Tenker skianlegg er det neste som blir stengt nå.
Tenk på alle som er blitt smittet på skiferie.
Står tett i gondoler, tett i varmestuer etc.
Dette er jo egentlig en spekulasjon.
Scary
Ja.
Ja, nå står disse 2,2 millionene (40%) som toppsak i alle medier, men det har jo vi her på TI oppfattet for to dager siden at var det nye scenarioet til FHI.
Med per nå 400 diagnostiserte og syv innlagte (alvorlig syke), så blir det 1,75%. Det er nesten dobbelt så mange som FHI sitt planscenario som sier 1%.
Edit: regnet først med intensivpasienter der, så rettet.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e687905022cba001299012a?utm_source=share-btn
Hva med å innføre bøter da sløve myndigheter?!???!
Denne er fra 27.02
Tjenestepliktige mannskap og befal i Sivilforsvaret.
Jeg antar at dere alle følger utviklingen av Coronaviruset, så jeg ønsker å gi dere en liten oppdatering fra min side.
Jeg og min stab jobber tett med øvrige avdelinger i DSB opp mot de ulike myndigheter som er involvert i håndteringen.
Samtidig er vi i vår rolle operative 24/7 gjennom distriktene med sine godt etablerte samarbeidsarenaer regionalt og lokalt.
Hvilket omfavn og hvilke konsekvenser dette vil gi for oss i Norge er selvsagt preget av en rekke faktorer, så vi som en statlig forsterkningsetat må være forberedt på et bredt spekter av ulike behov for bistand.
Det er helsesektoren som ivaretar de utfordringer helsevesenet kan møte, men et eventuelt stort sykefravær pga sykdom i ulike samfunnsfunksjoner, kan medføre behov for støtte fra oss.
Så vet jeg at mange av dere har funksjoner og jobber i det daglige som vil påvirkes av å kalle dere inn i tjeneste i en slik situasjon, og det er en vurdering vi vil måtte gjøre ved alle distrikter når og hvis bistandsanmodninger kommer.
Samtidig er vårt samfunnsoppdrag til det beste for befolkningen og fellesskapet - og vi gjør selvsagt det vi må og skal når det kreves.
Jeg vil avslutningsvis oppfordre oss alle til å gjøre vårt bidrag til å redusere risiko for smitte og følge de råd som kommer fra helsemyndighetene. Ta gjerne kontakt med deres respektive distrikt dersom spørsmål.
Mvh
Tore Ketil Stårvik
Sjef Sivilforsvaret.
Munnbind har begrenset holdbarhet, som gjør at det er forståelig at man har et begrenset lager. Man kan virkelig ikke planlegge for absolutt alle eventualiteter til enhver tid.
Det er altså veldig sprikende anslag om spredningen. FHI har nå 40%, Merkel 60-70%, The American Hospital Association 30%. Det de da tar utgangspunkt i er spredningstallet R0 eller Re (basic reproductive number).
I en sykdom som folk blir immune mot etterpå, så blir logikken den samme som i en vaksine. Og da er teoretiske sammenhengen mellom R0 og spredningen denne kurven:
FHI viste i forgårs at de tar utgangspunkt i Re på 1,3. Dette betyr at hver smittet, i snitt smitter 1,3 ny person. Dette er altså et tall som er etter evt. tiltak. RO uten tiltak vet vi er mye høyere - langt over 2. Hvilke tiltak som skal få RO ned på 1,3 her i landet, er for meg foreløpig en gåte.
Ikke bare interessante grafer, men også veldig gode konklusjoner og råd.
“Legeforeningens anbefaling er maksimalt 50 deltakere, ikke 500 som nå er satt som tak.”
Om landets barnehager og barneskoler ikke stenger senest fra mandag, så er det en skandale!
Er det bekreftet at man blir immun etter smitte?
Det er ingen tilfeller hvor man har blitt smittet etter å ha blitt frisk?
Det har vært noen få rapporter om smitte flere ganger, men usikker på hva man kan konkludere med (stemte det? Var det forskjellige mutasjoner?) I utgangspunktet er dette et virus man blir immun mot (i en viss tid) etter man har hatt det.
R0 vil bestemmes av mange kriterier som befolkningstetthet, luftfuktighet temperatur, skikker og vaner osv. R0 kan derfor være lavere i Norge enn i Tyskland, England eller Kina, fordi befolkningstettheten er lavere. Ikke fasit, men noe jeg tenker kan være en mulig grunn.
Uff, de økonomiske konsekvensene av dette blir også enorme.
Forsikringsselskapet Tryg fraråder alle utenlandsreiser
Tryg Forsikring fraråder utenlandsreiser som følge av koronaviruset.
Bakgrunnen er at stadig flere land tar raske beslutninger som får stor betydning for reisende.
– I verste fall kan man bli sittende fast ute i verden dersom landet man oppholder seg i stenger ned flyplasser eller andre transportmuligheter, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring.
Han viser samtidig til at det er stor gjennomstrømming av folk er det også stor smittefare.
Flyfraktprisene øker kraftig
Ratene for flyfrakt har skutt i været etter at mange passasjerfly har blitt satt på bakken i Asia mens kinesisk industriproduksjon trappes opp igjen.
Direktør Refael Elbaz i Israel-baserte Unicargo sier transportører som vil skipe produkter ut fra Kina står overfor et sjokk.
-Prisen er tre ganger høyere, minst, fordi det rett og slett ikke er kapasitet, sier han til nyhetsbyrået.
Freight Investor Services sa i en oppdatering til kunder mandag at cargo-prisene på Kina-USA-ruten hadde nådd “abnorme høyder”.
Av de momentene du nevner der, så er det vel bare befolkningstetthet som er i vår favør
Hvordan skal landet kunne fungere og ikke kollapse dersom leger, sykepleiere og andre i vitale posisjoner blir nødt til å holde seg hjemme for å passe på barna som ikke har en skole eller barnehage å gå til?