Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Jeg har forresten vært inne på det nevnte bygget ett par ganger, verden er ikke stor…

1 Like

Ja, det er også postet i Kitron og KOG trådene :slight_smile:

Det er en grunn til at KIT har falt 25% fra topp, det er jo ingen som tror Kitron kommer til å levere på midten av guidingen slik som de pleier.

1 Like

HAUGESUND: En poliklinisk pasient har fått påvist covid-19, skriver Helse Fonna i en pressemelding onsdag formiddag.

Pasienten var inne til poliklinisk time på Haugesund sjukehus fredag 6. mars.

– I ettertid har han fått påvist covid-19. Helse Fonna setter nå i gang smitteoppsporing og karantene for aktuelle pasienter og ansatte. Pasienten har vært i utlandet, men ikke i et land som på det tidspunktet sto på Folkehelseinstituttets liste over områder med vedvarende smittespredning, opplyser administrerende direktør Olav Klausen i Helse Fonna.

Det er blitt påvist koronasmitte hos en av deltakerne på Haugalandskonferansen. Vedkommende hadde nylig oppholdt seg i Østerrike. Nærkontakter av den smittede vil bli kontaktet av helsevesenet og skal ha 14 dagers karantene. Andre som har deltatt på konferansen er karantenefrie og skal kun ta kontakt med helsevesenet dersom luftveissymptomer oppstår. Konferansen ble avviklet i henhold til aktuelle retningslinjer fra Folkehelseinstituttet. Eventuelle spørsmål kan rettes helseavdelingen i din respektive kommune, skriver Teis Qvale, smittevernlege i Haugesund kommune.

2 Likes

Utrolig skuffet over statsministeren, jeg er blå jeg, men vi kan ikke ha ledere som viser så dårlig dømmekraft - slik personer er ikke skikket til å lede nasjonen.

21 Likes

Mulig hun ikke er en god krise-leder. Det er en grunn til at Churchill ble statsminister i UK under andre verdenskrig.

5 Likes

Regjeringen virker lett suicidal, i alle fall skikkelig matlei. Men så skal det sies at Erna har fått kjørt seg på vakta si. Først oljeprisfallet, så flyktningkrisen, klimakrisen og nå pandemien. Og mellom de store slagene har det vært evigvarende dragkamper med regjeringspartnerne.
Nå ser de slitne ut, hele gjengen.

3 Likes

Noen som har oppdaterte tall på hvor vi ligger på rangstigen av land mht. smittetilfeller / befolkning?
Mener jeg har sett slik statistikk på VG tidligere, men nå ser det ut som de kun har et kart med “grove tall” og en tabell for smitte/døde/friske.

1 Like

Her?
Edit: Glem det, du lurer på resten av verden også. Det vet jeg ikke.

Stemmer, litt dårlig spesifisert kanskje :woozy_face:

Du kan sortere den listen på worldometer etter dette

2 Likes

Takker!
Sykt å se hvor latterlig dårlig dette både har vært, og blir håndtert av norske myndigheter…
Spesielt med tanke på det kun er 2 uker siden første bekreftede smittetilfelle i Norge.
Må innrømme jeg ble litt småskremt av utviklingen av nye tilfeller på døgnbasis fra mandag til i går.
51 vs 173 nye tilfeller, godt over en 3-dobling!
Det skal vel litt til at det fortsetter med 3-doblinger for hvert døgn fremover, men selv med 2-gangen blir det raskt sinnssyke tall.
Så langt har vi heldigvis ingen registrerte dødsfall, men når (ikke om) sykehuskapasiteten blir sprengt frykter jeg dette kan bli stygt…

Kunne ikke la være, frem til nå er jo hele situasjonen relativt dårlig håndtert av helsemyndighetene, og klassikerns hovedperson heter jo Balle Clorin😃
Knowing that Klorin, med virkestoffet natriumhypokloritt er det som dreper virus mest effektivt.

6 Likes

En kompis av meg kom fra Tenerife for 1,5 uke siden. Ble syk i helgen. Test i dag…

2 Likes

Du vet kanskje blandingsforhold med vann, så det fortsatt blir godt nok? Har klor, ønsker å vanne det ut litt, for å drøye det…

1 Like

Spray-varianten mener jeg å huske at er 0,5% NaOCl (natrium hypokloritt), mens baderom/do-flaska er på 5%. Tror REMA-varianten er på 2,4%.

0.1% klor dreper virus på 1 minutt leste jeg i en artikkel, skal se om jeg finner den.

Om det er klor-andel eller hele NaOCl, er jeg ikke 100% sikker på, men utblanding til 0,2% bør i utgangspunkt være nok.

Evt bruk sprayflasken på 0,5% direkte og kjøp do flasken til 1:10 refill.

3 Likes

Undrer meg over hva som er den egentlige sammenheng med alder når det gjelder hvor syk man blir eller dødsrate.
Øker dødsrisiko med alder fordi man blir sykere dess eldre man er? Eller skyldes dette det forholdet at dess eldre man er dess mer av andre plager og komplikasjoner har man vanligvis? Da tåler man jo ikke så godt å få Korona på toppen av andre plager.
Sagt med andre ord: Er det noe som tilsier at en frisk 60 åring blir sykere enn en frisk 30 åring?

2 Likes

3 Likes

Alle internasjonale reisende som kommer til Beijing må i karantene i 14 dager, melder AFP.

:upside_down_face:

1 Like

En ting som slo meg i forhold til antall døde pr aldersgruppe. Det er jo slik at eldre blir nedprioritert med tanke på respirator når kapasiteten blir nådd. Dersom alle hadde fått respirator og den hjelpen de trengte, evt motsatt, ville vi fremdeles fått den skjevheten i at yngre klarer seg bedre?

1 Like

Jeg vet ikke, men ja, det tror jeg. Vanligvis blir jo eldre vaksinert mot influensa, det er jo ikke mulig nå.