fraråder nå nordmenn å reise til Tirol i Østerrike dersom det ikke er strengt nødvendig.

– Det har i løpet av de siste dagene vært en stor smittespredning av koronavirus i Tirol i Østerrike og det er høy risiko for videre økning i antall smittede, spesielt grunnet den geografiske nærheten til nord-Italia, skriver de på regjeringens hjemmesider.

1 Like

Vi vet ærlig talt ikke om Norge har gjort en elendig jobb foreløpig. Den smittebølgen som kom nå er nok hovedsaklig familien og kolleger til de utenlandsreisende. Det er nok den neste smittebølgen som er mest interessant.

Selvfølgelig har det skjedd feil, men man kan ikke se konsekvensene av det på smittetallet foreløpig. Er nok bare et fåtall av de som har fått påvist viruset nå som kunne vært unngått ved strengere karanteneregler.

Hvis du tolker det sånn burde du lese det jeg har skrevet en gang til. Det handler ikke om hvor seriøst man tar det i det hele tatt, bare om hva man kan lese ut fra tallene.

Vet ikke hvorfor du skriver den som svar til meg, har ingenting med det jeg skrev å gjøre.

Norge har gjort en ELENDIG jobb med å hindre smitte av corona viruset, og nå kommer det for fullt. Denne sykdommen utvikler seg ikke lineært, men eksponensielt.

Ingen burde undervurdere denne sykdommen, den er farlig. Det er ikke bare en vanlig forkjølelse.

Anbefaler alle å høre på dette intervjuet https://m.youtube.com/watch?v=E3URhJx0NSw

Om ikke hele, så ville jeg anbefalt de første 15 minuttene.

Jeg mener ikke at man skal ha panikk osv, men Norge tar alt for nonsjalant på dette og det burde vi ikke gjøre.

Det der mener du ikke. Så naive kan vi ikke være. Når et fly fra Italia lander i Norge i helgen som var, og ingen blir testet eller satt i karantene umiddelbart så kan du ikke si at vi ikke vet om Norge har gjort en god eller dårlig jobb. Norge er ett av landene med flest smittende per 100.000 innbyggere. Og det er bare et par eksempler. Det er nok som tilsvarer at Norge per dags dato har gjort en elendig jobb.

Mener ikke å kritisere deg eller noe personlig, men jeg er redd for at det nettopp er denne tankegangen som har gjort at det nå blir som det blir. Dette har blitt tatt alt for lett på.

Men du har helt rett, det er ikke nå vi ser de største resultatene av at det ikke har vært strengere regelverk rundt dette. Men det kommer. Det viruset her er ekstremt smittsomt og det er nå bevist at man kan gå flere dager uten symptomer og være veldig smittsom.

Sorry, skulle skrevet den som svar til deg på denne, hvor du skriver at «vi vet ærlig talt ikke om Norge har gjort en elendig jobb enda»

5 Likes

2 Likes
1 Like
1 Like
1 Like
1 Like

Har de siste dagene hatt litt mild, men irriterende nokk hodepine og mild tørrhoste.
Føler meg litt mere tungpustet siste dagen,men ikke feber og sår hals :thinking:
Har ikke vært i utlandet, ikke vært i kontakt med smittede (som jeg vet om), men var i Trondheim for ca 12-13 dager siden.
Ikke registrerte mennesker med virus i min kommune.

Spent på hvordan det utvikler seg i dagene fremover, prøver å holde meg mest hjemme. For alt jeg vet kan det bare være vanlig forkjølelse.

Føler jeg er pliktig å ta en telefon til fastlegen, men er redd jeg bare får beskjed om å holde meg inne, vaske hendene osv osv :persevere:

7 Likes

Det drar seg til…

Hvis man regner med at en pasient uansett ikke vil overleve et sykdomsforløp, så kommer man ikke til å bruke respiratorkapasitet på noen man uansett anser kommer til å dø, hvis en annen pasient har en helsetilstand som gjør at det med respirator er stor sannsynlighet for at denne overlever, sier Høie til VG.

@Vegardho håper at du bare er forkjøla. Om du blir mer tungpustet, bør du nok ta den telefonen til fastlegen din, ja

4 Likes

I tillegg kan 200 plasser fremskaffes i det Høie i sin redegjørelse kaller en beredskapssituasjon.

Snakk om å ikke være på ballen, dette kunne vært bestilt for flere uker siden, men de sitter fortsatt og venter.

3 Likes
1 Like

Urgh…

1 Like

Den største begrensningen er vel helsepersonell med spesialkompetanse, ikke så lett å bestille på noen uker.

1 Like

Til de som like grafer

6 Likes

We’re toast

‘It’s like trying to stop the wind’

2 Likes

Kommentar unødvendig.