Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

I kina er det vel også påbudt å gå med munnbind samt at folk har lært seg holde avstand og vaske hendene ofte.

2 Likes

Ja, det er grunnen til at de har klart å stoppe spredningen. Men er du først smittet, så endrer jo ikke håndvask sannsynligheten for å dø selv.

1 Like

349 døde i Italia i dag. 2158 totalt.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

(Rettet antall døde for dagen)

1 Like

Litt ned altså, som er veldig positivt!

3 Likes

Så nå at det ikke var 100% oppdatert og endret.

Litt ned, men mistenker det ikke vil vare.

Jeg har en teori som jeg ønsker innspill på. Flere skriver at dette vil være.over raskt. Jeg kan være delvis enig i at ved lock down vil en kunne hindre det i å spre seg jf Kina og Korea. Ser ikke pent ut for ITA forresten. Nye tall er inne og vesentlig økning der. Så til poenget. Selv når spredningen er under kontroll står jo “verden stille”. I Kina blir folk som kommer dit satt i karantene, og vidt meg bekjent er ikke grensene helt åpne enda. Dette pga redsel for smitterunde nr 2. Altså importert smitte fra vesten. Og påfølgende lav aktivitet både pga redsel for runde 2 og pga lavere etterspørsel fra vesten. Vil ikke dette også skje i vesten? Altså man får om noen uker kontroll på spredningen, men ønsker ikke å åpne opp grenser og produksjon helt pga frykt for at smitten skal spre se igjen.

Teorien min er at det vil ta flere mnd før vi ser full aktivitet igjen og det vil føre nesten hele verden i resesjon (antas bnp nedgang i Kina på 6% i q1). Innspill på dette?

Eller er det slik at aksjemarkedet ligger i forkant og snur før resesjonen er et faktum pga en ser spredningen avtar…

2 Likes

Noen som vet om Japan kjører samme kriterier som Kina for å friskmelde pasienter?

1 Like

Dette er en solid smell for økonomien og personlig tror jeg vi skal lenger ned. Akjsemarkedet kommer til å få en rekyl før økonomien har hentet seg inn igjen, det ligger i sakens natur siden investorer ser frem i tid.

Jeg så smellen komme og solgte alt i februar, god timing der. Jeg har ingen tiltro til at jeg greier å time bunnen så jeg har allerede begynt å småkjøpe litt og kommer til å kjøpe mer og mer jo lavere vi går.

1 Like

Opprørende lesning!

3 Likes

Tror nok ganske sikkert at vi vil se lavere aktivitet og høy arbeidsledighet noen år fremover. Det tar en stund å stable ting på beina igjen og jeg tror nok også at de som er så heldige at de ikke står uten arbeid risikerer kutt i lønna. Det er ikke en liten smell som kommer nå og mange bedrifter kommer til å slite.

1 Like

På CNN nå var det nå en sak om hvor lav dødsraten er i Tyskland. Gode signaler det, gir grunnlag for håp

1 Like

Ikke uventet i det hele tatt. I vesten blir ingenting brukt før det er testet i årevis så sant det ikke er snakk om kontrollerte studier, og da blir det jo bare for noen få.

1 Like

Ja, det er umulig å stoppe dette nå. Man kan kun styre hastigheten i smitten, og det vil ikke være mulig for hverken Kina eller Sør-Korea å ikke få utbrudd igjen når de løsner grepet. Men det er et poeng å kjøpe seg tid for både å ikke overbelaste helsevesenet, og å kjøpe seg tid til å forske på behandling og vaksine.

Når man bedømmer Kina sin ekstreme reaksjon på dette, så må man huske på at helt i begynnelsen, så hadde man god grunn til å tro at dette var like dødelig som SARS. Det vet man nå at det ikke er. Men til gjengjeld er det fryktelig smittsomt, og muterer heller ikke til noe mindre farlig enn det det er.

2 Likes

I Norge har vi også nedsidepresset på oljen, som kan dra ned hele hurven.

1 Like

Er det skrevet i stein at det kun kan mutere til noe verre?

2 Likes

Tvert i mot. Det er sannsynlig at det muterer til et mildere virus ved en eventuell mutasjon.

4 Likes

Dessuten må alle ansatte og studenter ved Politihøgskolen i hjemmekarantene…

1 Like

I motsetning til Dagbladet mfl. synes jeg siste tre dagers tall fra Italia er positiv lesning. (I den grad man kan være positiv til 3000 nye smittede daglig).

3 Likes

Snittalder blant de døde i Italia er over 80 år sa FHI på dagsrevyen nå

1 Like

Jeg kan se en positiv dreining jeg også, når jeg tar den daglige regneøvelsen min:

Dagens døde: 2158

Smittede 8. mars (en uke siden) 7375

Noe som gir en dødsrate på 0.29%.

Ned fra 0.31% i går.

Så kan vi håpe at det har snudd.

1 Like