Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Veldig bra:

2 Likes

Nå utføres ikke de testene på nattestid, så da ville det ikke vært plasser igjen i mottak til å ta unna de som kommer inn. Nå er ikke jeg lege så skal ikke komme med noen vurderinger av akkurat disse pasientene, men på et generelt grunnlag så er nok folk litt raske med å kontake amk og komme på sykehuset.

Bare å innføre egenandel som er høy nok til at folk tenker seg om to ganger om de bare føler seg litt uvel. Så får man heller refundere i reelle saker.

Tror du treffer feil målgruppa da. Da er det nok mange eldre som ville vegret seg for å ringe og man ville fått et klasseskille på helsebehandling.

1 Like

???

1 Like

12:17Hanna Haug Røset

MINST 27 CORONAPASIENTER INNLAGT PÅ SYKEHUS

22 coronasmittede pasienter er innlagt på sykehus i Helse Sør-Øst, bekrefter administrerende direktør Cathrine Lofthus i helseforetaket.

Fem av pasientene får intensivbehandling. Fire av dem er koblet til respirator, sier Lofthus.

Kommunikasjonsdirektør Tor Haukås i Helse Midt-Norge opplyser at to pasienter hos dem er innlagt på sykehus.

I Helse Nord er ingen coronasmittede innlagt, sier kommunikasjonsdirektør Anne May Knudsen til VG.

Klokken 08.00 fredag var det tre pasienter innlagt i Helse-Vest, ifølge kommunikasjonsdirektør Bente Aae. To av pasientene er innlagt på Stavanger universitetssykehus og den tredje er innlagt på Haukeland i Bergen.

Dermed er det totalt 27 pasienter som er innlagt på sykehus med coronasmitte.

Under en pressekonferanse torsdag ettermiddag sa FHI-direktør Camilla Stoltenberg at

ti personer var innlagt. Etter den tid har det første dødsfallet blitt bekreftet.

Det innebærer at 18 personer har blitt innlagt siden i går ettermiddag.

1 Like
1 Like

Som jeg skrev på chatten så ble fruen spurt av sin leder før hun i går gikk av vakt når tid jeg kom hjem. Som er en god stund til. I går kveld tikket SMS inn fra sjefen som ville ha navn, fødselsdato og navn på barnehage. Her lukter det beordring lang vei. Hu jobber på laboratoriet og sender meg ett bilde i går over antall blodprøver som skulle til analyse. Det var ikke småtterier.

3 Likes

Det burde være mulig å sette seg på en liste der man blir oppfulgt telefonisk med jevne mellomrom for å sjekke om tilstanden forverrer seg, som ikke koster penger.

Slik at man ikke jammer ned mottakene.

Om folk føler at det står om livet, så ringer de nok uansett. Om de bare er bekymret for litt hoste, så får de værsågod betale egenandelen. Det trenger ikke være mer enn kanskje samme pris som en legetime.

Hvis FHI sitt scenario for antall på intensiv da skal stemme (0,25% av smittede), så betyr det at det må ha vært 2000 smittede i Norge for en uke siden. Ikke så tro på det…

Utfra hva @Celestar skrev over her, så har det definitivt verdi å få unna flere tester.

hvorfor har du ikke tro på det? at 1 av 3000 nordmenn var smittet for en uke siden synes jeg er innen for den ganske så store usikkerhetsmargin jeg oppfatter denne virus har.

For et par dager siden testet et av medlemmene i den Brasilianske presidenten Bolsonaros regjering positivt for Corona. Den samme personen har møtt og vært i nærkontakt med Trump sent forrige uke. Nå viser den første testen at Brasils president har fått Corona.

2 Likes

Enig i dette. Jeg tror det er svært sannsynlig at så mange som 2000 nordmenn var smittet for en uke siden. I Italia og Østerrike ser man jo at det er enorme mørketall. Det er lite sannsynlig at så mange nordmenn har bragt smitten med seg hjem fra ferie om bare hundredels promiller av befolkningen i landene de har besøkt har vært smittet. I underkant av 400 nordmenn har blitt smittet på ferie i Østerrike alene, et land som i dag angivelig bare har 428 tilfeller (selvfølgelig grov underdiagnostisering).

Det må testes mer, det er helt essensielt, for så lenge vi tester for lite vil dødelighetsraten se kunstig høy ut å skape mer frykt enn nødvendig.

4 Likes

https://www.google.com/amp/s/thehill.com/policy/healthcare/487329-ohio-health-official-estimates-100000-people-in-state-have-coronavirus%3famp

Hadde vært interessant med et estimat på dette i Norge pdd også.

1 Like
1 Like

Jeg har også tro på voldsom underdiagnostisering i bla. Østerrike og Italia. Igjen, om FHI sitt anslag på hvor mange som havner på intensiv skal stemme, så må de reelle tallene i Italia være 40 ganger høyere enn de offisielle. Kan være det stemmer, både med x40 i Italia, og 2000 i Norge for en uke siden, men jeg tror det er å ta i litt vel mye. Men jeg håper jo det stemmer, for det betyr i så fall reell dødelighet godt under 0,5%.

2 Likes

Egentlig ikke en helt borte fremgangsmåte. Kan være en overordnet strategi å sakte men sikkert utsette helsepersonell for smitte. Bare ikke alle på en gang. Effektiv vaksinering. Så kan tiltakene gradvis slippes opp for å øke smittepresset i den generelle befolkningen. Da flaskehalsen i helsevesenet ikke er personell som blir slått ut av sykdom.

Tyder på at karantene regimet er for strengt og vi plebs er for løssluppne i vår iver etter legekontor og sykehus innleggelse. Når dere er overbelastet allerede før det har startet.

1 Like

Takk for innsatsen du gjør uansett :facepunch:t2:

11 Likes