Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

1 Like

Jeg tror de fleste skjønner det åpenbare i det du har påpekt veldig mange ganger, nemlig at til syvende og sist så enten overlever eller dør man og at dette til slutt gir statistikken, samt at det å bestemme dødelighet ved å ta antall døde delt på påviste tilfeller er mangelfullt siden man for de fleste ikke kjenner progresjonen.

Og så er det en annen ting som også må forstås: Det er mulig at det er mange flere som er smittet enn de som er påvist, ref. folk uten symptomer oppsøker neppe sykehus, ref. mangel på test kits, samt ref. gruppen i Hong Kong som antydet mer enn 75000. Dette tenderer i motsatt retning, dvs lavere dødelighet en det regnestykket vi begge er enige om at er mangelfullt tilsier.

Selv er jeg nå skeptisk til tallene fra Wuhan da det ser ut som ting der er ute av kontroll. Folk som blir funnet på gaten, overfylte sykehus, mangel på testkit og annet utstyr osv. Således er jeg nå mye mer interessert i den kommende utviklingen i byer som Beijing og Shanghai. Beijing hadde pr i går 168 påviste, 7 kritiske og 1 død. Shanghai hadde 169 påviste, 3 kritiske, 6 alvorlige og 1 død. I disse byene kan vi med ganske stor sannsynlighet anta at sykehusene ikke er overbelastet, at tallene er mer pålitelige, og at de har høy kompetanse tilgjengelig. Derfor blir den videre utviklingen her i mine øyne svært interessant.

13 Likes

Fra symptom til alvorlig tilstand tar over en uke

image

2 Likes
3 Likes

Har tenkt på det mye i 2019 når det store korreksjonen / krakket kommer. Handels krigen så jeg ikke på som noen trussel, da dette er et lik så mye politisk spill. Men nå ser det ut som kinamann blir liggende nede. Fortsetter viruset å døds raten blir høy, er det da fare for krakk tror dere?

Sitter med 90% i aksjer og resten cash og er litt bekymret over at dette ikke går over med det første… takk for svar :slight_smile:

Nei da, der poenget du har repetert og repetert forstår de fleste lett. Også de ekspertene du kritiserer for ikke å ha forstått det. Når ekspertene likevel tar utgangspunkt i rundt 2% er det nok fordi de har mer - ikke mindre - kunnskap enn deg.

Veldig enig i det du skriver, Spc.
Jeg er mest opptatt av å følge utviklingen i Thailand og Japan. Klarer de å stoppe spredningen når de har fått 10-20 tilfeller ?

MicMic, vi får bare vente og se. Ingen har fasit ennå. Jeg tror børsene blir tynget av dette og jeg ser på børsene som viktigste indikator for hvor alvorlig det blir. Børsene er summen av alle sine meninger. Blir nedgangen under 10% er det bare en bagatell. 20% betyr større problemer. 50%++ er krise. Hvis dere som mener dette er en bagatell med 2,1% dødelighet har rett bør man kanskje kjøpe nå.

Er veldig lav sannsynlighet for å klare å stoppe viruset vi vil trolig få det i de fleste land i ganske stor utstrekning.

Sjekk ut posten til Jcp i makro tråden.

1 Like

Børsen handler minst like mye om massesuggesjon som summen av alle sine nøye kalkulerte, down to the earth meninger. Redselen for hva alle andre vil foreta seg er en mektig kraft og liten tue kan velte stort lass. Tror man bør vokte seg vel fra å tro at det ikke kan bli verre på børsen før det går bedre selv om de mest optimistiske scenarioene skulle slå til hva Corona angår. Forøvrig er ikke 2,1% dødelighet en bagatell. Det er bare ingen krise type spanskesyken.

1 Like

Børsene snudde opp den dagen Sars var på sitt verste. Jeg mener det ikke finnes en bedre indikator.
1 mrd mennesker tenker bedre enn 1 menneske.
Ja, det er redsel der ute. Men det er minst like mye grådighet.

Et annet eksempel er Irak-krigen. Bunnen var den dagen de første rakettene suste over Bagdad.

Så, hvis børsene faller fremover, så tror jeg corona blir trøblete. Den styrer mer nå enn handelsavtaler mellom Kina og USA eller riksrett, trur eg :blush:

1 Like

Den dagen jeg bruker børsen til å predikere virkeligheten og ikke virkeligheten til å predikere børsen er den dagen jeg slutter å kjøpe aksjer.

2 Likes

OK, deg om det :blush:

Her er et sitat fra Trygve Hegnar i lederen i dagens Finansavis :
« Den sorte svanen er der. Skulle coronaviruset få en effekt på verdenshandelen og verdensøkonomien (les: svakere bnp-vekst), tror vi de første signalene vil komme i aksjemarkedene.«

2 Likes

Alle tar sine valg selv,og må stå til ansvar økonomisk uten snikk snakk,det er slik jeg liker markedet.Men jeg må legge til at dette gjelder oss drevene i faget,og ikke nybegynnere som blir lurt inn og taper alt.

1 Like

Endelig så kommer vestlige ledere til å forstå at det ikke er smart å legge alle egga i samme kurven. Spesielt når man ikke har kontroll på kurven :stuck_out_tongue:

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Eksponentiell vekst frem til 27 januar, så linjær vekst frem til 30 januar. Avtagende vekst de to siste dager.
Det ser altså ut til at de kinesiske tiltakene virker.
Men om viruset er eksportert til Afrika så går det sikkert galt.

1 Like

Nå er Legemiddelverket bekymret for hva som kan skje hvis produksjonen i Kina faller, eller hvis kineserne begynner å bruke legemidlene innenlands.

– Da vil det bli en global mangel som vil ramme hele den vestlige verden. Da kan vi få mangel på antibiotika, bedøvelsesmidler og legemidler vi trenger ved intensivbehandling. Det kan skape store problemer, sier fagdirektøren i Statens legemiddelverk Steinar Madsen til NRK.

1 Like

De klarer ikke teste flere enn 2000 i døgnet. Kapasiteten er sprengt. Det er nok like mye årsaken til smittetallene.

Det smittes flere enn noen gang nå siden man har spredere i flere land og i hele Kina.

1 Like

Det var en luftig påstand.
Makter de ikke å teste like mange i dag som for tre dager siden?
Hvor har du det i fra?

4 Likes