Det blir vel en problemstilling som ikke er veldig ulik skoleferiene.
Alle større firmaer kommer i løpet av dagen til å oppfordre til hjemmekontor. Det vil jo være en del av løsningen.
Det blir vel en problemstilling som ikke er veldig ulik skoleferiene.
Alle større firmaer kommer i løpet av dagen til å oppfordre til hjemmekontor. Det vil jo være en del av løsningen.
Ja, men i forhold til skikker og vaner så har vi litt fordeler i forhold til enkelte land f.eks:
Nå har jo Tyskland og mange andre land det samme, men i mange andre land er de ikke like oss på disse punktene. I tillegg så er nok befolkningstetthet og tetthet det viktigste kriteriet. I Kina fikk de R0 ned på 0.3 ved å innføre strenge karantene tiltak.
Tror nok det med folketetthet har mye større innvirkning enn noen av de andre poengene du hever frem.
Det har jo nå blitt påvist at hovedårsaken til at man blir smittet er at Corona blir overført på er gjennom luften. CDC sier det kan hende at man kan bli smittet via overflater, men dette er ikke hovedårsaken til smitte. Kilde: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/about/transmission.html
Det må hygiene osv er veldig viktig, og alle de rådene burde følges. Men å tro at man ikke bli smittet av corona hvis man tar sånne tiltak, eller å tro at man minsker sjansen, er litt feil.
Du tror ikke italienere som kysser hverandre hver gang de ses sprer smitte fortere enn japanere som står 1 meter unna hverandre og bukker med ansiktsmaske på?
Man skal jo ikke blande terror dagen inn i dette men det har med beredskap. Delta styrken dreit seg noe så loddrett ut den dagen. Både her hjemme og i utlandet ble de ledd av.
Så skulle beredskapen gjennomgås. De har nå hatt 8 år på seg for å forbedre beredskap innenfor alle områder. Også ved kritiske helse situasjoner. Men jeg kan ikke se at de har gjort noenting. Istedet skjærer de ned for å spare på noen tusenlapper mens pengebingen bare vokser og vokser.
Jeg listet ikke opp tiltak, men skikker og vaner i Norge som ville være i vår fordel.
“Social distancing” er et reelt tiltak som folk kan ta som ser ut til å virke. Les mer om det her:
http://www.cidrap.umn.edu/sites/default/files/public/php/185/185_factsheet_social_distancing.pdf
Jo det tror jeg og.
Ja helt enig i at social distancing er smart. Social distancing = mindre luft-smitte.
"Hei! I følge retningslinjene fra FHI er du ikke av de som skal testes da du ikke har hatt sikker nærkontakt med smittet person og ikke har vært i områder med utbredt spredning. "
Ny dag, ingen endringer. Er bare å innse at dette viruset kommer å slå for fullt ut.
Tre av mine elever er hjemme i karantene fordi deres foreldre som jobber i helsevesenet er bekreftet syke.
Skal skolene stenges? Nei.
Skal kollektivtransport forbys? Nei.
Skal folk testes over en lav sko? Nei.
Ikke mange dager til dette testsystemet imploderer totalt og storskala nedstengning skjer. Tipper førstekommende mandag.
Artikkelen under provoserer meg enormt. «Vi maner det norske folk til dugnad!» alt innpakket i en alt for lang tekst og med et tåkete budskap. Jeg orket faktisk ikke lese hele.
Hvor jævla vanskelig er det for regjeringen å komme med en kort liste på X-antall punkter om hva man skal gjøre???
Eks.
Pressen driver fortsatt og referer til at dødsrisikoen for de over 80 år er 14,8%.
Som tilfeldig åttiåring får man da beskjed om at det er 6% sannsynlighet for at man skal dø den neste måneden eller to. Om ikke det skaper panikk, så vet ikke jeg.
Myndighetene må kommunisere tydeligere på hva som er den reelle risikoen! At selv om man ikke vet CFR ennå, så er den garantert lavere enn 2,3%!
De enste to stedene jeg har fått med meg at CFR faktisk blir kommentert fra norske myndighetsorganer foreløpig er i et handlingsdokument som er dypt begravet på FHI sine nettsider, og et intervjusitat i DN bak betalingsmur.
Man må sette dette litt i perspektiv. Til vanlig dør det ca. 40.000 mennesker i Norge hvert år. Om det blir 10.000 flere døde i Norge i år, så er det trist for mange og tragisk for noen. Men det er altså først og fremst gamle mennesker som uansett ikke har mange år igjen dette rammer. Situasjonen hadde vært HELT annerledes om dette var noe som rammet uansett alder. Men det er verdt ganske store tiltak å få dette tallet så langt under 10.000 som mulig, og at det ikke skal spinne ut av kontroll og kanskje bli 15.000. Men det blir uansett ikke en total nedsmelting. Verden går videre.
Dette kommer først når smitten har nådd bredt
Det bildet i artikkelen synes jeg i hvert fall ser rart ut, har vedkommende helsearbeider vært inne blant koronasmittede og så står rett ved siden av statsministeren og helseministeren? Er de inne på et sykehus med koronasmittede og mulig infekterte overflater / dørhåndtak osv?
Er nok bare kledd opp til ære for de fremmøtte.
Merkelig signaleffekt i så fall når man snakker om mangel på smittevernutstyr
Responsen fra regjeringen må være noe av det mest tafatte jeg har sett. Hvor er lederskapet? Hvor er tiltakene? Folk reiser nå rundt og sprer smitte i hovedstaden. Folk reiser på ferie til hytta i karantene tiden. Ingen konsekvenser. De ber jo om problemer. Blir så oppgitt!