Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Jada det er sant. Umulig å vite hvor han ble smittet. Men det er en uke siden han merket symptomer og da tenkte vi alle at det i så fall hadde skjedd i Italia. Men hvem vet.

Flyet var jo fullt av folk som kom fra samme sted og en stor vennegjeng fra Haugesund landet i Stavanger den dagen.

1 Like

Tror ikke de vet det, men angående samme tall for Kina så spekulerte de i det med andel røykere. Kan for alt vi vet være biologiske forskjeller mellom kjønnene i hvordan immunforsvaret reagerer, tar nok noen år før noen finner ut av dette.

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30117-X/fulltext

1 Like

81 nye smittet i Norge hittil i dag, i følge vg… Og dagen er fremdeles ganske ung.

1 Like

Det er rapporter på det. At det er sant kan jeg ikke si. Men jeg har linket link tidligere. Så det tyder jo på at det er noe der. Slik er det med det meste av info om Covid 19.

Link igjen:

2 Likes
1 Like

Du skylder meg en øl! :wink:

“Ganske mange” gir feil inntrykk. Kilden sier “some people”.

2 Likes

Some people who recovered from severe acute respiratory syndrome (Sars) which swept the world in 2002 to 2003 had long-term respiratory problems as their lungs were permanently damaged. Covid-19 is similar to Sars in some respects, although is much less lethal, so those who have recovered from more serious symptoms may also suffer some long-term effects.

Og det er bare blant dem som har gjennomgått alvorlig tilstand

3 Likes

Ja jeg har lært meg at dersom det står “some people” så betyr det egentlig ganske mange. Du må gjerne tolke ting bokstavelig. Hvor mange har gjennomgått en slik screening tror du?

Out of 12 people in the group, two to three saw changes in their lung capacity.

Blir ganske mange på verdensbasis dette da.

Jeg regner med å lese om dette i VG etter at Folkehelseinstituttet informerer om 2-3 uker.

1 Like

Ca. 10% av de som gjennomgår et alvorlig forløp. Som igjen er ca. 10%. Så kanskje 1% av antall smittede kan komme til å oppleve dette.

Klart at det vil bli mange mennesker på verdensbasis, men slik det ser ut nå er det overhodet ikke “ganske mange” av de smittede som vil oppleve 20-30% redusert lungekapasitet.

5 Likes

Stor forskjell på “changes in lung capacity” rett etter en sykdom, og 20-30%varig lungekapasitet.

3 Likes

Some people who recover from the coronavirus might be left with ‘20 to 30%’ less lung function.

Han sier Might be left with

3 Likes

12 pax? Enorm usikkerhet her da

1 Like

En liten notis fra BBC sier det meste om utviklingen i Lombardia-regionen:

«How Italian obituaries compare with a month ago
A local newspaper in Italy’s Lombardy region, one of the worst affected in the coronavirus outbreak, posted just over one page of obituaries on 9 February.

A little more than a month on, the Eco di Bergamo has 10 pages of death notices »

1 Like

Det vil si nesten alle som testes herfra og ut det da. Siden folk som er sykere enn noen gang før i sitt liv ikke får teste seg. Milde symptomer er ikke så milde.

1 Like

Noen som vet omfanget av senskader av vanlig alvorlig lungebetennelse hos eldre? Tipper det også er en del.

3 Likes

HK gjør ikke ting halvhjertet, har mest respektert for de landene som er konsekvente den ene eller andre veien.

3 Likes

Skremmende fra FHI nå. Det betyr at folk hår rundt og føler seg friske, mens de i realiteten er smittebærere . Og med ca to ukers inkubasjonstid…
12:12Ole Løkkevik

FHI: HVER FJERDE PASIENT SMITTET I NORGE

Det er nå totalt 1077 bekreftede tilfeller av coronasmitte i Norge, opplyser Folkehelseinstituttet (FHI) i en dagsrapport. 287 personer har blitt smittet i Norge, viser rapporten.

– Tallene viser at rundt hver fjerde pasient er smittet i Norge. De fleste av disse er nærkontakter som er oppsporet ved smittesporing, sier avdelingsdirektør Line Vold i FHI i en pressemelding.

Ifølge VGs oversikt er det minst 1196 personer som er bekreftet smittet av coronaviruset i Norge. VG har et høyere tall enn FHI fordi tallene manuelt oppdateres fortløpende når ulike kommuner eller lokalaviser melder om nye tilfeller.

Det er viktig å understreke at mørketallene kan være store, fordi mange ikke testes. Nå er det kun alvorlig syke med symptomer, og viktige yrkesgrupper, som testes.

3 Likes
2 Likes

Ja andelen smittet i Norge er trolig mye større, men de er ikke fanget opp av tester siden de ikke er alvorlig syke enda.

5 Likes